PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011/2012 | nr 4 | 67--85
Tytuł artykułu

Narzędzia usprawnienia procesów budżetowych w państwach OECD

Autorzy
Warianty tytułu
Tools for budget processes improvement in the OECD countries
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Odpowiedzią władz skalnych, instytucji ponadnarodowych i międzynarodowych na kryzys finansów publicznych są intensywne prace nad instytucjonalnym i organizacyjnym wzmocnieniem procesów konsolidacji skalnej. Zauważalne jest również dążenie do - ogólnie rzecz ujmując - poprawy jakości finansów publicznych. Badania OECD wskazują na wprowadzanie szeregu zmian wpływających na kształt legislacji i procesów zachodzących w sektorze finansów publicznych poszczególnych krajów. Jednostki rządowe powinny opierać się na jednolitych i spójnych prognozach makroekonomicznych. Oprócz rozwoju własnych komórek analitycznych, zauważalnym trendem jest posiłkowanie się wiedzą i doświadczeniem niezależnych ekspertów. Powszechnie wykorzystywanym narzędziem jest analiza wrażliwości. Stosowane w budżetowaniu na coraz większą skalę elementy procedury top-down w dużym stopniu ułatwiają procesy konsolidacyjne. Interesujące jest, że ich zastosowanie poprawia skuteczność działań rządu, mimo że nie zawsze cała procedura budżetowa jest w pełni przebudowana w kierunku top -down. Mimo jednak wieloletniego doświadczenia, stan zaawansowania prac, stosowane metody, zakres planów i sprawozdań oraz jakość wykorzystywanych mierników w ramach budżetu zadaniowego jest w różnych krajach mocno zróżnicowany. (fragment tekstu)
EN
The article presents selected elements of public nance management process used in the OECD countries to support scal consolidation. Forced improvement of the public nance quality, e*ectiveness and e+ciency in public nance sector are some of the ways of overcoming negative crisis consequences observed since 2008. 'e data quoted are based on a 2011 OECD study devoted to the measures of strengthening of the scal policy. 'e problem has been examined in terms of medium -term budget forecasts, macroeconomic forecasts and modern budget- ing techniques using top -down method, as well as performance budgeting focus- ing on the results of the activities of public entities. Some of the rules of executing the budget and the importance of transparency and openness of public nances are underlined. Cross -section review also takes into account scal policy tools currently used in Poland. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Budgeting Features that Strengthen Fiscal Policy in OECD Countries. Results from the OECD Budget Practices and Procedures Database, Draft Report, OECD, Paris 2011, s. 12.
  • http://www.oecd -ilibrary.org/governance/oecd -best -practices -for -budget -transparency_budget -v1-art14-en (01.12.2011).
  • Kim J.M.. Park C.K. , Top -down Budgeting as Tool for Central Resource Management, "OECD Journal on Budgeting", vol. 6, no. 1, 2006, s. 8-14.
  • Lienert I. , Should Advanced Countries Adopt a Fiscal Responsibility Law?, "IMF Working Paper", no. WP/10/254, IMF, Washington DC 2010, s. 38.
  • Lienert I., Should Advanced Countries Adopt a Fiscal Responsibility Law?, "IMF Working Paper", No. WP/10/254, IMF, Washington DC 2010, s. 14-16.
  • Prawne problemy konstrukcji i funkcjonowania budżetu zadaniowego we Francji, Wnioski dla Polski, red. E. Ruśkowski, U.K. Zawadzka -Pąk, Temida 2, Białystok 2010, s. 24-28.
  • Robison M. (red.), Performance Budgeting. IMF, Washington DC 2007, s. 211-220.
  • www.oecd.org/dataoecd/49/36/37045279.ppt (26.11.2011).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171229503

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.