PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 210 Edukacja a rozwój społeczeństwa wiedzy | 65--83
Tytuł artykułu

Edukacja a współczesny rynek pracy

Warianty tytułu
Education and a Modern Labour Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wiedza jest źródłem innowacji i poznania społecznego oraz wyraża dążenie człowieka do panowania nad światem materialnym. Następuje dziś stopniowy odwrót od zawodów pracochłonnych do zawodów, które w coraz większym stopniu wykorzystują narzędzia technik informacyjnych. Praca podlega więc stopniowej dematerializacji. (fragment tekstu)
EN
A modern economy based on knowledge and information technologies requires new skills to be formed for all types of occupations. The system of education is a solution that helps respond to the challenge. A true educational revolution took place in Poland after 1989. Modifications involved the levels of education, types of schools, but also the structure of education. We can say that the secondary education (with an A-level certificate) is at last common in Poland and higher education shows dynamic expansion. This is the area where the distance between our country and the most developed countries in the world has been successfully shortened. In addition, Poland actively joined the process of implementing EU educational directives. Actions aimed at expanding the lifelong learning opportunities were initiated, but this field still needs attention, because of the lack of common awareness that constant self-improvement and self-development are necessary. The following are the key educational challenges in Poland for the coming years: better quality of education, spread of higher education and adjustment of the structure of education to the demand for labour. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Employment in Europe. Recent trends and prospects, European Commission, Brussels 2002.
  • Druсker P.F., Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa 1999, s. 14.
  • Wierzbicki A.P., Megatrendy cywilizacji informacyjnej u progu XXI wieku, [w:] Perspektywy awangardowych dziedzin nauki i technologii do roku 2010, Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus" przy Prezydium PAN, Warszawa 1999.
  • Kwiatkowski S., Przedsiębiorczość intelektualna, Warszawa 2000.
  • Baran A., Wpływ czynników demograficznych, społecznych i ekonomicznych na popyt społeczny na edukacją, "Polityka Społeczna" 2004, nr 4.
  • Kwieciński Z., Wykluczanie, Toruń 2002.
  • Szkoły wyższe i ich finansowanie w 2002 r., "Informacje i Opracowania Statystuyczne", GUS, Warszawa 2003.
  • Białecki I., Haman J., Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie-Raport z badań, Fundacja Res Publica, MENiS, Warszawa 2002.
  • Egzamin gimnazjalny 2003. Sprawozdanie, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2003.
  • Cresson E., Flynn P. (red.), Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się na drodze do uczącego się społeczeństwa, WST TWP, Warszawa 1997.
  • Economics and Finance of Lifelong Learning, OECD, Paris 2001.
  • Constructing Knowledge Societies: New Challenges for Tertiary Education, A World Bank Report, Washington, D.C. 2002, s. 81.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171235543

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.