PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 4 | nr 1/2 | 27--38
Tytuł artykułu

Strategic alliance as a particular form of coopetition

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In the article the author made an attempt to answer the question whether strategic alliance is a special form of coopetition. The answer to this question will allow to define in more detail both the concepts of strategic alliance and coopetition. It will also help to regulate the terminology issue. In the article the main definitions of both concepts were introduced as well as some main characteristics (partners, forms of co-operation, benefits and others) and then confronted. The final results of the confrontation lead to the following conclusion: coopetition is a wider concept and strategic alliance is a specific case of coopetition. (original abstract)
Rocznik
Tom
4
Numer
Strony
27--38
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Poznan University College of Business
Bibliografia
  • Adler P., Heckscher C., Prusak L., Building Collaborative Enterprise, "Harvard Business Review", July-August 2011.
  • Bengtsson M., Kock S., "Coopetition" In Business Networks - Cooperate and Compete Simultaneously," Industry Marketing Management" 2000, vol. 29.
  • Blomqvist K., Hurmelinna P. i Seppanen R., Playing the co-operation game right - balancing trust and contracting, Technovsation, Vol. 25 No. 5.
  • Brandenburger A. M., Nalebuff B. J., Co opetition, New York, Doubleday 1996.
  • Cygler J., Alianse strategiczne, Difin, Warszawa, 2002.
  • Cygler J., Kooperencja przedsiębiorstw, czynniki sektorowe i korporacyjne, SGH, Warszawa, 2009.
  • Cygler J., Typologia powiązań kooperencyjnych przedsiębiorstw, Studia i Prace, Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy 77, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 2007.
  • Czakon W., Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, AE, Katowice, 2007.
  • Czakon W., Mucha-Kuś K., Sołtysik M., Relacje koopetycji w tworzeniu efektywności rynku, Studia i Prace, Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy 116, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 2012.
  • Dagnino G. B., Coopetition Strategy A New Kind Of Interfirm Dynamics For Value Creation, EURAM - The European Academy of Management, Second Annual Conference - "Innovative Research in Management", Stockholm, 9-11 May 2002.
  • Dagnino G. B., Padula G., Competition Strategy: A New Kind of Interim Dynamics for Value.
  • Creation, Second Annual Conference: "Innovative Research in Management", The European Academy of management, Stockholm, 9-11 May 2002.
  • Dagnino G. B., Yami S., Le Roy F., Czakon W. Strategie koopetycji - nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej, "Przegląd Organizacji", nr 6/2008.
  • Garrette B., Dussauge P., Strategie aliansów na rynku, Poltest, Warszawa, 1996.
  • Ghoshal S., Arnzen B., Brownfield S., A Learning Alliance between Business and BusinessSchools: Executive Education as a Platform for Partnership, "California Management Review", Fall 1992, vol. S5, No.1.
  • Gnyawali D. R., Park B. (R), Co-opetition between giants: Collaboration with competitors for technological innovation, "Elsevier Journal, 2011.
  • Gomes-Casseres B., The Alliance Revolution. The new Shape of Business Rivalry, "Harvard University Press", London 1996.
  • Hunt S.D., economic growth: should policy focus on investment or dynamic competition?, European Business Review, Vol. 19 no. 4.
  • Kozyra B., Alians strategiczny jako wstęp do fuzji lub przejęcia, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa 2005.
  • Lado A., Boyd N., Hanlon S., Competition, Cooperation and the Search for Economic Rents: A Syncretic Model, "Academy of Management Review", 1997, 22(1).
  • Lechner Ch., Dowling M., Welpe I., Firm Networks and Firms Development: The role of the relational Mix, "Journal of Business Venturing", 2006, vol. 21, (4).
  • Luo Y., Coopetition in International Business, Copenhagen Business School Press, Copenhagen 2004.
  • Morris M.H., Kocak A., Ozer, A., Coopetition as a small business strategy: Implications for performance, "Journal of Small Business Strategy", 2007, vol. 18(1).
  • Romanowska M., Alianse strategiczne przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 1997.
  • Rosińska M., Kooperacyjne globalne sieci biznesowe - specyfika kreowania i transferu innowacji, E-wydawnictwo 2011, http://www.ewydawnictwo.eu/Document/DocumentPreview/388.
  • STRATEGOR, Zarządzania firmą. Strategie. Struktury. Decyzje. Tożsamość, PWE, Warszawa 1996.
  • Sudarsanam S., Fuzje i przejęcia, WIG PRESS, Warszawa, 1998.
  • Supernat J., Zarządzanie strategiczne - pojęcia i koncepcje, Kolonia Limited, Wrocław 1998.
  • Watkins M., Joint Venture & Strategic Alliances, materiały z seminarium na Harvard Business School, 22.10.1999.
  • Wawrzyniak B., Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI Wieku, Poltext, Warszawa, 2000.
  • Zineldin M., Co-opetition: the organization of the future, "Marketing Intelligence&Planning" 2004,Vol. 22, No. 7.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171230515

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.