PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 1 | 7--22
Tytuł artykułu

Wykorzystanie technologii informacyjnej a innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawione są najważniejsze wyniki badania zrealizowanego wśród polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Badanie dotyczyło określenia stopnia innowacyjności i zakresu wykorzystania technologii informacyjnych w firmach, których nie obejmują badania Głównego Urzędu Statystycznego. Zrealizowane badania wskazują, że stopień wykorzystania technologii informacyjnej (TI) w polskich przedsiębiorstwach wciąż znajduje się na poziomie, który można określić jako dość już zaawansowany, lecz jeszcze niewystarczający, aby TI stanowiła efektywne narzędzie w budowaniu przewagi konkurencyjnej. Inwestycje w TI zarówno w zakresie dotyczącym prowadzonych wewnątrz przedsiębiorstwa procesów, jak i organizacji firmy realizowane są przede wszystkim w podmiotach, które i tak charakteryzują się wyższą od przeciętnej konkurencyjnością i postrzegane są w otoczeniu, w jakim działają jako nowoczesne i innowacyjne. Przeprowadzone badania dają obraz stopnia wykorzystania technologii informacyjnych w kilku płaszczyznach. Jedną z nich jest zakres zastosowań komputerów i Internetu w polskich przedsiębiorstwach w związku z innowacyjnością. Na podstawie wyników badania trudno jednoznacznie stwierdzić, że polskie MSP wykorzystują dostępne narzędzia w zakresie TI w sposób efektywny, pomimo że istnieje silna korelacja między poziomem innowacyjności a stopniem wykorzystania TI. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
7--22
Opis fizyczny
Twórcy
  • Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
Bibliografia
  • Demoskop. 2002. Internet w firmach sektora MSP - raport z badań, Warszawa: PARP.
  • Fariselli P. 2003. Learning from Deeds: Inputs to EU Policy. Deeds Workshop: The Impact of Public Information on Enterprise, Government, Research in the Enlarged European Knowledge-based Economy, October.
  • Grudzewski W., Hejduk I. (red.) 2000. Przedsiębiorstwo przyszłości, Warszawa: Difin.
  • GUS. 2005. Nauka i technika w 2003 roku, Warszawa: GUS.
  • Haussmann B. 2000. Trends in the development of competence in the field of IT in SMEs - Territorial Approach, Losheim: Youandi Communication Network GmBH.
  • Husson M. Nowa gospodarka - ciągle kapitalistyczna, www.tezajedenasta.webpark.pl.
  • Jonscher Ch. 2000. Zycie okablowane, Warszawa: Muza.
  • Kare-Silver de M. 2002. E-szok: rewolucja elektroniczna w handlu, Warszawa: PWE.
  • Kelly K. 2001. Nowe reguły nowej gospodarki, Warszawa: WIG-Press.
  • Kisielnicki J. 2003. Polska w procesie integracji z Unią Europejską - szanse i zagrożenia, czyli nowa rola technologii informacyjnej. w: Kisielnicki J. (red.) Informatyka w gospodarce globalnej. Problemy i metody. Warszawa-Szczyrk: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
  • Krawiec F. 2005. Marketing w firmie przyszłości, Warszawa: Difin.
  • Łobejko S. 2005. Systemy informacyjne w zarządzaniu wiedzą i innowacją w przedsiębiorstwie, Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
  • Mäkipä, M. 2003. Use of ICT and E-Business in Catering Industry A Case Study. Frontiers of E-Business Research.
  • Mariani M., Romanelli M. 2005. Quantity vs. Quality, Milano: Bocconi University, University of Pisa.
  • Narain S. 2005. Facilitating SMEs Participation in Regional & Global Supply Chain: Destinantion Bangladesh, Bhutan, Mongolia & Tiomr-Leste, Bangkok: UN-ESCAP.
  • Norris M., West S. 2001. E-biznes, Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
  • Oleński J. 2001. Ekonomika informacji, Warszawa: PWE.
  • Sejmik of the Śląskie Voivodeship. 2004. Regional Innovation Strategy of the Śląskie Voivodeship 2003-2013, Katowice: Upper Silesian Agency for Enterprises Restructuring Co.
  • Siegel D. 2001. Futuryzuj swoją firmę, Kraków: IFC Press.
  • Skovrup N. 2005. Strategic use of ICT in SMEs - building on lessons learned from The Digital North Denmark, European Information Society Conference, Kraków, czerwiec.
  • Verma H. 2005. Enhancing Export Competitiveness of Indian SMEs Through ICT. Technology Exports, vol. VII, nr 3.
  • Wissema J.G. 2005. Technostarterzy, dlaczego i jak?, Warszawa: PARP.
  • Żołnierski A. 2005. Potencjał innowacyjny polskich małych i średniej wielkości przedsiębiorstw, Warszawa: PARP.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171234409

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.