PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 260 Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii | 575--585
Tytuł artykułu

Efekt zarażania w działaniu przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Contagion Effect within the Company Activities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule uściślono pojmowanie wykorzystywanego w różnych dziedzinach badawczych pojęcia zarażanie. Przedstawiono przyczyny wzrostu zastosowań tego terminu. Odwołano się przy tym do rosnącej złożoności systemów społecznych. Zidentyfikowano istotę zarażania, określając jego cechy i wypracowując jego definicję. Zaproponowano typologię zarażania. Ujęto dwa modele rozprzestrzeniania się zarażania. Uwzględniono w tym względzie zaufanie, czynniki fundamentalne, emocje. Zdefiniowano termin efekt zarażania. Przedstawiono również modele zachowań przedsiębiorstwa wobec zarażania. Wskazano na rolę inercji i elastyczności, ale także nadwrażliwość organizacji. Zaprezentowane rozważania teoretyczne ilustrowano przykładami wywodzącymi się z praktyki gospodarczej.(abstrakt oryginalny)
EN
This paper clarifies the understanding of the contagion phenomenon. The increasing use of the contagion term comes from the raising complexity of social systems. Within the theoretical analysis, the author worked out the characteristics of contagion, definitions of contagion and contagion effect as well as typology of contagion. Trust, fundamentals and emotions play the crucial role within two theoretical models of contagion propagation. Inertia and flexibility, as well as oversensitivity are the most important factors behind the company's response towards contagion.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Argo J.J., Dahl D.W., Morales A.C., Positive Consumer Contagion: Responses to Attractive Others in a Retail Context, \"Journal of Marketing Research\" 2008, vol. XLV.
  • Dominująca logika firmy, red. K. Obłój, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania, Warszawa 2003.
  • Dowgielski B., Menedżerowie trafieni opcjami walutowymi, http://www.parkiet.com/artykul/1047902. html.
  • Edwards S., Contagion, University of California, Los Angeles And National Bureau of Economic Research, March 2000, http://www.anderson.ucla.edu/faculty/sebastian.edwards/world_economy5. pdf.
  • Elastyczność organizacji, red. R. Krupski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2008.
  • Evans K., Amid Europe Crisis, Dial MF for Mayhem, http://online.wsj.com/article/SB1000142405297 0204394804577010140927605180.html.
  • Gallegati B., Greenwald M.G. Richiardi H.E., Stiglitz J.E., Asymmetric Effect of Diffusion Processes: Risk Sharing and Contagion, LABORatorio R. Reveli Working Papers Series 72, Centre for Employment Studies, Moncalieri 2007.
  • Henggeler-Müller J., Interbank Credit Lines as a Channel of Contagion, \"Journal of Financial Services Research\" 2006, vol. 29, no 1.
  • Hernandez L.H., Valdes R.O., What Drives Contagion. Trade, Neighborhood, or Financial Links?, \"International Review of Financial Analysis\" 2001, vol. 10 no 3.
  • Kaminsky G.L., Reinhart C.M., Végh C.A., The Unholy Trinity of Financial Contagion, \"Journal of Economic Perspective\" 2003, vol. 17, no 4.
  • Kelly M., Grada O.C., Market Contagion: Evidence from the Panics of 1854 and 1857, \"The American Economic Review\" 2000, vol. 90.
  • Markwat T.E., Kole E., van Dijk D., Contagion as a Domino Effect in Global Stock Markets, \"Journal of Banking & Finance\" 2009, vol. 33, no 11.
  • McFarland R., Bloodgood J.M., Payan J.M., Supply Chain Contagion, \"Journal of Marketing\" 2008, vol. 72.
  • Mesjasz Cz., Organizacja jako system złożony, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej nr 652, AE, Kraków 2004.
  • Risk clockspeed - ryzyko przyspiesza..., http://ryzyko.blox.pl/2011/05/Risk-clockspeed-ryzykoprzyspiesza. html.
  • Rose A.K., Spiegel M.M., Cross Country Causes and Consequences of the 2008 Crisis: International Linkages and American Exposure, Centre for Economic Policy Research Discussion Paper no 15358, September 2009, http://www.nber.org/papers/w15358.pdf.
  • Roubini N., Mihm S., Ekonomia kryzysu, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2011.
  • Senge P., Piąta dyscyplina, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2000.
  • Stewart D.B., Ewing, M., Mather D.R., A Conceptual Framework for Viral Marketing, Australian and New Zealand Marketing Academy (ANZMAC MAC) 2009 Sustainable Management and Marketing Conference, 30 November 2009-2 December 2009, Australian and New Zealand Marketing Academy (ANZMAC MAC ), Melbourne Vic 2009.
  • Talbott J.R., Contagion: The Financial Epidemic That Is Sweeping the Global Economy... and How to Protect Yourself from It, John Wiley&Sons, Somerset (New Jersey) 2009, http://books.google.pl/.
  • Trusov M., Bucklin R.E., Pauwels K., Effects of Word-of-mouth versus Traditional Marketing: Findings from an Internet Social Networking Site, \"Journal of Marketing\" 2009, vol. 73.
  • Wyciślak S., Efekt zarażania w mechanizmie rozprzestrzeniania się kryzysu, \"Ekonomista\" 2012, nr 2.
  • Wyciślak S., Kryzys 2008-2011. Refleksje nad rolą przedsiębiorstwa, \"Przegląd Organizacji\" 2012, nr 2.
  • Wyciślak S., Przedsiębiorstwo wobec zjawiska zarażania, [w:] Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, red. A. Kaleta, K. Moszkowicz, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego nr 116, UE, Wrocław 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171228787

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.