PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 4 | nr 1 | 5--18
Tytuł artykułu

Sources of Information for Innovative Activity of Enterprises : Types, Importance, Measurement

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Innovation determines expansion or just existence of enterprises. It's an important element of competitive advantage and it is a characteristic that encourages customers to buy novelties. Unfortunately, with innovation activity closely related is uncertainty risk, that means insecurity that costly process of creating innovation solutions will succeed. By dint of necessity of high costs of innovation activity, only small percent of enterprises have their own research and development buck-up. More and more popular become external sources of information for innovative activity, such as: customers, research and development networks, conferences, scientist publications and journals. The paper presents sources of information used by polish enterprises in innovation activity, classify them and show its essence and importance. Main attention is put on sources, which according to modern theories of innovation and practice of innovative firms, are the most important, that means internal R&D activity and customers. An additional value of the paper is a discussion on the ways and the sense of measure the influence of chosen sources of information on the process of creation innovations in companies.(original abstract)
Rocznik
Tom
4
Numer
Strony
5--18
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Lodz, Poland
Bibliografia
  • Analysis of Innovation Drivers and Barriers in Support of Better Policies Economic and Market Intelligence on Innovation. Barriers to Internationalisation and Growth of EU's Innovative Companies. Final Report (2010), WIFO, ISI, Vienna. http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/proinno/innovationintelligence-study-1_en.pdf (11.01.2013).
  • Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2008-2010 (2011), Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie, Warszawa. http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/nts_dzialanosc_innowacyjna_2008-2010.pdf (11.01.2013).
  • Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2009-2011 (2012), Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie, Warszawa. http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/NTS_dzialanosc_innowacyjna_2009-2011.pdf (11.01.2013).
  • Giovannini E. (2008), Understanding Economic Statistics. An OECD Perspective, OECD, DOI:10.1787/9789264046986-en.
  • IUS. Innovation Union Scoreboard 2011. Research and Innovation Union Scoreboard (2012), Pro Inno Europe, European Commission, Belgium http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/files/ius-2011_en.pdf (11.01.2013).
  • Stawasz E. (red.) (2005), Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, PARP, Warszawa. http://www.parp.gov.pl/files/74/81/105/inn_transfer_tech.pdf (11.01.2013).
  • Janasz W., Kozioł-Nadolna K. (2011), Innowacje w organizacji, PWE, Warszawa.
  • Jaworski J. (2012), Informacja finansowa w zarządzaniu małym przedsiębiorstwem. Potrzeby - źródła - wykorzystanie, CeDeWu, Warszawa.
  • Krawczyk M. (2012a), Finansowanie działalności innowacyjnej MSP. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Krawczyk M. (2012b), Ewolucja metodologii pomiaru innowacyjności gospodarek [in:] Stawasz E., Norek T. (red.), Uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw w kontekście regionalnym i sektorowym SOOIPP 2012, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 715, Ekonomiczne Problemy Usług nr 91, Szczecin.
  • Krawczyk M., Kurczewska A., Mikołajczyk, B. (2012), Ewolucja pomiaru innowacyjności w firmie [in:] Mikołajczyk B. (red.), Innowacyjność w systemach finansowych, "Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica" Nr 266, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Krawczyk M., Mikołajczyk B. (2013), How to Measure Innovativeness at Company's Level? Challenge for the Future or Return to the Past, e-proceedings styczen 2013, http://iamb.net/CD/CD13-IAMBSA/MS/25%20Krawczyk_MS.pdf. (access: 25th of March 2013)
  • Nonaka I., Takeuchi H. (1995), The Knowledge-Creating Company. How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press Inc., New York.
  • Nonaka I. (2007), The Knowledge-Creating Company, "Harvard Business Review", July-August, http://hbr.org/2007/07/the-knowledge-creating-company/es (11.01.2013).
  • Ojanen V., Vuolla O. (2006), Coping with the multiple dimensions of R&D performance analysis, "International Journal of Technology Management", Vol. 33, No 2-3.
  • Oslo Manual. The Measurement of Scientific and Technological Activities. Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data (2005), Third Edition, OECD/Eurostat, Paris. DOI:10.1787/9789264013100-en (11.01.2013).
  • Penc J. (1999), Innowacje i zmiany w firmie. Transformacja i sterowanie rozwojem przedsiębiorstwa, Placet, Warszawa.
  • Puzio A., Ziółkowska K. (1998), Wybrane zagadnienia z metodyki pracy naukowej, Śląska Akademia Medyczna, Katowice.
  • The Knowledge-Based Economy (1996), OCDE/GD(96)102, OECD, Paris, http://www.oecd.org/science/scienceandtechnologypolicy/1913021.pdf (11.01.2013).
  • Von Hippel E. (1986), Lead Users: A Source of Novel Product Concepts, "Management Science" 32 no. 7. http://web.mit.edu/evhippel/www/papers/Lead%20Users%20Paper%20-1986.pdf (11.01.2013).
  • Von Hippel, E. (1988), The Sources of Innovation, Oxford University Press, http://web.mit.edu/evhippel/www/sources.htm (11.01.2013).
  • Warzybok B., Pander W., Górzyński M. (2008), Ekspertyza: Zwiększanie świadomości przedsiębiorców z zakresu korzyści płynących z popytowego podejścia do innowacji (User-Driven Innovation), CASE-Doradcy sp. z o.o., Warszawa. http://www.mg.gov.pl/NR/rdonlyres/7B61C99B-557E-4B4F-92EC-B557E197F4C7/52673/Ekspertyzauserdriveninnovation.pdf (11.01.2013).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171232713

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.