PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 206 Methods of Multivariate Statistical Analysis and Their Applications | 321--331
Tytuł artykułu

Application of Latent Variable Models to Consumer Preference Analysis

Autorzy
Warianty tytułu
Zastosowania modeli ze zmiennymi ukrytymi w badaniach preferencji konsumentów
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W badaniach preferencji znajdują zastosowanie metody i modele dekompozycyjne (analizy łącznej - conjoint analysis, wyborów dyskretnych - discrete choice). W ostatnich latach rozwijane są dekompozycyjne modele ze zmiennymi ukrytymi (latent variables models), których estymacja, polega m. in. na oszacowaniu liczby i wielkości poszczególnych segmentów. W artykule przedstawiono charakterystykę dekokmpozycyjnych metod i modeli badania preferencji konsumentów. Następnie wskazano na mankamenty związane z pomiarem preferencji na skalach mocnych oraz trudności związane z szacowaniem modeli z dyskretną zmienną objaśnianą (discrete dependent variable). Na tym tle przedstawiono modele ze zmiennymi ukrytymi i możliwości ich wykorzystania w badaniach preferencji, a także podstawowe założenia związane z ich estymacją (uogólniony model liniowy) oraz główne obszary zastosowań na gruncie badań marketingowych. (abstrakt oryginalny)
EN
Preference analysis makes use of decompositional methods and models of conjoint analysis and discrete choice. The recent years have seen development work on decomposition with latent variable models where model estimation involves - among others - evaluation of the number and size of individual segments. The article characterises decompositional methods and models for analysing consumer preferences. Then it points out the disadvantages of measuring the preferences against metric scales as well as problems related to evaluation of models including discrete dependent variables. Against that background, the article presents latent variable models and their possible applications to preference analysis as well as the basic assumptions underlying their estimation (generalised linear model) and their main applications to marketing research. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Wrocław University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Bąk A. (2004), Dekompozycyjne metody pomiaru preferencji w badaniach marketingowych, "Prace Naukowe", 1013, seria: "Monografie i Opracowania", 157, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław.
  • DeSarbo W.S., Wedel M. (1994), A Review of Recent Developments in Latent Class Regression Models, [in:] R.P. Bagozzi (ed.), Advanced Methods of Marketing Research, Blackwell, Cambridge, 352-388.
  • DeSarbo W.S., Ansari A., Chintagunta P., Himmelberg C., Jedidi K., Johnson R., Kamakura W., Lenk P., Srinivasan K., Wedel M. (1997), Representing Heterogeneity in Consumer Response Models, "Marketing Letters", 83, 335-348.
  • Domański С., Pruska K. (2000), Nieklasyczne metody statystyczne PWE, Warszawa.
  • Everitt В. S., Dunn G. (2001), Applied Multivariate Data Analysis, Arnold, London.
  • Green P. E., Wind Y. (1975), New Way to Measure Consumers' Judgments, "Harvard Business Review", 53 (July-August), 107-117.
  • Kamakura W. A., Wedel M., Agrawal J. (1994), Concomitant Variable Latent Class Models for Conjoint Analysis, "International Journal of Research in Marketing", 11, 451-464.
  • Ramaswamy V., Cohen S. H. (2000), Latent Class Models for Conjoint Analysis, [in:] A. Gustafsson, A. Herrmann, F. Huber (eds.), Conjoint Measurement: Methods and Applications, Springer-Verlag, Berlin, 361-392.
  • Vermunt J. K., Magidson J. (2003), Technical Appendix for Latent GOLD 3.0, [URL:] http://www.statisticalinnovations.eom/.Belmont.
  • Vriens M. (2001), Market Segmentation. Analytical Developments and Application Guidelines, Millward Brown InteliQuest, http://www.intehquest.com/resources/technical/Market Segmentation-Overview MBTQ Joune24.pdf.
  • Wedel M. (1999), Concomitant Variables in Mixture Models, [URL:] http://www.ub.rug.nl/ eldoc/som/b/99B24/. SOM, Groningen.
  • Wedel M., Kamakura W. A. (1998), Market Segmentation. Conceptual and Methodological Foundations, Kluwer Academic Publishers, Boston-Dordrecht-London.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171231021

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.