PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 42 | 86--97
Tytuł artykułu

Umiejętności zarządzania konfliktem jako element kapitału społecznego

Warianty tytułu
Conflict Management Abilities as an Element of Social Capital
Języki publikacji
PL
Abstrakty
O sukcesach ekonomicznych i dobrobycie narodów decyduje wiele czynników, wśród których bez wątpienia znajduje się sposób wykorzystania kapitału społecznego. Fakt ten jest ciągle niedoceniany w takim kraju jak Polska, gdzie zaniedbania w dziedzinie oświaty, kultury, prawa są znaczne i nie ułatwiają niezbędnych zmian mentalnościowych. Jak wynika z doświadczeń innych krajów, to sposób zagospodarowania kapitału społecznego decyduje o sukcesie lub porażce podejmowanych działań społecznych zarówno w skali mikro, jak i makrospołecznej. Jeśli za Colemanem uznamy bowiem, że kapitał społeczny oznacza umiejętność współpracy międzyludzkiej w obrębie grup i organizacji, podejmowanej w celu realizacji wspólnych interesów, a zdolność, zwłaszcza do łączenia się w grupy, do realizacji wytyczonego celu jest szczególnie istotna nie tylko dla gospodarki, ale w innych społecznie ważnych aspektach działalności ludzkiej, to ranga problemu wydaje się być oczywista. Niniejsze opracowanie spośród ogromu problemów z tym związanych, zajmuje się kwestią umiejętności zarządzania konfliktem rozpatrywanym jako ważny element kapitału społecznego. Nie ulega bowiem wątpliwości, że stosunki społeczne naznaczone sprzecznością interesów, celów i wartości wywołują różne sposoby zachowań, których charakter często prowadzi do poważnych zakłóceń w relacjach międzyludzkich i ładzie społecznym. Celem poniższych rozważań jest wskazanie na rolę konfliktu społecznego, niezbędne zmiany mentalnościowe w sposobie traktowania tego zjawiska i nabywania kompetencji negocjacyjnych jako warunku rozstrzygania konfliktów, bez naruszania zasad społecznego consensusu, gdzie konflikt jest rozumiany jako sprzeczność ról, wartości, celów, interesów. (fragment tekstu)
EN
The author of this article describes the conflikt, indicating its meaning and present understanding, showing rules of conflict's management and its negotiating solution's way. The purpose of this study is calling attention to meaning negottiations rules for communications between participants of social life. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
86--97
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Coleman J.S., Social Capital in the Creation of Human Capital, "American Journal of Sociology" 1988 No. 94.
  • Pacholoski M., Słaboń A., Słownik pojęć socjologicznych, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 1997.
  • Dahrendorf R., Konflikt und Freheit. Auf dem Wege zur Dienstklassengesellschaft, Munchen 1972.
  • Białyszewski H., Teoretyczne problemy sprzeczności i konfliktów społecznych, Warszawa.
  • Bartkowiak G., Januszek H., Pietraszewski M., Przedsiębiorczość, Wydawnictwo eMPi<sup>2</sup>, Poznań 1995.
  • Skarżyńska, Polak Maruda, "Gazeta Wyborcza", 20 stycznia 2003.
  • Meining W., Hess A., Management-Bewaltigung von zwischenmenschlichen Spannung Fortschrittliche Betriebsßihrung und Industirl Engineering unter Berucksichtung Betrieblicher Effzienziele, VI 1991, Nr. 3.
  • Słaboń A., Konflikt społeczny i negocjacje, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 1995.
  • Krzyminiewska G., Etyczne uzasadnienie praktyki negocjacji, w: Elementy gospodarki rynkowej, (red.) B. Pogonowska, PWE, Warszawa 2000.
  • Fisher R., Ury W., Pallon B., Dochodząc do tak. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa 1991.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171239141

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.