PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 118 Nauki o zarządzaniu - u początków i współcześnie | 443--464
Tytuł artykułu

Rola obrazów człowieka w koncepcjach zarządzania z uwzględnieniem aspektów metodologicznych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Images of Men and Their Meaning for Theories and Methodology in Management Sciences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest wykazanie znaczenia obrazów człowieka dla powstawania różnych koncepcji i teorii w zarządzaniu. W tym celu zostanie na początku wykazane co to są obrazy człowieka, jakie mają funkcje oraz jakie jest ich znaczenie dla powstawania teorii w naukach ekonomicznych przede wszystkim w zarządzaniu. Obrazy człowieka są uświadomionym lub nieuświadomionym punktem wyjścia w tworzeniu teorii ekonomicznych, są z tego względu elementem tzw. myślenia trzeciego rzędu, wpływając również na metodologię (myślenie drugiego rzędu), a więc na oczekiwania jakim ma sprostać teoria ekonomiczna, żeby być uznaną przez środowisko naukowe. W kolejnym kroku zostanie rozpatrzone znaczenie wybranych obrazów człowieka dla różnych teorii zarządzania, zarówno dla metodologii, na podstawie której powstały, jak i dla samej teorii. W zakończeniu znajdzie się próba odpowiedzi na pytanie, jaki wpływ wywołują lub mogą wywołać aktualne zmiany w obrazach człowieka w teoriach powstających w zakresie zarządzania (fragment tekstu)
EN
The main aim of this paper is to demonstrate the importance of "images of man" for the emergence of various concepts and theories in management. For this purpose, the concept of ,image of men' is explained and defined. Furthermore the main functions of these images are distinguished and described and the meaning of "images of men" for development of theories in economic sciences, especially in management science. Images of man can be perceived as conscious or unconscious assumption in developing economic theory. They are therefore part of the so-called third-order thinking, influencing also the methodology (second-order thinking), and in consequence the economic theory (which has to meet requirements put by methodology in order to be recognised by the scientific community). The paper discusses some "images of man" and their influence on different management theories. These analyses help to answer a question about the influence of actual changes in "images of man" on contemporary theories in management.(original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Argyris C.: Reasoning, Learning and Action. Individual and Organizational. Jossey- -Bass, San Francisco 1982.
  • Badura B.: Gesundheitsförderung durch Arbeits- und Organisationsgestaltung - Die Sicht des Gesundheitswissenschaftlers. W: Gesundheitsförderung durch Organisationsentwicklung. Red. J.M. Pelikan, H. Demmer, K. Hurrelmann. Juventa- -Verlag, Weinheim-München 1993.
  • Bertalanffy L.V.: General System Theory: Foundations, Development, Applications. Braziller, New York 2001.
  • Bogdanienko J.: Zarys koncepcji, metod i problemów zarządzania. Towarzystwo Naukowe Organizacji i "Dom Organizatora", Toruń 2005.
  • Dawkins R.: Samolubny gen. Prószyński i S-ka, Warszawa 2007.
  • Detzer K.A.: Homo oeconomicus und homo faber - domninierende Leitbilder oder Menschenbilder in Wirtschaft und Technik? W: Menschenbilder in der modernen Gesellschaft. Red. R. Oerter. Ferdinand Enke Verlag, Stuttagart 1999.
  • Drucker P.F.: Managing for Results: Economic Tasks and Risk - Taking Decisions. Harper & Row, New York 1964.
  • Drucker P.F.: Die ideale Führungskraft. Die Hohe Schule des Managers. Econ, Düsseldorf 1967.
  • Dubisz S.: Uniwersalny słownik języka polskiego PWN. PWN, Warszawa 2008.
  • Ebers M.G.: Institutionenökonomische Theorien der Organisation. W: Organisationstheorien. Red. A. Kieser. Kohlhammer, Stuttgart 1999.
  • Eden D.: Pygmalion in Management: Productivity as a Self-Fulfilling Prophecy. "The Academy of Management Review" 1991, Vol. 16, No. 209-212.
  • Evans C.: Zarządzanie wiedzą. PWE, Warszawa 2005.
  • Fairtlough G.: The Three Ways of Getting Things Done: Hierarchy, Hetarchy and Responsible Autonomy in Organizations. Triarchy Press, Birdport 2005.
  • Frankl V.E.: Der Wille zum Sinn. Huber, Bern 2005.
  • Frankl V.E., Lorenz K.: Der Mensch vor der Frage nach dem Sinn: Eine Auswahl aus dem Gesamtwerk. Piper, München 2004.
  • Frey D., Irle M.: Theorien der Sozialpsychologie. Kognitive Theorie. Hans Huber, Bern 2002.
  • Gehlen A.: Der Mensch. Seine Natur und seine Stellung in der Welt. Athenäum, Frankfurt/ Main 1993.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A.: Trust Management - The New Way in the Information Society. "Economics and Organization of Enterprise" 2008, Vol. 2, No. 2.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M.: Sustainability w biznesie, czyli przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania. Poltext, Warszawa 2010.
  • Grün A., Assländer F.: Spirituell arbeiten: Dem Beruf neuen Sinn geben. Vier Türme Verlag, Münsterschwarzach 2010.
  • Gutenberg E.: Die Unternehmung als Gegenstand betriebswirtschaftlicher Theorie. Berlin 1929.
  • Hersey P., Blanchard K.H.: Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resources. Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ 1993.
  • Herzberg F.: One More Time: How do You Motivate Employees. "Harvard Business Review" 1968, Vol. 1, No. 53-62.
  • Herzberg F.: Was Mitarbeiter wirklich in Schwung bringt. "Harvard Manager" 1988, Vol. 2, No. 42-54.
