PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | z. nr 10 | 395--406
Tytuł artykułu

Proces kształcenia ustawicznego w przeciwdziałaniu nierównościom społecznym w gospodarce opartej na wiedzy

Warianty tytułu
Livelong Education Process in Counteracting Social Inequalities in the Economy Based on Knowledge
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podmiotem gospodarki opartej na wiedzy jest człowiek szukający nauki. Współczesny człowiek wiedzy musi być silnie motywowany w swoich dążeniach. Brak wiedzy skutkuje nierównościami społecznymi i prowadzi do społecznej i ekonomicznej marginalizacji. Jest ona możliwa do uniknięcia dzięki silnemu umiejscowieniu we współczesnym społeczeństwie jednostki, która obawia się edukacji ustawicznej. Pomimo wielu różnic odnoszących się do rozumienia procesu edukacji ustawicznej, wszyscy zgadzają się co do tego, że jest to proces trwający całe życie. Szczególne miejsce w tym procesie zajmuje uniwersytet. Jednakże w klasycznym rozumieniu uniwersytet opiera się na nauczycielu. Na poziomie jednostkowym istnieje także zagrożenie jakim jest analfabetyzm, którego uwarunkowania ukazuj ą międzynarodowe badania prowadzone w ramach Programu Międzynarodowej Oceny Studenckiej (OECD/PISA). Niektóre z najnowszych danych budzą entuzjazm i dają nadzieję na kompetentne kształtowanie rozwiązań korzystnych dla kształcenia ustawicznego. (abstrakt oryginalny)
EN
Human who searches for science is a subject of the economy based on knowledge. Modern human who searches for knowledge has to be strongly motivated in their pursuit. Lack of knowledge causes social inequalities and leads to social and economic marginalization. It is possible to avoid this conjecture due to strong human placement in modern society, that apprehend the sense of long education. Despite many variances, as regards to homologous understandings of long education process, everybody accept that this is a lifelong process. University takes a particular part in this process. However, in the classical meaning of university it bases on teacher. There exist some other danger at a level- headed such as illiteracy, which conditions are shown by international researches within Programme for International Student Assessment (OECD/ PISA). Some of the latest figures arouse an enthusiasm and give hope for competent formation of solutions that are favorable for lifelong education. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
395--406
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Aspinwall K., Simkins T., Wilkinson J.F. i McAuley J., Co to jest ewaluacja, [w:] Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów, H.Mizerek (red.), Olsztyn 1997.
  • Berg, G.AS., Lessons from the EDGE. For-profit nontraditional higher education in America, ACE/Praeger Series on Higher Education, Westport 2005.
  • Boud D., Assessment and the Promotion of Academic Values, "Studies in Higher Education" 1990, nr 15.
  • Chodorowska E., Tarasik Z., Analfabetyzm funkcjonalny widziany oczyma nauczyciela, http://www.profesor.pl/ z dnia 15.06.2006.
  • Knapper C., Cropley A. J., Lifelong learning in higher education, Kogan Page, London 2000.
  • PISA, http://www.pisa.oecd.org, http://www.ifispan.waw.pl/pisa z dnia 15.06.2006.
  • Schumacher C., Schwartz S., 100 zawodów z przyszłością, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 1998.
  • Simons H., Proces ewaluacji w szkołach, [w:] Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów, H. Mizerek (red.), Olsztyn 1997.
  • Simons H., Samoewaluacja szkoły, [w:] Ewaluacja w szkole. Wybór tekstów, H. Mizerek (red.), Olsztyn 1997.
  • W Polsce odradza się analfabetyzm, http://ksiazki.wp.pl/wiadomosci/ z dnia 15.06.2006.
  • Ziółkowski M., Uwarunkowania życia społecznego a kapitały społeczne, [w:] Kręgi integracji i rodzaje tożsamości. Polska, Europa, Świat, W. Wesołowski, J. Włodarek (red.), Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171230769

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.