PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 3 | 81--97
Tytuł artykułu

Oznaczenie polskich samolotów wojskowych w świetle prawa międzynarodowego

Warianty tytułu
Polish Military Aircraft Insignia in Light of International Law
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W marcu 2012 r. jeden z polskich samolotów transportowych CASA C-239M, będący na wyposażeniu 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego w Krakowie, w trakcie planowanego remontu został pomalowany w inny od dotychczasowego sposób. Po 73 latach bowiem na górną powierzchnię skrzydeł polskich samolotów wojskowych powróciła biało-czerwona szachownica lotnicza. Problem prawidłowości oznakowania polskich wojskowych statków powietrznych był poruszany od 1990 r., ale ze szczególną siłą pojawił się na przełomie lat 2010 i 2011, m.in. w kontekście udziału polskich Sił Powietrznych w akcjach poza granicami kraju (Baltic Air Policing). Polskie samoloty wojskowe, jako jedyne z państw europejskich, nie miały oznaczeń na górnych powierzchniach płatów. Ministerstwo Obrony Narodowej zainteresowało się tą sprawą, w efekcie czego postanowiono przeprowadzić nowelizację rozporządzenia. Dnia 6 lutego 2012 r. minister obrony narodowej podpisał Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu używania znaków Sił Zbrojnych RP. Uregulowało ono m.in. sposób umieszczania szachownicy lotniczej na wojskowych statkach powietrznych. Nowy sposób oznaczenia samolotów wojskowych został uregulowany w drodze aktu prawa wewnętrznego, będąc wyrazem woli ustawodawcy. Jednak źródło tej normy prawnej leży gdzieś indziej. Jest nią międzynarodowe prawo zwyczajowe. (fragment tekstu)
EN
In 2012, after 73 years, a Polish aircraft marking returned to the upper surface of the wing of Polish military aircraft. The problem of identification of Poland's military aircraft has been discussed since 1990, but particular attention appeared at the turn of 2010 and 2011, in the context of the participation of the Polish Air Force in the Baltic Air Policing operation. After World War II, Polish military aircraft bore no markings painted on the upper surfaces of wings. There was a question of whether it was proper. The answer was that the customary international law of armed conflict requires proper marking of aircraft, so the possibility of their identification should have been provided and national markings should have been displayed on the sides of the fuselage, the upper and lower surfaces of the wings, as well as on the fin or rudder of aircraft. The Polish Defence Minister followed a legislative act on how to use the Armed Forces insignia and ordered Polish military aircraft marked in accordance with international practice. The change made by Poland confirmed that there is a customary rule applied to military aircraft that requires proper identification of the nation or branch of military service to which the aircraft belongs. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
81--97
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • W. Łęcki Zmiana rozporządzenia MON o sposobie używania znaków SZ RP - www.sp.mil.pl/pl/tradycje/9-90-lecie-lotnictwa-polskiego/1595-zmiana-rozporzdzenia-monu-o-sposobie-uywania-znakow-sz-rp.
  • M.N. Shaw, Prawo międzynarodowe, Warszawa 2006, s. 71.
  • J.M. Henckaerts, L. Doswald-Beck (red.), Customary International Humanitarian Law, Cambridge 2005.
  • J.M. Henckaerts, Studium poświęcone zwyczajowemu międzynarodowemu prawu humanitarnemu: wkład w zrozumienie i poszanowanie zasad prawa dotyczących konfliktu zbrojnego, Warszawa 2006, s. 7.
  • Ch. de Visscher, Theory and Reality in Public International Law, Princeton 1957, s. 149
  • T. Królikiewicz, Polski samolot i barwa, Warszawa 1990, s. 9.
  • R. Bierzanek, J. Symonides, Prawo międzynarodowe publiczne, Warszawa 2004, s. 429.
  • A. Roberts, R. Guelff, Documents on the Laws of War, Oxford 2000, s. 139-153. Tekst polski za A. Górbiel (red.), Prawo międzynarodowe. Źródła i materiały, t. II, Katowice 1970, s. 137-143.
  • C. Berezowski, Międzynarodowe prawo lotnicze, Warszawa 1964, s. 243.
  • K. Hailbronner, State Aircraft, [w:] R. Bernhardt (red.), Encyclopeadia of Public International Law, tom IV, North-Holland, Amsterdam -(...)- Tokyo 2000, s. 607.
  • W. Góralczyk, Encyklopedia prawa międzynarodowego i stosunków międzynarodowych, Warszawa 1976, s. 156.
  • P. Durys, F. Jasiński, Wybór aktów prawnych do nauki międzynarodowego prawa lotnicznego i kosmicznego, Warszawa 1999.
  • M.N. Shaw, Prawo międzynarodowe, Warszawa 2006,s. 300-310.
  • M. Żylicz, Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe, Warszawa 2002.
  • J.P. Honig, The Legal Status of Aircraft, The Hague 1956, s. 32-33.
  • M. Polkowska, Pierwsze międzynarodowe porozumienie lotnicze "Konwencja urządzająca żeglugę powietrzną" z 1919 r. i próby jego reform w latach 1922-1929, "Teki Archiwalne" 2003, t. 7 (29), s. 105-116.
  • I.H.P. Diederiks-Verschoor, Introduction to Air Law, The Hague-London-New York 2006, s. 41.
  • P. Mikołajski, Malowanie polskich samolotów wojskowych (1924-1926) - www.plastikowe.pl/materialy-zrodlowe/malowanie-polskich-samolotow-wojskowych-1924-26.
  • W. Góralczyk, S. Sawicki, Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie, Warszawa 2007, s. 417.
  • San Remo Manual on International Law Applicable to Armed Conflicts at Sea from 12 June 1994 - www.icrc.org/ihl.nsf/full/5607opendocurnent.
  • A. Makowski, Wojna na morzu w regulacjach podręcznika z San Remo, [w:] D. Bugajski (red.), Międzynarodowe prawo humanitarne konfliktów zbrojnych. Wyzwania XXI wieku, Gdynia 2008, s. 101.
  • F.A. Freiherr von der Heydte, Air Warfare, [w:] R. Bernhardt (red.), Encyclopeadia of Public International Law, tom IV, North-Holland, Amsterdam -(...)- Tokyo 2000, s. 83.
  • K. Ipsen, Special Aspects of Aerial and Naval Warfare, [w:] R Fleck (red.), The Handbook of International Humanitarian Law, Oxford University Press, Oxford 2008, s. 113.
  • M. Bothe, Flags and Uniforms in War, [w:] R. Bernhardt (red.), Encyclopeadia of Public International Law, North-Holland, Amsterdam -(...)- Tokyo 2000, t. I, s. 403.
  • S. Nahlika, Wstęp do nauki prawa międzynarodowego, Warszawa 1967.
  • www.bip.mon.gov.pl/265.html.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171233255

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.