PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 | 47--61
Tytuł artykułu

Role of Ecological and Social Labels in Consumer Evaluation of Textile and Clothing Products

Warianty tytułu
Rola etykiet ekologicznych i społecznych w konsumenckiej ocenie wyrobów tekstylno-odzieżowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem artykułu jest ocena roli znaków ekologicznych i etycznych w konsumenckiej ocenie wyrobów tekstylno-odzieżowych. Przeprowadzone na reprezentatywnej próbie polskich konsumentów badania pierwotne pozwoliły na ocenę poziomu rozpoznawalności oraz zrozumienia informacji przekazywanych za pomocą znaków ekologicznych i społecznych umieszczanych na wyrobach tekstylno-odzieżowych. Badania pokazały, że poziom ten jest stosunkowo niski, jednak w znacznym stopniu zależy od wrażliwości konsumentów na kwestie związane z ekologią i etyką. Można więc prognozować, że rola znaków ekologicznych i społecznych w konsumenckiej ocenie wyrobów tekstylno-odzieżowych w Polsce będzie wzrastać wraz ze wzrostem świadomości i wrażliwości ekologicznej polskich konsumentów. Badania pokazały także, że mimo zdiagnozowanych słabości i niedoskonałości funkcjonujących obecnie systemów certyfikacji oraz znakowania ekologicznego i społecznego, to właśnie ta forma komunikacji z konsumentami, w obszarze zaangażowania firm w kwestie ekologiczne i społeczne, jest najskuteczniejsza. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to assess the role of ecological and social labels in consumer evaluation of textile and clothing products. The research performed on a representative sample of Polish consumers allowed to assess the level of recognition and understanding of the information conveyed with the help of eco- and social labels placed on textile and clothing products. The research showed that this level is relatively low, however in a significant degree it is dependent on the sensibility of the consumers to issues connected with ecology and ethics. It can therefore be predicted that the role of ecological and social signs in consumer evaluation of textile-clothing products in Poland will increase, together with the increase of ecological awareness and sensibility of Polish consumers. The research showed also, that despite recognized weaknesses and imperfections of currently functioning systems of ecological and social certification and labelling, labels are one of the most effective means of communication that producers can use to reach customers. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
47--61
Opis fizyczny
Twórcy
  • Lodz University of Technology, Poland
Bibliografia
  • Differences and similarities between criteria European Eco-label and Oeko-Tex Standard 100, http://ec.europa.eu/environment/ecolabel/ecolabelled_products/categories/pdf/overlap_criteria_okotex_flower.pdf.
  • Dickson M. A, Utility of no sweat labels for apparel consumers: Profiling label users and Predicting Their Purchases, The Journal of Consumer Affairs; Summer 2001.
  • Eco-promising: Communicating the environmental credentials of your products and services, Forum for the Future, April 2008, http://www.bsr.org/reports/BSR_Eco-Promising_April_2008.pdf.
  • Fliess B., Lee Hyung-Jong, Dubreuil O.L., Agatiello O.: CSR and Trade: Informing Consumers about Social and Environmental Conditions of Globalised Production, OECD Trade Policy Working Paper No. 47 - PART I.
  • Foltynowicz Z. (2005) Ekoznakowanie a zintegrowana polityka produktowa. Towaroznawcze Problemy Jakości, 2 (3), 18-22.
  • Foltynowicz Z., Lewandowska A., Przybylak D. (2010), Ecolabels in Poland - Comparison between 2000 and 2008. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu: Selected Problems of Products Ecology, nr 152.
  • Koszewska M. (2011) Social and eco-labelling of textile and clothing goods as a means of communication and product differentiation. Fibres &Textiles in Estern Europe Issue 4.
  • Koszewska M., The Ecological and Ethical Consumption Development Prospects in Poland Compared with the Western European Countries, Comparative Economic Research, Volume 14, Number 2 / 2011, Versita, Warsaw, pp. 101-123 - 9p. http://versita.metapress.com/content/p7w4q3jl17rq7826/fulltext.pdf.
  • Lewandowska A (2011), Ekoznakowanie - narzędzie o wielu powiązaniach. Ecomanager, nr 10, 1.
  • Lewandowska A., Foltynowicz Z. (2010), Ekoznakowanie jako informacja środowiskowa. Ecomanager, 9, 11.
  • Lisińska-Kuśnierz M., Ucherek M. (2005), Ekoznakowanie zapakowanych produktów. Towaroznawcze Problemy Jakości, 2 (3), 23-39.
  • OECD (2001), Information and Consumer Decision-Making For Sustainable Consumption.
  • Ökotextil-Labels in Österreich "die umweltberatung" Wien, Aktualisierung 2009, www.umweltberatung.at.
  • Oznaczenia ekologiczne - krótki przewodnik dla przedsiębiorców, http://www.een.org.pl/index.php/ochrona-srodowiska-/articles/Oznaczenia-ekologiczne---krotki-przewodnik-dla-przedsiebiorcow.html
  • Ralph E. (2009) Horne, Limits to labels: The role of eco-labels in the assessment of product sustainability and routes to sustainable consumption. International Journal of Consumer Studies, 33, 175-182 ISSN 1470-6423, s. 176.
  • Targosz-Wrona E. (2009) Ecolabelling as a Confirmation of the Application of Sustainable Materials in Textiles. FIBRES & TEXTILES in Eastern Europe, 17, No. 4 (75), 21-25.
  • Van Amstel-van Saane M., Driessen P.,Glasbergen P., Eco-labeling and information asymmetry: a comparison of five eco-labels in the Netherlands, Journal of Cleaner Production (2006) 1-14.
  • Zadek S., Lingayah S., Forstater M., Social Labels: Tools for Ethical Trade. Final report, New Economics Foundation for the European Commission Industrial relations and industrial change European Commission Directorate-General for Employment, Industrial Relations and Social Affairs Directorate V/D.l, 1998. http://www.ilo.org/dyn/basi/docs/F126/social_labels_tools.pdf.
  • www.global-standard.org/images/stories/gots-version3_01march2011.pdf.
  • http://www.oeko-tex.com/
  • fairwear.org/labour-standards.
  • www.fairtrade.net/cotton.O.html.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171228337

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.