PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 1, cz. 2 | 155--166
Tytuł artykułu

Geograficzne aspekty badań nad koopetycją - dominujące ośrodki badawcze w ujęciu regionalnym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Geographical Aspects of the Research on Coopetition - Leading Research Centers in the Regional Scheme
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zjawisko koopetycji od kilkunastu lat inspiruje badaczy dwoistością swej natury, która tak de facto w całej swej złożoności jest zwyczajnym splotem dwóch dynamik międzyorganizacyjnych; konkurencji i współpracy, których wzajemna, obopólnie korzystna dla zaangażowanych stron interakcja czyni relacje koopetycji zmiennymi w czasie. Zainteresowanie naukowe tymi niekonwencjonalnymi formami powiązań biznesowych jest bardzo zróżnicowana w różnych obszarach geograficznych współczesnego świata. Najaktywniejszymi w rozpoznaniu i zrozumieniu zjawiska koopetycji wyraźnie są europejskie ośrodki badawcze, których liczebność rozważań naukowych na każdym polu naukowej eksploracji znacząco przewyższa liczbę innych, opublikowanych na świecie opracowań z zakresu koopetycji. Na drugim miejscu, z bliska o połowę gorszym wynikiem, uplasowały się północnoamerykańskie ośrodki naukowe, a na trzecim i czwartym azjatyckie i australijskie. W ogóle niezidentyfikowano publikacji pochodzących z południowoamerykańskich i afrykańskich ośrodków naukowych. Wysoka liczebność publikacji europejskich nie ma odzwierciedlenia w rankingu najczęściej cytowanych artykułów naukowych obejmujących problematykę koopetycji. Jedynie 3 opracowania z pierwszej 10-ątki mają europejskie korzenie, a aż 6 północno-amerykańskie. Obrazuje to słabość europejskich ośrodków naukowych w rozpowszechnianiu i propagowaniu własnych osiągnięć na ogólnoświatowym polu wymiany myśli naukowej. (oryginalny abstrakt)
EN
A phenomenon of the coopetition inspiring scientists all over the world with its unconventional joint of the coopetitive and cooperative dynamics, which beneficial for involved parties interaction makes coopetition relations dynamic over time. Researches on this phenomenon don't develop symmetric in all the geographical regions. There are very active regional research centers, like European, and very passive like Australian, or Asian. There are also regions in that wasn't published none of the papers on the aspects of coopetition. (original abstract)
Rocznik
Strony
155--166
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bengtsson M. i Kock S. (2000), Coopetition in business networks - to cooperate and compete simultaneously, "Industrial Marketing Management" nr 5(29), s. 411-426.
  • Brandenburger A.M. i Nalebuff B.J. (1996), Coopetition, Doubleday Currency, New York.
  • Cherington P.T. (1976), Advertising as a Business Force: A compilation of experiences, reissue edition, NH: Ayer Co Pub, Manchester.
  • Chin K.-S., Chan B.L., Lam P.-K. (2008), Identifying and prioritizing critical success factors for coopetition strategy, "Industrial Management & Data Systems" nr 3-4(108), s. 437-454.
  • Dagnino G.B., Le Roy F., Yami S., Czakon W. (2008), Strategie koopetycji - nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej?, "Przegląd Organizacji" nr 6, s. 3-7.
  • Gee E.P.: Coopetition (2000), The new market milieu, "Journal of Healthcare Management" nr 6(45), s. 359-363.
  • Gurnani H., Erkoc M., Luo Y. (2007), Impact of product pricing and timing of investment decisions on supply chain coopetition, "European Journal of Operational Research" nr 1(180), s. 228-248.
  • ISI Web of Knowledge (2011), <www.apps.isiknowledge.com>.
  • Le Tourneau B. (2004), Coopetition: An Alternative to Competition, "Journal of Healthcare Management" Mar/Apr nr 2(49), s. 81-83.
  • Levy M., Loebbecke C., Powell P. (2003), SMEs, coopetition and knowledge sharing: the role of information systems. "European Journal of Information Systems" nr 1(12), s. 3-17.
  • Luo Y. (2004), A coopetition perspective of MNC-host government relations, "Journal of International Management" nr 10, s. 431-451.
  • Luo Y. (2005), Toward coopetition within a multinational enterprise: a perspective from foreign subsidiaries, "Journal of World Business" nr 1(40), s. 71-90.
  • Luo Y. (2007), A coopetition perspective of global competition, "Journal of World Business" nr 2(42), s. 129-144.
  • Luo Y., Slotegraaf R.J., Pan X. (2006), Cross-Functional "Coopetition": The Simultaneous Role of Cooperation and Competition Within Firms, "Journal of Marketing" nr 2(70), s. 67-80.
  • Peng T-J.A. i Bourne M. (2009), The Coexistence of Competition and Co-operation between Networks: Implications from Two Taiwanese Healthcare Networks, "British Journal of Management" nr 20, s. 377-400.
  • Quintana-García C. i Benavides-Velasco C.A. (2004), Cooperation, competition, and innovative capability: a panel data of European dedicated bio-technology firms, "Technovation" nr 12(24), s. 927-938.
  • Rogalski M. (2011), Strategia koopetycji - światowe trendy eksploracji, "Przegląd Organizacji" nr 09, s. 17-21.
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), Dz.U. Nr 251, poz. 1885.
  • Rusko R. (2011), Exploring the concept of coopetition: A typology for the strategic moves of the Finnish forest industry, "Industrial Marketing Management" nr 2(40), s. 311-320.
  • Tsai W. (2002), Social structure of "coopetition" within a multiunit organization: Coordination, Competition, and Intraorganizational Knowledge Sharing, "Organization Science" Mar/Apr nr 2(13), s. 179-190.
  • Walley K. (2007), Coopetition. An introduction to the subject and an agenda for research, "International Studies and Management & Organization" nr 2(37), s. 11-31.
  • Wang Y. i Krakover S. (2008), Destination marketing: competition, cooperation or coopetition?, "International Journal of Contemporary Hospitality Management" nr 2(20), s. 126-141.
  • Wojnicka E. (2006), Definicja sektora hightech, [w:] Perspektywy rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw wysokich technologii w Polsce do 2020 roku, Wojnicka E., Klimczak P., Wojnicka M., Dąbkowski J., Podsiadła W. (red.), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • Zineldin M.A. (1998), Towards an ecological collaborative relationship management. A "coopetive" perspective, "European Journal of Management" nr 11/12(32), s. 1138-1164.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171233999

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.