PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2007 | nr 8 | 5--26
Tytuł artykułu

Wspólna wiedza : intuicje potoczne i ujęcie formalne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Common Knowledge : Shared Intuitions and Formal Approaches
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem tego artykułu jest przedstawienie pojęcia wiedzy wspólnej (common knowledge) w zakresie: od czysto intuicyjnych sformułowań do formalnych definicji. Pojęcie wiedzy wspólnej zostanie na wstępie przybliżone szeregiem przykładów. Następnie omówione zostanie podejście hierarchiczne - najpowszechniej stosowane do formalnego opisu wiedzy wspólnej. Jego dodatkową zaletą jest względna łatwość, z jaką poddaje się opisowi z wykorzystaniem precyzyjnego aparatu pojęciowego zaczerpniętego z logiki i nauk ścisłych. W dalszej części przedstawione zostało twierdzenie Aumanna - No Disagreement Theorem, które przyczyniło się w znacznym stopniu do zainteresowania pojęciem common knowledge ze strony badaczy z dziedziny nauk ekonomicznych, a następnie społecznych. Na zakończenie artykułu zasygnalizowane zostały wybrane z rozlicznych zastosowań pojęcia wiedzy wspólnej, ze szczególnym uwzględnieniem teorii gier, jako "dyscypliny rodzimej" dla omawianego pojęcia. Mowa będzie o roli wiedzy wspólnej w standardowych technikach poszukiwania rozwiązania gry. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to present the idea of common knowledge in the wide range: from intuitions to formal definitions. At the beginning the concept of common knowledge will be exemplified by several anecdotes. Then the hierarchical account (the most popular way of common knowledge formalization) will be presented. The additional advantage of hierarchical account is easiness of its description with use of the notions derived from logic and sciences. Next, Aumann's No Disagreement Theorem is presented. This theorem has greatly contributed to making economists and social researchers interested in common knowledge concept. At the end of the article several of many applications of common knowledge concept are indicated. Special weight is given to game theory as a primary domain for the concept. The role of common knowledge in the games solutions' seeking techniques is mentioned. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
5--26
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Badania Rynku i Opinii MillwardBrown SMG/KRC
Bibliografia
  • Asheim, G.B., Dwufwenberg M. 1996. Admissibility and Common Knowledge. Tilburg University, Center for Economic Research. "Discussion Paper", 16.
  • Aumann, R.J. 1999. Interactive Epistemology I: Knowledge, "International Journal of Game Theory" 28: 263-300.
  • Aumann, R.J. 1976. Agreeing to Disagree. "The Annals of Statistics", vol. 4, Nr 6.
  • Chwe, M. 2001. Rational Ritual. Princeton University Press.
  • Coombs, C.H., Dawes, R.M., Tversky, A. 1977. Wprowadzenie do psychologii matematycznej. PWN.
  • Fudenberg, D., Tirole, J. 1992. Game Theory. MIT Press.
  • Geanakopoulos, J. 1992. Common Knowledge. "Journal of Economic Perspectives", vol. 6, Nr 4
  • Halpern, J.Y. 1995. Reasoning About Knowledge: a Survey w: Gabbay, D. Hogger, C.J. Robinson, J.A. (red.) Handbook of Logic in Artificial Intelligence and Logic Programming, vol. 4.
  • Malawski, M., Wieczorek, A., Sosnowska, H. 2006. Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych. PWN.
  • Milgrom, P. An Axiomatic Characterization of Common Knowledge. "Econometrica", vol. 49, Nr 1.
  • Osborne, M.J., Rubinstein, A. 1994. A Course in Game Theory. MIT Press.
  • Straffin, P.D. "Teoria gier" Scholar, 2001
  • Vanderschraaf, P., Sillari, G. 2005. Common Knowledge, w: Zalta, E.N. (red.) "The Stanford Encyclopedia of Philosophy".
  • Woleński, J. 2005. Epistemologia. PWN.
  • Wooldridge, M., Jennings, N. 1995. Intelligent Agents: Theory and Practice. Knowledge Engineering Review vol. 10, Nr 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171233709

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.