PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 1-2 | 47--58
Tytuł artykułu

Największe rynki franchisingowe Europy - podobieństwa i różnice

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Franchising jako forma współpracy przedsiębiorstw jest coraz powszechniej wykorzystywany w europejskim obrocie gospodarczym. Funkcjonujące w poszczególnych krajach sieci franchisingowe oraz działające w ich ramach placówki tworzą odpowiednio stronę podażową i popytową rynku franchisingu. Kształt, a także tempo i kierunki zmian zachodzące na rynkach franchisingowych zależą od wielu różnorodnych czynników, w związku z czym mogą prezentować się odmiennie w poszczególnych krajach. Przedmiotem artykułu jest analiza rozwoju instytucji franchisingu w Europie. Badaniem objęte zostały największe rynki franchisingowe Europy: Francja, Niemcy i Wielka Brytania. Analizę porównawczą rynków przeprowadzono, opierając się na wybranych kryteria, takich jak m.in.: rozmiar rynku, jego struktura sektorowa, branżowa i geograficzna, wiek, a także generowane przez franchising zatrudnienie oraz obroty. Ponadto uwzględniony został aspekt prawnego uregulowania kontraktu franchisingowego oraz istnienie ogólnokrajowej instytucji promującej franchisingową formułę działalności na obszarze danego kraju. Zestawienie informacji w powyższym zakresie dla poszczególnych rynków oraz obserwacja ich zmian w czasie pozwoliła zauważyć, iż wśród cech charakterystycznych dla analizowanych państw istnieją w obszarze franchisingu zarówno podobieństwa, jak i różnice. Jednocześnie przeprowadzona analiza wskazuje, iż stopień dojrzałości danego rynku franchisingu jest funkcją czasu, zależy on bowiem w znacznym stopniu od długości okresu występowania franchisingu w obrocie gospodarczym danego kraju. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
47--58
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Die Entwicklung in Franchise-Geschäft. 2007. http://www.dfv-franchise.de.
  • Doing Business in Germany: A Country Commercial Guide for U.S. Companies. 2006. U.S. & Foreign Commercial Service and U.S. Department of State, Washington.
  • Eurostat. 2007. http://epp.eurostat.ec.europa.eu.
  • Faria R.M. 2007. France: Market Research Briefs - Franchising. http://www.buyusa.gov/france.
  • Franchise Research. 2006. http://www.conceptrmt.co.uk.
  • Franchising Market Report 2003. 2003. KeyNote, Hampton.
  • Franchising Market Report 2006. 2006. KeyNote. Hampton.
  • Francia: Analisi Settoriale - Franchising. 2006. http://www.franchising-net.org.
  • Fröhlich D. 2003. Über den Deutschen FranchiseVerband. Franchise Erfolge, nr 1.
  • Pokorska B. 1997. Franchising we Francji. Handel Wewnętrzny, nr 4-5.
  • Quarterly Report on Small Business Statistics. 2000. Bank of England - Domestic Finance Devision. Londyn.
  • Stanworth J., Purdy D., Price, S. 1997. Franchise growth and failure in the USA and UK: a troubled dreamworld revisited, Franchising Research: An International Journal, nr 2.
  • Steiger O. 2006. The Property Foundation of Franchising. Institut für Konjunktur - und Strukturforschung Discussion Paper, nr 35, Brema.
  • The NatWest/British Franchising Association Annual Survey of Franchising 2004. 2004. British Franchising Association. Oxford.
  • The NatWest/British Franchising Association Annual Survey of Franchising 2006. 2006. British Franchising Association. Oxford.
  • Wingral R. 2006. Zukunftsmarkt Franchising, Wingral & Partner Unternehmenberatung für Franchising und Innovation. Berlin.
  • Worthington J. 2007. Franchise your business in France. http://www.franchise-international.net.
  • Zimmer C. 2007. French Franchise Federation. http://www.bvv.cz.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171234307

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.