Czasopismo
2012
|
nr 258 Wyzwania współczesnej polityki turystycznej : problemy funkcjonowania rynku turystycznego
|
260--270
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Creative Tourism. Its Concept and Development Opportunities in Poland
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule, na podstawie studiów literatury przedmiotu, przedstawiono koncepcję turystyki kreatywnej i model jej biznesu. Problematykę tę umieszczono w szerszym kontekście zmian związanych z globalizacją i rozwojem nowych technologii, które mają wpływ na współczesne postrzeganie kultury, zachowania konsumentów, uczestnictwo w kulturze i turystyce kulturowej. Stanowią one ważne przesłanki dla współczesnej interpretacji oraz rozwoju turystyki kulturowej, w tym kreatywnej. Wskazano także możliwości i warunki rozwoju turystyki kreatywnej w Polsce.(abstrakt oryginalny)
The paper discusses the concept of creative tourism and its business model, based on the study of relevant scholarship. This issue is situated within a broader framework of changes related to globalisation and development of new technologies, which influence the present-day perception of culture, consumer behaviour and participation in culture. These are important premises for present-day interpretation and development of cultural tourism, including creative tourism. The paper also points out opportunities and conditions of development of creative tourism in Poland.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
260--270
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych (creative industries) - raport końcowy, Ecorys Research and Consulting, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2009.
- Buczkowska K., Turystyka kreatywna - znaczący trend podróży kulturowych, [w:] M. Kazimierczak (red.), Współczesne podróże kulturowe, Wydawnictwo AWF w Poznaniu, Poznań 2010.
- City Tourism & Culture: The European Experience, 2005, "ETC Research Report" 2005, no. 1, http:// www.etc-corporate.org/resources/uploads/ETC_CityTourism&Culture_LR.pdf (11.07 2011).
- Creative Economy Report, 2008, s. 13-14. http://unctad.org/en/docs/ditc20082cer_en.pdf.
- Dary Natury. www.darynatury.pl (14.05.2011).
- Economy of Culture in Europe, DG Education and Culture, Brussels 2006.
- Flew T., Beyond ad hocery: Defining Creative Industries, http://www.library.auckland.ac.nz/subjectguides/ bus/execprog/docs/creative_industries.pdf (16.04.2012).
- Florida R., Narodziny klasy kreatywnej, NCK, Warszawa 2010.
- Gnieźnieńskie Forum Ekspertów Turystyki Kulturowej, Turystyka Kulturowa, www.turystykakulturowa. org nr 4/2011 (15.04.2012).
- Gruszecki T., Współczesne teorie przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002.
- Karwowski M., Kreatywność, twórczość, czy permanentna transgresja?, Akapit, Kraków 2009.
- Kłoskowska A., Socjologia kultury, PWN, Warszawa 1983.
- Kosmarzewska J., Ginące zawody jako atrakcja turystyczna i pozarolnicze źródło zarobkowania mieszkańców obszarów wiejskich, [w:] Kultura i turystyka. Wspólnie zyskać, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź 2009.
- Kowalczyk A., Współczesna turystyka kulturowa - między tradycją a nowoczesnością, [w:] A. Kowalczyk (red.), Turystyka kulturowa. Spojrzenie geograficzne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
- Krajewski M., Uczestnictwo w kulturze jako proces uspołecznienia, referat wygłoszony na XIV Ogólnopolskim Zjeździe Socjologicznym w Krakowie, Kraków 2010, http://www.zjazd14.socjologia. uj.edu.pl/index.php?navi=grupy_tematyczne.php&entry_id=990 (2.05.2012).
- Marczak M., Borzyszkowski J., Lokalne markowe produkty turystyki kulturowej - analiza funkcjonowania na przykładzie "Krainy w Kratę" oraz "Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku", "Turystyka Kulturowa", październik 2011, www.turystykakulturowa.org, nr 11/201 (5.04.2012).
- Mazerant M., Kreatywny szlak województwa łódzkiego, [w:] A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka. Razem, ale jak?, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź 2009.
- Mikos von Rohrscheidt A., Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał perspektywy, GWSH Milenium, Gniezno 2008.
- Nowak M., Dlaczego sektor kreatywny ma znaczenie? Definiowanie i badania, www.artklaster.pl/index. php/informacje-ogolne/19-definicje (10.02.2012).
- Obridska-Olson R., Ivanov S., Creative Tourism Business Model and its Aplication in Bulgaria, Cultural Realms, http://www.culturalrealms.com/2010/07/the-creative-tourism-business-model.html (15.07.2011).
- Orzechowska-Kowalska K., Europejskie szlaki kulturowe Rady Europy, Turystyka Kulturowa www. turystykakulturowa.org (22.08 2011).
- Richards G., Wilson J., Developing Creativity in Tourist Experiences: A Solution to the Serial Reproduction of Culture, "Tourism Management" 2006, vol. 27 (6).
- Rotter-Jarzębińska K., Turystyka kreatywna - nowy trend w rozwoju turystyki miejskiej, [w:] A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka. Razem ale jak?, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź 2009.
- Śląski Klaster Dizajnu, http://www.zamekcieszyn.pl.
- Throsby D., Ekonomika kultury, NCK, Warszawa 2010.
- Toffler A., Szok przyszłości, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa 2000.
- Towards Sustainable Strategies for Creative Tourism. Discussion Report of the Planning Meeting for 2008 International Conference on Creative Tourism, Santa Fe, New Mexico, USA, October 25-27, UNESCO 2006, www.unesco.pl/kultura/dziedzictwo-kulturowe/dziedzictwo-niematerialne (3.12.2012)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171227937