PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | vol. 21, iss. 1 | 69--76
Tytuł artykułu

The Problem of Competition on Real Estate Market on the Example of the Local Housing Market in Olsztyn

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In the economic theory, competition is considered to be a fundamental principle of the free market. Due to the competition, customers get lower prices, better service quality, more and more choices. The competition in the real estate market is a very important factor in its development. Buying or selling real estate is often one of the most important financial transactions, which require the purchaser. With the reference to the above, the participants of the real estate market need to analyse a number of transactions and do a detailed understanding of the market before making a decision and finding a deal that meets all the expectations which will not be diverging significantly from remaining offers functioning in the given area of the market. The phenomenon of competition is very advantageous for buyers of a real estate, because it shows a wide range of various possibilities which one should consider before making a final choice. Times of crisis trigger a tendency of the growing competition in the property market, what results in a decrease in real estate prices. This article brings up the issue of price and non-price competition on the real estate market and the influence which it exerts on the decision of the purchaser. The aim of this paper is to present the phenomenon of the competition at three levels (levels), by examining what relationship occurs between the entities functioning on the market, what occurs between entities and objects, and how the entities, i.e. individual real estate, compete with each other. This study will be conducted with methods of statistical analysis of the market, however Herfindahl-Hirschman Index will be used to measure competition on the local real estate market. (original abstract)
Rocznik
Strony
69--76
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland
  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland
Bibliografia
  • BEŁEJ, M., KULESZA, S., (2013), Modeling the Real Estate Prices in Olsztyn under Instability Conditions, Folia Oeconomica Stetinensia, Volume 11, Issue 1, Pages 61-72, ISSN (Online) 1898-0198, ISSN (Print) 1730-4237, DOI: 10.2478/v10031-012-0008-7.
  • BULAN L., MAYER CH., SOMERVILLE T., 2009, Irreversible investment, real options, and competition: Evidencefrom real estate development, Journal of Urban Economics, vol. 65, issue 3, p. 237-251.
  • GARBARSKI L., 1997, Wybór rynku docelowego przez przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji, Marketing jako czynnik i instrument konkurencji, PWE, Warszawa.
  • Komunikat o sytuacji społeczno-gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego w grudniu 2011 r., Nr 12/2011, data publikacji: 27.01.2012, www.stat.gov.pl/olsz
  • Komunikat o sytuacji społeczno-gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego w grudniu 2012 r., Nr 12/2012, data publikacji: 29.01.2013, www.stat.gov.pl/olsz
  • KURYJ O., KURYJ J., 2009, Atrybuty kształtujące ceny lokali mieszkalnych na przykładzie miasta Olsztyna, Acta Scientiarum Polonorum, Administratio Locorum 8(2) 2009, s. 29-40.
  • NOGA A., 1993, Dominacja a efektywna konkurencja, SGH, Warszawa.
  • O'DONNELL S., GEURTS T., 1995, Competition and value-of-service pricing in the residential real estatebrokerage market, The Quarterly Review of Economics and Finance, Volume 35, Issue 3, p. 327-332.
  • PORTER M.E., 1994, Strategia konkurencji, PWE, Warszawa.
  • PORTER M.E.,2001, Porter o konkurencji ,PWE, Warszawa.
  • QIAN Q., CHAN E., CHOY L., 2013, How transaction costs affect real estate developers entering into thebuilding energy efficiency (BEE) market?, Habitat International, vol. 37, p. 138-147
  • STRUŻYCKI M., 1998, Konkurencja w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem, SGH, Warszawa.
  • STANKIEWICZ M.J., 2005, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Dom Organizatora, Toruń.
  • STANKIEWICZ M.J., 2000, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, Gospodarka Narodowa, nr 7-8.
  • ŻABIŃSKI L., 2000, Przewaga konkurencyjna, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171230215

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.