PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 87 Współczesne obrazy polityki społecznej i gospodarczej : księga pamiątkowa dedykowana profesor Lucynie Frąckiewicz | 19--29
Tytuł artykułu

Wartość relacji: mistrz - współpracownik

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Value of the Relation: Master - Associate
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Mistrz może mieć duży wpływ na tempo przyswajania wiedzy i umiejętności przez współpracownika, czemu sprzyjają codzienne, niezdeformowane dużym dystansem władzy, a więc partnerskie relacje pomiędzy nimi. Dzięki stałej obecności mistrza współpracownik może szybciej myślowo ocenić pod względem jakości, a następnie przetworzyć zbiory informacji oraz przekształcić je w wiedzę, nie popełniając przy tym aż tylu błędów w porównaniu z sytuacją, gdyby działał bez "opiekuńczego nadzoru".(fragment tekstu)
EN
The article reveals that the value of human capital is influenced not only by mutual master-associate attitudes, but also other components building that value, namely: knowledge, skills, abilities, health, motivation, and values (in the socio-psychological sense). The master-associate relationship is mentioned indirectly in many valuation methods for the capital under analysis, such as, for example: the historical cost method, the replacement value method, the alternative cost method, the unit cost method, the discounted revenue streams method, the future income method, the method of individual and organizational value determinants, the company capital method, the risk-value method, A. Mayo Monitor, or the Saarbrücken formula. The phases of the discussed relationship include the following aspects of loyalty: cognitive, emotional, motivational, and behavioural, determining the migration of value.(original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • H. Król, Kapitał ludzki w organizacji, w: Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, red. H. Król, A. Ludwiczyński, Warszawa 2006, s. 97.
  • M. Kossowska, O motywacyjnych i poznawczych źródłach nabywania wiedzy, w: Motywacje umysłu, red. A. Kolańczyk, B. Wojciszke, Warszawa 2010, s. 15.
  • E. Nęcka, Psychologia twórczości, Sopot 2003, s. 14-17.
  • G. Szulczewski, Zaufanie z perspektywy pragmatyczno-transcendentalnej koncepcji porozumienia, "Prakseologia" 2003, nr 143, s. 143.
  • E.L. Deci, R.M. Ryan, Intrinsic motivation and self-determination in human behavior, New York 1985, s. 299.
  • J. Strelau, D. Doliński, Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, Gdańsk 2008, s. 607.
  • K. Wojdyło, Funkcjonowanie pracoholików w sytuacji zadaniowej, "Przegląd Psychologiczny" 2010, t. 53, nr 1, s. 63.
  • W. Paluchowski, E. Hornowska, Pracoholizm a system wartości i uwarunkowania temperamentalne, w: Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, red. S.S. Witkowski, Wrocław 2003, s. 6.
  • A. Lipka, M. Król, S. Waszczak, M. Satoła, Wartościowanie kapitału ludzkiego organizacji(problemy metodyczne i próby ich rozwiązywania), AE, Katowice 2008, s. 10.
  • M. Gebauer, Unternehmensbewertung auf der Basis von Humankapital, Lohmar-Köln, 2005, s. 74.
  • Ch.Scholz, R. Bechtel, Zehn Nutzen der Saarbrücker Formel, "Personal", 1987, Nr 2, s. 32.
  • P.-R. Persch, Die Bewerung von Humankapital - eine kritische Analyse, Rainer Hampp Verlag, München-Mering, s. 181-183.
  • R.L. Oliver, Whence Consumer Loyalty?, "Journal of Marketing", Vol. 63, Is. 4, October 1999, s. 36.
  • A.J. Slywotzky, Value Migration. How to Think Ahead of the Competition, Harvard Business SchoolPress, Boston 1995, Cyt. za: M. Marcinkowska, Kształtowanie wartości firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 14.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171229253

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.