PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 50 | 372--382
Tytuł artykułu

Outsourcing jako narzędzie zarządzania w warunkach kryzysu

Autorzy
Warianty tytułu
Outsourcing as a Management Tool under Conditions of Crisis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Choć outsourcing stanowi jeden ze skutecznych elementów restrukturyzacji organizacyjnej, z jednoczesnym zapewnieniem obniżenia kosztów działalności, utrzymania i poprawy jakości procesów, a także gwarantuje bardziej przejrzystą strukturę oraz szybszą reakcję na zmiany zachodzące w otoczeniu, to jednak nie powinien być bezkrytycznie stosowany w każdym przypadku. Sukces firmy to wypadkowa wielu czynników, lecz jeśli tylko sytuacja, w sektorze i pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa na to pozwala, z pewnością uzyska się wyżej wymienione korzyści. Wtedy outsourcing będzie z pewnością jednym z najlepszych rozwiązań podnoszących efektywność działania i kołem ratunkowym na kryzysy pojawiające się w działalności organizacji. (fragment tekstu)
EN
When the word outsourcing came into common usage 15 or so years ago, this new business practice was usually associated with reducing cost and cutting headcount. Today, companies still look to outsourcing to reduce cost. But the global changes of the last five years have broadened the range of reasons to outsource. New and emerging companies, for example, are not owning their own resources; they are not creating their own IT infrastructure or large accounting, finance, human resources and other non-core departments. Instead, these emerging companies are turning to outsourcing and alliances. The result is increased agility and flexibility. Companies outsource for a combination of reasons: - To make costs predictable and convert from fixed to variable costs. - To reduce cost. Leverage and economies of scale allow outsourcing providers to do the job more cost effectively. - To get well-defined and consistent service levels. Companies realize an outsourcing provider that specializes in a process can usually do it better than they can. - To acquire needed skills and expertise and gain access to best practices. - To eliminate up-front capital costs. Outsourcing means that the customer no longer has to invest in capital to acquire hardware and software. - To reduce the risk of transition to new technology. Companies that have no-commerce experience, for example, can turn to experienced outsourcing suppliers who have done it for other companies. - To focus on their core competencies. Companies today know they have to be the best at what they do to survive the intense competition in the marketplace. They don't want to be distracted with non-core or contextual processes. - To share the business risk with another company. This is especially true for companies launching new services or products. Therefore, with its flexibility and ready-to-use patterns, outsourcing will be a proper parachute especially to the companies facing both internal and external critical problems. Today we see more examples of both sides recognizing that they need each other and that the long-term quality of the relationship is critical. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
372--382
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Bartczak I.D., Przegląd dobrych intencji, w: ComputerWorld Raport, luty 2000.
  • Bukłaha E., Strategiczne przestanki i praktyka zastosowania outsourcingu w przedsiębiorstwie, SGH, Warszawa 2000 (maszynopis powielony).
  • Karp J., Outsourcing - słowo modne, "Gazeta Wyborcza" nr 35/1999.
  • Kniaź A., Outsourcing w Polsce: Wschodzący rynek, "Pckurier" 24/99.
  • Krejner-Nowecka A., Outsourcing w przedsiębiorstwach w okresie transformacji, SGH, Warszawa 2000 (konspekt pracy doktorskiej - maszynopis powielony).
  • Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, red. J. Lichtarski, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław 1995.
  • Quinn B., Hilmer F.G., Strategic Outsourcing: Make or Buy, http://205.253.128.123.
  • Trocki M., Outsourcing. Metoda restrukturyzacji działalności gospodarczej, PWE, Warszawa 2001.
  • Trocki M., Outsourcing jako metoda restrukturyzacji przedsiębiorstw, "Gospodarka Materiałowa i Logistyka", nr 9/1999.
  • Usługi z drugiej ręki, "Profit", nr 10/2003.
  • Wesołowski S., Redukcja kosztów jako wynik zdolności produkcyjnej przedsiębiorstwa. Międzynarodowe tendencje a sytuacja krajowa, [w:] Restrukturyzacja przedsiębiorstw, IFGN, Warszawa 1995.
  • Zawiła-Niedźwiecki J., Poufna sprawa outsourcingu, w: Computerworld Raport, luty 2000.
  • Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 1999.
  • http://www.outsourcing-mgmt.coin/html/casestudies.html.
  • A New Era for Outsourcing, http://www.outsourcing-journal.com/issues/nov2000/guest_analyst.html.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171236633

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.