PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 88 Creativity support systems | 123--131
Tytuł artykułu

Creativity-Oriented Business Process Management System

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
W ostatnich latach organizacje zaczynają koncentrować swoją uwagę nie na wysoce znormalizowanych procesach biznesowych stosowanych w przemyśle i produkcji, lecz na innych typach procesów, które nie mogą być często i łatwo powtarzane z powodu wymiaru wiedzy w nich zawartej, inteligencji i kreatywności, czyli procesach usługowych i twórczych. Umiejętność wykorzystywania twórczości i innowacji przez organizację ma coraz większe znaczenie na rynkach, które są nasycone produktami i usługami. W artykule założono, że każdy proces twórczy wdrożony w organizacji może być traktowany jako proces biznesowy. Pokazano również, że istniejące systemy zarządzania procesami biznesowymi (BPM) nie są odpowiednie do obsługi tych rodzajów procesów. W odniesieniu do twórczych procesów biznesowych klasyczne kryteria, takie jak koszt, czas i wydajność, obecnie nie są pomyślnie wykorzystywane w systemach typu BPM. Ponadto w artykule zaprezentowano klasyfikacje procesów biznesowych ze względu na ich powtarzalność i kreatywność. Na podstawie proponowanej klasyfikacji zaproponowano architekturę systemu BPM zorientowanego na procesy twórcze. (oryginalny abstrakt)
EN
In recent times, organizations are starting to replace their attention from highly standardized business processes applied in production industry to other types of processes that can't be easily replicated due to the knowledge dimension, intelligence, talents and creativity of people involved, such as service processes and creative processes. An organization's ability to being creative and innovate is of increasing importance in markets that are overflowed with commodity products and services. In paper author suppose that each creative process implemented in an organization might be treated as business process. The paper also introduces the knowledge dimension of creative business processes and uses it to illustrate that the existing Business Process Management (BPM) systems are not suitable to support these type of processes. The paper argues that, in the case of creative business processes the classical criteria such as cost, time and efficiency cannot been used successfully. So, the very big importance get such criteria as quality and creativity. (fragment of text)
Twórcy
  • University of Szczecin, Poland
Bibliografia
  • [Barr88] Barron F.: Putting Creativity to Work. The Nature of Creativity. Cambridge University Press, Cambridge 1988.
  • [Bilt06] Bilton C.: Management and Creativity: From Creative Industries to Creative Management. Madlen 2006.
  • [Dobb97] Dobbins R., Pettman B.: Self Development: Thew Nine Basic Skills for Business Success. "The Journal of Management Development" 1997, Vol. 16, No. 8.
  • [Frit91] Fritz R.: Creating. Fawcett, New York 1991.
  • [Gabr00] Gabryelczyk R.: Reengineering: Restrukturyzacja procesowa przedsiębiorstwa. Wydział Nauk Ekonomicznych UW, Warszawa 2000.
  • [Hart05] Hartley J.: Creative Industries - Introduction. In: Creative Industries. Ed. J. Hartley. Madlen 2005.
  • [Marj08] Marjanovic O.: Extending the Boundaries of Business Process Management: From Operational to Creative Business Processes. 30th International Conference on Information Technology Interfaces, Dubrovnik 2008.
  • [Neck03] Nęcka E.: Psychologia twórczości. GWP, Sopot 2009.
  • [Prat04] Pratt A.: Creative Clusters: Towards the Governance of the Creative Industries Production System. "Media International Australia Incorporating Culture & Policy" 2004.
  • [Seid07] Seidel S.: A Business Process Management Perspective on Creativity: Creativity Intensive Processes. AMCIS 2007 Proceedings, Paper 417.
  • [Seid08] Seidel S., Rosemann M.: Creativity Management - The New Challenge for BPM. www.bptrends.com
  • [Seid06] Seidel S., Rosemann M., Brandford A.: Business Process Management for the Creative Industries: Facing Challenges Arising from Globalization and New Technology. Beijing Forum 2006.
  • [Sima04] Simatupang T., Sandroto I., Lubis S.: A Coordination Analysis of the Creative Design Process. "Business Process Management Journal" 2004, Vol. 10, Iss. 4.
  • [Stei60] Stein M., Heinze S.: Creativity and the Individual. The Free Press, Chicago 1960.
  • [Szyj11] Szyjewski Z., Pilipczuk O.: Model systemu monitorowania jakości procesów organizacji usługowych. Problemy Zarządzania, Warszawa 2011.
  • [Wall89] Wallace D., Gruber H.: Creative People at Work. Oxford University Press, New York 1989.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171237883

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.