PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 3 | 5--25
Tytuł artykułu

Deficyt demokracji w Unii Europejskiej?

Autorzy
Warianty tytułu
Democratic Deficit in the European Union?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problem deficytu demokracji w UE jest niesłusznie i niepotrzebnie wyolbrzymiany. W gruncie rzeczy mamy do czynienia nie tyle z deficytem, ile z nieuchronną różnicą między modelami demokracji w państwie i w relacjach międzynarodowych. Zarzut deficytu jest często podnoszony w kontekście słabnącej akceptacji społecznej i niedoskonałości w funkcjonowaniu Unii. Dostrzegać trzeba jednak bardziej deficyt polityki państw niż deficyt demokracji unijnej. Demokracji unijnej nie należy traktować jako ideału. Można ją doskonalić, ale trudno ją kwestionować tylko dlatego, że nie jest kopią demokracji w państwie. Modele demokracji w państwie i w Unii nie będą identyczne, lecz mogą się dobrze uzupełniać. Demokracja ma swoje miejsce w ramach między-narodowych, jednak trzeba ją definiować odpowiednio do potrzeb i specyfiki międzynarodowej rzeczywistości, a nie tylko w kontekście myślenia życzeniowego. (fragment tekstu)
EN
The EU's founding treaties represent a constitution without a state, and the European Union is a law-making structure without a higher-up authority. The issue of EU democracy was absent from public debate for many years. The accusation of democratic deficit has rarely been levelled at the sources of power, and more frequently at the way power is exercised, i.e. at the EU institutions and the mechanisms by which these operate. The focus is on absence of a European people and an insufficient legitimisation of the institutions by citizens. The European demos is, at best, at an early stage of development, but this does not necessarily have to hamper democracy in the EU. In an original contribution to the question of democracy in international organisations, the EU has functioned through a balance between diversified institutions in the law-making process. The extension of the EU's competences neither automatically reduces its democratic deficit, nor makes it more federal (the extent of EU competences and its federal shape are a separate subject). What we have in the EU is not so much the democratic deficit as an inevitable difference between the democratic models in a nation state and in international relations. The EU weaknesses stem more from the deficit of member states' policies than from the deficit of EU democracy. Public approval is contingent not only on the direct election of the Commission president, the same day of EP election, or a weakening of the European Council. Greece's financial meltdown did not come as a result of absence of democracy in that country, still less of a democratic deficit in the EU. Democracy in the EU could well be revised, but it should not be criticized for not being a carbon copy of democracy in a state. The models of democracy in a state and in the Union will not be the same, even if they may well complement each other. The belief in a miraculous power of institutional change, including a chase for EU democracy, may only lead us on a marry dance. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
5--25
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • J. Habermas, The Crisis of the European Union in the Light of a Constitutionalization of International Law, "European Journal of International Law" 2012, nr 2, s. 335-348.
  • A. von Bogdandy, The European Lesson for International Democracy. The Significance of Articles 9 to 12 EU Treaty for International Organizations, "Jean Monnet Working Paper" 2011, nr 2.
  • Th. Giegerich, The Is and the Ought of International Constitutionalism: How Far Have We Come on Habermas's Road to a "Well-Considered Constitutionalization of International Law"? "German Law Journal" 2009, nr 1, s. 31-62.
  • S. Oeter, Federalism and Democracy, [w:] A. von Bogdandy, J. Bast (red.), Principles of European Constitutional Law, Oxford 2009.
  • I. Pernice, The Treaty of Lisbon: Multilevel Constitutionalism in Action, "The Columbia Journal of European Law" 2009, nr 3.
  • Th. Giegerich, The Federal Constitutional Court 's Judgment on the Treaty of Lisbon - The Last Word (German) Wisdom Ever Has to Say on a United Europe? "German Yearbook of International Law" 2009, vol. 52, s. 9-44.
  • D. Kabat-Rudnicka, Zasada federalna a integracja ponadnarodowa, Kraków 2010.
  • J. Keane, The Life and Death of Democracy, London 2009; R. Wolfrum, V. Roben (red.), Legitimacy in International Law, Berlin-Heidelberg-New York 2008.
  • J. Barcz, Traktat Konstytucyjny - umocnienie roli parlamentów narodowych w procesie integracji europejskiej, [w:] J. Barcz (red.), Demokratyzacja i wzmocnienie legitymacji Unii Europejskiej, Warszawa 2005, s. 32-40.
  • C. Mik, Legitymacja demokratyczna Unii Europejskiej w świetle Traktatu konstytucyjnego, [w:] J. Barcz (red.), Demokratyzacja i wzmocnienie legitymacji Unii Europejskiej, s. 18-31.
  • R. Grzeszczak, Parlamenty państw członkowskich w Unii Europejskiej, Wrocław 2004.
  • J.H.H. Weiler, The Geology of International Law - Governance, Democracy and Legitimacy, "Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht" 2004, s. 547-562.
  • A. von Bogdandy, Demokratie, Globalisierung, Zukunft des Völkerrechts - eine Bestandsaufnahme, "Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht" 2003, s. 853-877.
  • J.H.H. Weiler, U. Haltern, F. Mayer, European Democracy and Its Critique. Five Uneasy Pieces, "Harvard Jean Monnet Working Paper" 1995, nr 1.
  • S. Oeter, Souveränität und Demokratie als Probleme in der "Verfassungsentwicklung" der Europäischen Union, "Zeitschrift für ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht" 1995, vol. 55, s. 659-712.
  • World Justice Project (2012) - www.worldjusticeproject.org/about.
  • R. Kwiecień, Teoria i filozofia prawa międzynarodowego, Warszawa 2011.
  • J. Kranz, Głosowanie ważone w organizacjach międzynarodowych, Warszawa 1982.
  • J. Kranz, Jak rozumieć suwerenność? Próba opisu, [w:] S. Sowiński, J. Węgrzecki (red.), Suwerenność państwa i jej granice, Warszawa 2010, s. 15-46.
  • J. Kranz, A. Wyrozumska, Powierzenie Unii Europejskiej niektórych kompetencji a Traktat fiskalny, "Państwo i Prawo" 2012, nr 7, s. 20-36.
  • J. Kranz, Kilka uwag o federalizmie i suwerenności w kontekście Unii Europejskiej, "Sprawy Międzynarodowe" 2012, nr 1, s. 109-115.
  • Th. Giegerich, Wyrok Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w sprawie Traktatu z Lizbony - ostatnie słowo Niemiec w sprawie zjednoczonej Europy?, "Europejski Przegląd Sądowy" 2011, nr 3, s. 4-17.
  • Final Report of the Future of Europe Group of the Foreign Ministers of Austria, Belgium, Denmark, France, Italy, Germany, Luxembourg, the Netherlands, Poland, Portugal and Spain, 17 September 2012.
  • Towards a Genuine Economic and Monetary Union. Report by President of the European Council Herman Van Rompuy, Brussels, 26 June 2012 (EUCO 120/12).
  • J.M.D. Barroso. President of the European Commission. State of the Union 2012 Address. Plenary Session of the European Parliament, Strasbourg, 12 September 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171233229

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.