  • Hesch G.: Das Menschenbild neuer Organisationsformen. MItarbeiter und Manager im Unternehemn der Zukunft. Shaker Verlag, Aachen 2000.
  • Horodecka A.: Wpływ filozofii, w tym filozofii nauk na zmiany w metodologii ekonomicznej i teorii ekonomicznej. W: Ekonomia - historia, współczesność, przyszłość. Red. M. Ratajczak. Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań 2011.
  • Jahoda M.: Work, Employment and Unemployment. "Am. Psych" 1981, Vol. 36, No. 184-191.
  • Kappler E.: Menschenbilder. W: Handwörterbuch des Personalwesens. Red. E. Gaugler, W. Weber. Stuttgart 1992.
  • Knowles H.P., Saxberg B.O.: Human Relations and the Nature of Man. "HBR" 1967, Vol. 45, No. 2.
  • Koźmiński K.: Koniec świata menedżerów? Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  • Krzyżanowski L.: Podstawy nauk o organizacji i zarządzaniu. PWN, Warszawa 1994.
  • Kuciński K.: Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania. Difin, Warszawa 2010.
  • Kuciński K.: Wartość poznawcza systemów wartości. W: Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania. Red. K. Kuciński. Difin, 2010.
  • Kuhn T.S.: Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen. Suhrkamp, Frankfurt am Main 2007.
  • Luhmann N.: Soziale Systeme: Grundriß einer allgemeinen Theorie. Suhrkamp, Frankfurt am Main 1994.
  • Maslow A.H.: Motivation und Persönlichkeit. Rowohlt, Reibeck bei Hamburg 1994.
  • Matthiesen K.H.: Kritik des Menschenbildes in der Betriebswirtschaftlehre. Paul Haupt, Bern 1995.
  • Mayo E.: Probleme industrieller Arbeitsbedingungen. Verl. der Frankfurter Hefte, Frankfurt/Mai 1945.
  • Mcgregor D.: Theory X and Theory Y. "Workforce" 2002, Vol. 81, No. 1.
  • Mcgregor D., Cutcher-Gershenfeld J.: The Human Side of Enterprise. McGraw-Hill, New York 2006.
  • Müller G.F.: Menschenbilder in der Organisationspsychologie: Kritik und Perspektiven. "Psychologie & Gesellschaftskritik" 1989, Vol. 13, No. 3.
  • Neuberger O.: Führen und geführt werden. Lucius and Lucius, Stuttgart 2002.
  • Nötzel R.: Menschenbild. W: Psychologische Grundbegriffe. Mensch und Gesellschaft in der Psychologie. Red. S. Grubitzsch, G. Rexilius. Rowohlt Taschenbuch Verlag, Reinbeck bei Hamburg 1994.
  • Odiorne G.S.: Management mit Zielvorgabe. Verl. Moderne Industrie, München 1971.
  • Oesterreich R.: Konzepte zu Arbeitsbedingungen und Gesundheit - Fünf Erklärungsmodelle im Vergleich. W: Psychologie gesundheitsgerechter Arbeitsbedingungen. Red. R. Oesterreich, W. Volpert. Bern 1999.
  • Ouchi W.G.: Theory Z: How American Business Can Meet the Japanese Challenge. Addison-Wesley, Reading 1981.
  • Parsons T.: Das System moderner Gesellschaften. Juventa-Verl., Weinheim 2003.
  • Paulson D.S.: Competitive Business. Caring Business. An Integral Business Perspective for the 21 st Century. Paraview Press, New York 2002.
  • Ridder H.G.: Personalwirtschaftslehre. Kohlhammer, Stuttgart 1999.
  • Roethlisberger F.J., Dickson W.J.: Management and the Worker. Harvard University Press, Cambridge 1976.
  • Rosenstiel L.V., Weinkamm M.: Humanisierung der Arbeitswelt - Vergessene Verpflichtung? Poeschel, Stuttgart 1980.
  • Schechner E., Zsok O.: Sinn-Funken: Ein neues Menschenbild für die Wirtschaft. EOS Verlag, St. Ottilien 2007.
  • Schein E.: Organizational Psychology. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, N.J. 1970.
  • Siebenhüner B.: Homo sustinens - Auf dem Weg zu einem Menschenbild der Nachhaltigkeit. Metropolis-Verl., Marburg 2001.
  • Steinle C., Ahlers F.: Menschenbilder. W: Handwörterbuch des Personalwesens. Red. E. Gaugler, A. Oechsler, W. Weber. Stuttgart 2004.
  • Stephenson K.: The Quantum Theory of Trust: The Secret Mapping and Managing Human Relationships. Financial Times Prentice Hall, New York 2006.
  • Steyrer J.: Menschenbilder bei Führungskräften im Zusammenhang mit organisatorischen Werthaltungen und psychosozialen Faktoren - Ergebnisse einer empirischen Untersuchung. "Journal für Betriebswirtschaft" 1988, Vol. 38, No. 3.
  • Sztompka P.: Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Znak, Kraków 2007.
  • Weinert A.B., Langer C.: Organisationspsychologie. Beltz, Weinheim 1998.
  • Weinert A.B., Langer C.: Menschenbilder: Empirische Feldstudie unter Führungskräften eines internationalen Energiekonzerns. "Die Unternehmung" 1995, Vol. 49, No. 2.
  • Werth L.: Psychologie für die Wirtschaft: Grundlagen und Anwendungen. Spektrum Akad. Verl., Heidelberg 2004.
  • Wojtysiak-Kotlarski M.: Perspektywa aksjologiczna nauki a rola systemów wartości w ekonomii. W: Metodologia nauk ekonomicznych. Dylematy i wyzwania. Red. K. Kuciński. Difin, Warszawa 2010.
  • Zieleniewski J.: Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do organizacji i kierowania. PWE, Warszawa 1976.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171238235

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.