PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 236 | 33--44
Tytuł artykułu

Rozwój gastronomii w Polsce

Autorzy
Warianty tytułu
The Development of Catering in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Działalność gastronomiczna w Polsce prowadzona jest przez różne placówki. Analizując rozwój gastronomii w ujęciu historycznym można zaobserwować rosnącą dywersyfikację form jej działalności. Obecnie zakłady gastronomiczne możemy podzielić na: zakłady gastronomii otwartej, zakłady gastronomii zamkniętej i zakłady gastronomii hotelowej oraz na placówki generujące bezpośrednie zyski ze sprzedaży i takie, których działalność ma charakter wspomagający funkcje podstawowe. Przemiany społeczno-gospodarcze po 1989 roku miały wpływ na wielkość konsumpcji posiłków w zakładach gastronomicznych. Wzrost zainteresowania Polaków żywieniem poza domem spowodowany był większą liczbą i różnorodnością placówek gastronomicznych oraz coraz szybszym tempem życia polskiego społeczeństwa. Aktywny tryb życia (głównie wśród mieszkańców dużych ośrodków miejskich) oraz wzrost aktywności zawodowej kobiet spowodował, że obecnie przeciętny Polak jest skłonny przeznaczyć na przygotowanie posiłku w domu znacznie mniej czasu. (abstrakt oryginalny)
EN
A catering business in Poland is carried out by different institutions. Analyzing the development of gastronomy in a historical perspective can be seen growing diversification of the forms of its activity. Currently catering facilities can be divided into: catering establishments open, catering establishments closed, hotel catering establishments as well as establishments which generate direct profits from the sale and those whose activity is supporting the basic functions. The socio - economic transformation after 1989 had an impact on the volume of consumption of meal in catering establishments. Increased interest of Poles in nutrition outside the home were caused by various factors. On the one hand, the impact on this state of affairs was a sharp increase in a variety of catering establishments, on the other hand, increasing the pace of life of Polish society. The result is the reduction of time that the average Pole is willing to devote to preparing meals at home, more active lifestyle (mainly among the inhabitants of large urban centers) and an increase in economic activity. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
33--44
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Kaub, E., 1990, Erfolg in der Gastronomie. Deutscher Fachverlag, GmbH, Frankfurt am Main
  • Roczniki statystyczne za lata 1970-2010, 1971-2011, GUS, Warszawa.
  • Rudecki, H., 1974, Próba usystematyzowania niektórych pojęć w gastronomii, Przegląd Gastronomiczny, nr 5.
  • Rynek wewnętrzny, 2011, GUS, Warszawa, s. 17.
  • Sala, J., 1992, Gastronomia w aglomeracjach miejskich. Determinanty i kierunki rozwoju, Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, nr 110.
  • Sala, J.,2004, Marketing w gastronomii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Sniščak, V., 1987, Ekonomika společného stavovania, Wydawnictwo Alfa, Bratislava.
  • Wawrzynek, J., 2007, Metody opisu i wnioskowania statystycznego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171240441

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.