PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | nr 1 (33) | 161--188
Tytuł artykułu

Budżet zadaniowy w samorządach terytorialnych - analiza wyników badania ankietowego oraz studium przypadków na przykładzie miast na prawach powiatu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Performance-based Budget in Local Governments - an Empirical Study
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przegląd dokumentacji dotyczącej budżetu zadaniowego dla wybranych miast pokazuje, że obecny brak odgórnych przepisów określających chociażby w sposób ogólny zasady budżetowania zadaniowego w jednostkach samorządu terytorialnego prowadzi do wdrażania budżetu zadaniowego przez te jednostki w sposób nieuporządkowany. Z perspektywy indywidualnych jednostek funkcjonujące budżety zadaniowe odgrywają pozytywną rolę w ich finansach. Należy także doceniać ich wartości informacyjne, gdyż to dzięki nim radni i mieszkańcy uzyskują wiedzę o tym, na jakie cele władze miejskie planują wydatki oraz ile środków na nie przeznaczą. Jednak dowolność i indywidualne podejście w kształtowaniu budżetu zadaniowego sprawiają, że w praktyce na podstawie informacji pochodzących z układu zadaniowego nie można dokonywać analiz porównawczych, m.in. pod względem efektywności wydatkowania środków na takie same zadania przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego. Wydaje się, że ustanowienie ogólnych zasad dotyczących m.in. prawidłowego określania i definiowania zadań oraz ich celów, właściwego konstruowania układu zadań, a także formułowania odpowiednich mierników realizacji celów zachęciłoby kolejne jednostki samorządu terytorialnego do wdrażania budżetu zadaniowego. Dzięki temu zostałyby uwolnione od wielu trudności o charakterze techniczno-operacyjnym, które w obecnej sytuacji stanowią dla nich barierę przed wprowadzeniem budżetowania zadaniowego. Natomiast w razie ewentualnego zobowiązania jednostek samorządu terytorialnego do formy budżetowania zadaniowego należałoby wręcz zadbać o stworzenie jednolitego systemu konstruowania budżetu zadaniowego co najmniej przez jednostki tego samego szczebla samorządu terytorialnego, dostosowując go do zadań przez nie wykonywanych. (fragment tekstu)
EN
The authors present performance-based budgeting in Polish local governments. The paper is based on survey results and the case studies on the example of city countries. The aim of the survey was to identify opportunities and challenges for performance-based budgeting in local governments. In the first section, the legal basis for performance budgeting in local governments is introduced. Next, the results of the research conducted in 2012 among local governments by the Bureau of Research are discussed. In the final section, the results of the additive qualitative study on performance budgeting in Polish cities are presented. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
161--188
Opis fizyczny
Twórcy
  • Biuro Analiz Sejmowych
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu; Biuro Analiz Sejmowych
Bibliografia
  • Budżet Miasta Gliwice na 2012 rok, http://www.um.gliwice.pl.
  • Budżet Miasta Krakowa na rok 2012, https://www.bip.krakow.pl.
  • Budżet Miasta Płocka na 2012 rok, http://bip.ump.pl
  • . Budżet Miasta Szczecin 2012 - aktualizacja, http://bip.um.szczecin.pl.
  • Budżet miasta stołecznego Warszawy na 2012 rok, http://bip.warszawa.pl.
  • M. Dylewski, Wieloletnia prognoza finansowa, budżet a budżet zadaniowy w jednostkach samorządu terytorialnego - problemy i wyzwania [w:] Budżet zadaniowy metodą racjonalizacji wydatków, B. Woźniak, M. Postuła (red.),Warszawa 2012.
  • "Informacja w układzie zadaniowym z wykonania budżetu Bytomia - miasta na prawach powiatu za 2011 rok", http://bip.um.bytom.pl.
  • "Informacja o wynikach kontroli. Wdrażanie budżetu państwa w układzie zadaniowym - ocena procesów: planowania, monitorowania i sprawozdawczości", Najwyższa izba Kontroli.
  • L. Patrzałek, Samodzielność finansowa jednostki samorządu terytorialnego a upowszechnienia się budżetu w układzie zadaniowym na szczeblu lokalnym i regionalnym [w:] Budżet zadaniowy metodą racjonalizacji wydatków, B. Woźniak, M. Postuła (red.), Warszawa 2012.
  • Pismo w sprawie opracowywania i wykonywania tzw. budżetów zadaniowych, KI-4001-1/573/06, Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie.
  • Projekt budżetu Miasta Bytomia na rok 2012, http://bip.um.bytom.pl.
  • Projekt budżetu Miasta Zabrze na rok 2012, http://www.um.zabrze.pl.
  • Roczne sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Zabrze oraz sprawozdanie z wykonania planów finansowych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i samorządowych instytucji kultury za 2011 rok, http://www. um.zabrze.pl.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Gdańska za 2011 rok, http://www. gdansk.pl.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Gliwice za 2011 r. oraz informacja o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego na dzień 31.12.2011 r., http://www.um.gliwice.pl.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Krakowa za 2011 rok, https://www.bip. krakow.pl.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Krosna za 2011 rok, informacje dodatkowe, http://biuletyn.zetorzeszow.eu.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Płocka za 2011 rok, z wykonania planów finansowych samorządowych instytucji kultury oraz Informacja o stanie mienia Gminy - Miasto Płock, http://bip.ump.pl.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Szczecin za 2011 rok, http://bip. um.szczecin.pl.
  • Sprawozdanie z wykonania budżetu m.st. Warszawy za 2011 r., http://bip.warszawa.pl.
  • Uchwalony budżet Miasta Gdańska na 2012 rok, http://www.gdansk.pl.
  • Zarządzenie nr 294/11 z 22 listopada 2011 r. w sprawie projektu uchwały budżetowej Miasta Krosna na 2012 rok.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171235239

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.