PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2011 | nr 16 | 5--28
Tytuł artykułu

Powtarzana gry kaskadowe jako dylemat społeczny

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Social Dilemma in Repeated Information Cascade Experiments
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W sekwencjach decyzyjnych gracze posługujący się regułą Bayesa, dążąc do maksymalizacji swojej wypłaty, często pomijają swoją prywatną informację i naśladują wybory wcześniejszych decydentów. W ten sposób powstają kaskady informacyjne, których konsekwencje to niska agregacja informacji i niższe przeciętne wypłaty w grupie. Zatem gracze stoją przed dylematem. Mogą ujawniać prywatną informację i zwiększyć tym samym przeciętne wypłaty w grupie, jednocześnie ponosząc pewne koszty lub przyłączać się do kaskad. Czyni to sekwencje decyzyjne podobnymi do dylematów społecznych, w których poświęcenie ze strony pewnych jednostek jest korzystne dla grupy jako całości. Jak dowiedziono, w dylematach takich możliwe jest zbliżenie się do optymalnych rozwiązań dzięki strategiom opartym na wzajemności. Podobne mechanizmy mogą mieć miejsce w sekwencjach decyzyjnych. Proponujemy test eksperymentalny tej hipotezy, w którym manipulujemy dwoma czynnikami. Zmienność sekwencji decyduje o możliwości pojawienia się wzajemności. Struktura wypłat ma wpływ na jej opłacalność. Pokazujemy, że oba te czynniki mają zgodny z przewidywaniem wpływ na częstość ujawniania prywatnej informacji oraz wypłaty w grupie. (abstrakt oryginalny)
EN
In the paper, we analyze a modifi cation of the allocation problem. The problem can be formulated as follows: sellers in trading agency have a right to sell goods at price offered by the buyer. To this aim, they observe offers which appear at jump times of a Poisson process which are at the same time the decision moments. A reward of the seller who accepted the offer is equal to the discounted value of the selected offer. The right to accept or reject the presented offer is given only to one of the sellers at the moment of appearance of the offer. Once rejected, offer cannot be considered again nor can it be considered by other sellers. The right to make the decision concerning the acceptance or rejection of a presented offer is assigned in random way, such that the probability of obtaining this right by each of the sellers is equal. The aim is to fi nd the strategy which allows to maximize the sum of expected rewards of the sellers under the condition that each of them should earn the same amount of money on average. When decisions are made sequentially in a group, Bayesian players aiming to maximize individual payoffs often need to ignore their private information and imitate choices of earlier decision makers. This results in information cascades. Once formed, information cascades can be harmful to information aggregation and average payoffs in the group. Therefore, there is a potential dilemma facing players in such situations. They can reveal private information and risk lower immediate payoffs but benefit the group in the long run, or join an information cascade. It has been shown that reciprocity (i.e., paying a cost at one time while being compensated at another) can lead to optimal solutions in such dilemmas. We hypothesized that it would be so for the present one, as well. This hypothesis was tested in an experiment in which we manipulated two factors: the stability of players' positions in a sequence that determined whether reciprocity was possible, and the decision payoff structure that constrained to what extent revealing private information was beneficial to the group. The results show that both factors influenced the probabilities of private information revealing and the group payoffs in ways consistent with our predictions. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
5--28
Opis fizyczny
Twórcy
  • Polska Akademia Nauk
autor
  • Max Planck Institute for Human Development
Bibliografia
  • Alevy, J.E., Haigh, M.S., List, J.A. 2007. Information Cascades: Evidence from a Field Experiment with Financial Market Professionals. "The Journal of Finance" 62 (1): 151-180.
  • Anderson L.R., Holt, C.A. 1997. Information Cascades in the Laboratory. "The American Economic Review" 87 (5): 847-862.
  • Andersson, P. 2005. Overconfident but yet Well-Calibrated and Underconfident: Research Note on Judgmental Miscalibration and Flawed Self-Assessment. Sonderforshungbereich 504, Working paper No. 05-37.
  • Axelrod, R. 1984. The Evolution of Cooperation. New York: Basic Books.
  • Banerjee, A.V., 1992. A Simple Model of Herd Behavior. "The Quarterly Journal of Economics" 107 (3): 797-817.
  • Bernardo, A.E., Welch, I. 2001. On the Evolution of Overconfidence and Entrepreneurs. "Journal of Economics & Management Strategy" 10 (3): 301-330.
  • Bikhchandani, S., Hirschleifer, D., Welch, I. 1998. Learning from the Behavior of Others: Conformity, Fads, and Informational Cascades. "The Journal of Economic Perspectives, 12 (3): 151-170.
  • Bosch-Domenech, A., Montalvo, J.G., Nagel, R., Satorra, A. 2002. One, Two, (Three), Tnfinity, ...: Newspaper and lab beauty-contest experiments. "The American Economic Review" 92 (5): 1687-1701.
  • Çelen, B., Kariv, S. 2004. Distinguishing Informational Cascades from Herd Behavior in the Laboratory. "The American Economic Review" 94 (3): 484-498.
  • Fehr, E., Schmidt, K.M., 2000, Theories of Fairness and Reciprocity: Evidence and Economic Applications, CESifo Working Paper Series No. 403; University of Zurich, IEER Working Paper No. 75. Dostępny na SSRN: http://ssrn.com/abstract=255223
  • Gigerenzer, G. 1994. Why the Distinction between Single-event Probabilities and Frequencies is Important for Psychology (and vice versa) "Subjective probability": 129-161.
  • Goeree, J.K., Palfrey, T.R., Rogers, B.W., McKelvey, R.D. 2004. Self-correcting Information Cascades. Working paper.
  • Green, D.M., Swets, J.A. 1966. Signal Detection Theory and Psychophysics, Wiley New York.
  • Huck, S., Oechssler, J. 1999. Informational Cascades in the Laboratory: Do They Occur for the Right Reasons? Working paper.
  • Hung, A.A., Plott, C.R. 2001. Information Cascades: Replication and an Extension to Majority Rule and Conformity Rewarding Institutions. "The American Economic Review" 91 (5): 1501-520.
  • Kuebler, D., Weizsaecker, G. 2004. Limited Depth of Reasoning and Failure of Cascade Formation in the Laboratory. "Review of Economic Studies" 71: 425-441.
  • Lissowski, G., Haman, J., Jasiński, M. 2008. Podstawy statystyki dla socjologów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Nagel, R. 1995. Unraveling in Guessing Games: An Experimental Study. American Economic Review 85 (5): 1313-1326.
  • Noeth, M., Weber, M. 2003. Information Aggregtion with Random Ordering: Cascades and Overconfidence. "The Economic Journal" 113: 166-189.
  • Nowak, M.A., Sigmund, K. 2005. Evolution of Indirect Reciprocity. "Nature" 437: 1291-98.
  • Smith, L., Sorensen, P. 2000. Pathological Outcomes of Observational Learning. "Econometrica" 68 (2): 371-398.
  • Tyszka, T. (red.) 2004. Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171231601

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.