Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie stanu wiedzy o przedsiębiorczości z uwzględnieniem najnowszych trendów w badaniach jakościowych. Zarówno sam przedmiot badań jak i zastosowana metodologia są bardzo interesujące. Przez ostatnie dwadzieścia lat temat ten coraz częściej był podejmowany nie tylko przez modernistów, ale także przez przedstawicieli innych prądów intelektualnych. Antropologia organizacji, stosunkowo niedoceniana w Polsce, daje ogromne możliwości dogłębnego poznania i zrozumienia praktyki biznesowej. W ostatnich latach można zaobserwować znaczny rozwój dyscypliny w kierunku badań innowacyjności i przedsiębiorczości, poczynając od narracji tworzących obraz działania całych rynków po etnografie konkretnych organizacji i opowieści nieznanych powszechnie przedsiębiorców. W tym kontekście prezentuję także własną perspektywę badawczą i kilka uwag odnośnie dotychczas przeprowadzonych wywiadów i obserwacji w małych firmach. Mam nadzieję, iż ten artykuł umożliwi zapoznanie się z metodologią oraz tematyką badań jakościowych w zakresie przedsiębiorczości, jak również przedstawi zalety takiego połączenia i zachęci czytelników do dalszych eksploracji tego tematu. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
18--28
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Warszawski, doktorant
Bibliografia
- Barley S.R., Kunda G. 2004. Gurus, Hired Guns, and Warm Bodies:Itinerant Experts in a Knowledge Economy, New Jersey-Woodstok: Princeton University Press.
- Bławat F. 2003. Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm, Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe.
- Boutaiba S. 2004. A moment In time. w: Hjorth D. i C. Steyaert (red.) Narrative and Discursive approaches in entrepreneurship. A second Movements in Entrepreneurship Book., s. 22-56, Cheltenham-Northampton: Edwar Elgar Publishing Ltd.
- Bridge S., O'Neill K., Cromie S. 1998/2003. Understanding Enterprise, Entrepreneurship and Small Business, New York: Palgrave Macmillan.
- Czarniawska B. 2004. Narratives in social science research, Thousand Oaks - London - New Delhi: Sage.
- Fayolle A. 2003. Research and researchers at the heart of entrepreneurial situations. w: Steyaert C. i D. Hjorth (red.) New Movements in Entrepreneurship, s. 35-50, Cheltenham-Northampton: Edwar Elgar Publishing Ltd.
- Glinka B. 2005. Kulturowe wyznaczniki rozwoju organizacji. wystąpienie na konferencji "Organizacja jako proces. Interpretatywna socjologia pracy i organizacji", Łódź - Nowa Gdynia 6-8.10.2005.
- Greiner L.E. 1972/1998. Evolution and Revolution as Organizations Grow, HBR May-June 1998, s. 55-68.
- Gruszecki T. 1994. Przedsiębiorca w teorii ekonomii (Entrepreneur in the economic theory), Cedor.
- Hammersley M., Atkins P. 2000. Metody badań terenowych, Poznań: Zysk i S-ka.
- Hatch M.J., Kostera M., Koźminski A. 2005. The three faces of leadership: Manager, artist, priest, Blackwell Publishing.
- Hjorth D., Johanisson B. 1997. The Ugly Duckling of Organizing - On Entrepreneurialism and Managerialism. udostępniony na: http://www.sbaer.uca.edu/research/icsb/1997/pdf/44.pdf.
- Hofstede G. 2000. Kultury i organizacje, Warszawa: PWE.
- Johanisson B. 2002. Entrepreneurship as a Collective Phenomenon. Opublikowany na: http://www.vxu.se/ehv/forskn/entreprofil/publikationer.html.
- Kostera M. 2003/2005. Antropologia organizacji: Metodologia badań terenowych, Warszawa: PWN.
- Kwiatkowski S. 2002. Przedsiębiorczość intelektualna, Warszawa: PWN
- Mintzberg H. 1979. The Structuring of Organization, NY Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
- Mitchell R.K., Bursenitz L., Lant T., Mc Douglall P.P., Morse E.A., Smith J.B. 2002. Toward a Theory of Entrepreneurial Cognition: Rethinking the People Side of Entrepreneurship Research. Entrepreneurship Theory and Practice Journal, Vol. 27 Issue 2, s. 93-206.
- Montoya de M.L. 2004. Driven entrepreneurs: a case study of taxi owners in Caracas. w: Hjorth Daniel i C. Steyaert Narrative and Discursive approaches in entrepreneurship. A second Movements in Entrepreneurship Book, s. 57-79. Cheltenham-Northampton: Edwar Elgar Publishing Ltd.
- O'Donnell A., Gilmore A., Cummins D., Carson D. 2001. The network construct in entrepreneurship research: a review and critique. Management Decision, nr 39/9, s. 749-760.
- Pawłowska A., Kacprzak A., Strzelecki A. 2005. Postmodern Consumption Patterns in Polish Entrepreneurs' Behaviour, Warszawa: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Working Paper.
- Sciascia S., De Vita R. 2004. The Development Of Entrepreneurship Research. Liuc Papers n. 146, Serie Economia aziendale 19, aprile 2004, udostępniony na: http://www.biblio.liuc.it/liucpap/pdf/146.pdf.
- Sims D. 2004. The Velveteen Rabbit and Passionate Feelings for Organizations. w: Yiannis, G. (red.) Myths, Stories, and Organizations. Premodern Narratives for Our Times, s. 209-222, NY: Oxford University Press.
- Starr J.A., Fondas N. 1992. A Model of Entrepreneurial Socialization and Organization Formation, Entrepreneurship Theory and Practice, nr 17(1), s. 67-77.
- Steyaert C. 2004. The prosaic of entrepreneur- ship. w: Hjorth D., Steyaert C. (red.) Narrative and Discursive approaches in entrepreneurship. A second Movements in Entrepreneurship Book, s. 8-21, Cheltenham-Northampton: Edwar Elgar Publishing Ltd.
- Steyaert C., Hjorth D. 2003. Creative movements of entrepreneurship. w: Steyaert C. i D. Hjorth (red.) New movements in entrepreneurship, s. 1-19, Cheltenham-Northampton: Edwar Elgar Publishing Ltd.
- Welsch H.P., Liao J. 2003. Strategies for entrepreneurship development: striking a balance between explorative and exploitative research. w: Steyaert C. i D. Hjorth (red.) New movements in entrepreneurship, s. 20-34, Cheltenham-Northampton: Edwar Elgar Publishing Ltd.
- West III G.P. 2003. Connecting levels of analysis in entrepreneurship research: a focus on information processing, asymmetric knowledge and networks. w: Steyaert C. i D. Hjorth (red.) New movements in entrepreneurship, s. 51-70, Cheltenham-Northampton: Edwar Elgar Publishing Ltd.
- Zaleśkiewicz T. 2004. Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka. w: Tyszka T. (red.) Psychologia ekonomiczna, s. 303-333, Gdańsk: GWP.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171234571