Warianty tytułu
Coopetition of Industrial Enterprises in South-Western Poland in 2009-2011
Języki publikacji
Abstrakty
Przeglądając literaturę krajową jak i zagraniczną można zauważyć, że zagadnienie koopetycji staje się coraz bardziej popularne w ostatnim czasie. W tym kontekście celem badania była próba odpowiedzenia na pytanie, jakie czynniki wpływają na nawiązanie koopetycji w Polsce południowo- zachodniej. Artykuł ma charakter badawczy. Metodyczna część artykułu bazuje na metodach ilościowych, a dokładniej na regresji probitowej. W wyniku przeprowadzonych badań udało się ustalić, że na nawiązanie koopetycji w badanej grupie przedsiębiorstw wpływa: sekcja PKD, z której pochodzi odbiorca przedsiębiorstwa, relacje utrzymywane z uczestnikami sieci dostaw, lokalizacja uczestników sieci dostaw w stosunku do badanego przedsiębiorstwa, wykorzystywana w przedsiębiorstwie klasa technologiczna oraz osiągane przez przedsiębiorstwo przychody. Wnioski płynące z artykułu mogą być wykorzystane przy kształtowania polityki gospodarczej na poziomie regionalnym lub ponadregionalnym. (abstrakt oryginalny)
Studying literature on the issue coopetition it may be found that this issue has become more and more popular in recent years. In this context, the aim of th6 research was to try to answer the question, which factors influence establishing competition among companies in south-western Poland. The article presents the research outcome. The methodical part of the article is based on quantitative analysis using probit regression method. We have established that in the analysed sample of companies, establishing coopetition is influenced by: the customer PKD section, relations with supply network participants, localisation of supply network participants in relation to a given company, technological class used and company's income. The research outcome can be used in shaping regional or national economic policies. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
40--51
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Zielonogórski
Bibliografia
- 1. BarNir A., Smith K. A.: Interfirm Alliances in the Small Business: The Role of Social Networks, "Journal of Small Business Management" 40(3), 2002.
- 2. Bengtsson M., Kock S.: Coopetition in business networks - to cooperate and compete simultaneously, "Industrial Marketing Management" 29, 2000.
- 3. Brandenburger A. M., Nalebuff B. J.: Co-opetition, Doubleday, New York, 1996.
- 4. Carayannis E. G., Alexander J.: Winning by Co-opeting in Strategic Government-University- Industry. R&D Partnerships: The Power of Complex, Dynamic Knowledge Networks," "Journal of Technology Transfer 24(2-3), 1999.
- 5. Chen M. J.: Competitor Analysis and Interfirm Rivalry: Toward a Theoretical Integration, "Academy of Management Review" 21(1), 1996.
- 6. Chen M. J.: Reconceptualizing the competition-cooperation relationship; a transparadox perspective, "Journal of Management Inquiry", 17, 2008.
- 7. Coy P.: Sleeping with the Enemy, "Business Week", August 21-28, 2006.
- 8. Gnyawali D. R., Park B.-J.: Co-opetition and technological innovation in small and medium-sized enterprises; a multilevel conceptual model, "Journal of Small Business Management" 47(3), 2009.
- 9. Harbison, J. R., P. PekarP. Jr.: Smart Alliances. : Jossey-Bass, San Francisco, CA, 1998.
- 10. Merrifield D. В.: Strategic Collaborations - Essence of Survival, "Research Technology Management" 50(2), 2007.
- 11. Nauka i Technika w roku 2007, GUS, Warszawa 2009.
- 12. Quint В.: Coopetition: sleeping with the enemy, "Information Today" 14, 1997.
- 13. Stanienda J.: Strategia koopetycji w Klastrach, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie" nr 1 (20)/2012.
- 14. Welfe A.: Ekonometria. Wydanie trzecie, PWE, Warszawa, 2003.
- 15. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Pomiar działalności naukowej i technicznej. Podręcznik Oslo, wyd. III, Warszawa 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171237077