PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 1 | 26--30
Tytuł artykułu

Determinanty skuteczności wykorzystania intuicji w procesie decyzyjnym

Autorzy
Warianty tytułu
The Effectiveness Determinants of Intuition in Decision Making Process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przyjęto tezę, że w praktyce gospodarczej menedżerowie często popełniają błąd uwzględniając jedynie wyniki analizy racjonalności w podejmowaniu decyzji a zapominają o roli intuicji w tym procesie. Szczególnie dotyczy to decyzji strategicznych, gdzie intuicja często odgrywa kluczową rolę. Głównym celem artykułu jest omówienie roli intuicji w zarządzaniu, ze szczególnym uwzględnieniem determinant skuteczności i ich wpływu na przedmiot badawczy. W artykule wskazano na złożoność pojęcia intuicji. Scharakteryzowano jej wpływ na proces zarządzania. Podjęto również próbę identyfikacji determinant skutecznego wykorzystania intuicji w praktyce zarządzania. (abstrakt oryginalny)
EN
There is a common mistake that managers make - they use only rational analysis in decision making process instead of combining it with intuition. A few years ago effective managers assigned their success primarily to rational and analytical elements despite of the fact that most of the strategic decisions were made intuitively. Currently one can observe a growing interest and awareness of the importance of intuition in decision making process. The main goal of this paper is to discuss the role of intuition in management with particular emphasis on determinants of the effectiveness of intuition in decision making process. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
26--30
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • [1] ARIELY D., Koniec racjonalnej ekonomii, "Przegląd Organizacji" nr 9/2009.
  • [2] BETSCH T" GLOCKNER A., Intuition in Judgment and Decision Making: Extensive Thinking Without Effort, "Psychological Inquiry" 2010, vol. 21, Iss. 4.
  • [3] BIENIOK H., Podejmowanie decyzji menedżerskich, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2006.
  • [4] BLATTBERG R.C., HOCH S.J., Database Models and Managerial Intuition: 50% Model + 50% Manager, "Management Science" 1990, vol. 36, no. 8.
  • [5] DANE E" PRATT M.G., Exploring Intuition and Its Role in a Managerial Decision Making, "Academy of Management Review" 2007, vol. 32, no. 1.
  • [6] DAWES R.M., FAUST D" Meehl P.E., Clinical Versus Actuarial Judgment, "Science" 1989, March 31, vol. 243, no. 4899.
  • [7] DOHERTY M.E., KURZ E.M., Social Judgement Theory, "Thinking and Reasoning" 1996, vol. 2, Iss. 2-3.
  • [8] FRANTZ R" Herbert Simo: Artificial Intelligence as Framework for Understanding Intuition, "Journal of Economic Psychology" 2003, vol. 24, Iss. 2.
  • [9] GALATA S., Strategiczne zarządzanie organizacjami: Wiedza, Intuicja, Strategie, Etyka, Difin, Warszawa 2004.
  • [10] GLOCKNER A., WITTEMAN C., Beyond Dual-process Models: A Categorization of Process Underlying Intuitive Judgement and Decision Making, "Thinking and Reasoning" 2010, vol. 16, Iss. 1.
  • [11] HAMMOND R.K., HAMM R.M., GRAS- SIA J., PEARSON T" Direct Companion of the Efficacy of Intuitive and Analytical Cognition in Expert Judgment, "IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics" 1987, 17 (5).
  • [12] HOFSTEDE G" Culture's Consequences, Sage, Thousand Oaks 2001.
  • [13] HOGARTH R.M., Educating Intuition, University of Chicago Press, Chicago 2001.
  • [14] JAKUBÓW L., Racjonalność decyzji strategicznych, "Przegląd Organizacji" nr 7-8/2001.
  • [15] KAHNEMANN D., SLOVIC P., TVERSKY A., Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases, Cambridge University Press, Cambridge 1982.
  • [16] KHATRI N" NG H.A., The Role of Intuition in Strategic Decision Making, "Human Relations" 2000, 53 (1).
  • [17] KLEIN G., Intuition at Work: Why Developing Your Gut Instincts Will Make You Better at What You Do?, Currency/Do- ubleday, New York 2003.
  • [18] LAUGHLIN PR., ELLIS A.L., Demonstra- bility and Social Combination Processes on Mathematical Intellective Tasks, "Journal of Experimental Social Psychology" 1986, vol. 22, Iss. 3.
  • [19] LOVETT M.C., Problem Solving, w: H. PASHLER, D. MEDIN, Stevens'Handbook of Experimental Psychology. Volume 2: Memory and Cognitive Processes, Wiley, New York 2002.
  • [20] MALEWSKA K., Intuicja w procesie podejmowania decyzji menedżerskich, w: J. STANKIEWICZ (red.), Społeczne wymiary zarządzania nowoczesnymi przedsiębiorstwami: ludzie - kultura organizacji - społeczna odpowiedzialność, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010.
  • [21] ROSANOFF N., Cracking the Intuition Code: Understanding and Mastering Your Intuitive Power, Tata McGraw-Hill, India 2000.
  • [22] RUDER M" BLESS H., Mood and the Reliance on the Ease of Retrieval Heuristic, "Journal of Personality and Social Psychology" 2003, vol. 85, Iss. 1.
  • [23] SCHOMAKER J.H., RUSSO J.E., A Pyramid of Decision Approaches, "California Management Review" 1993, 36 (1).
  • [24] SIMON H., Making Management Decisions: The Role of Intuition and Emotions, "Academy of Management Executives" February 1987, vol. 1, Iss. 1.
  • [25] SUŁKOWSKI Ł, 0 biologicznych korzeniach organizacji - ewolucjonizm, kognitywistyka i memetyka w naukach o zarządzaniu, "Przegląd Organizacji" nr 3/2008.
  • [26] SZWIEC P, 0 roli intuicji w zarządzaniu, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" nr 3/2005.
  • [27] VAUGHAN F.E., Awakening Intuition, Anchor, Garden City 1979.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171240517

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.