PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 60 | 323--334
Tytuł artykułu

Modele biznesowe jako narzędzie doskonalenia procesów zarządzania wartością na przykładzie rozwiązań branży IT dla sektora b2b

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Business Models as Tools for Optimizing the Value Management Processes Exemplified by the Solutions of IT Branch for B2B Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zawarto autorską propozycję typologii modeli biznesowych firm z branży IT z sektora b2b dla rozwiązań wspomagających zarządzanie biznesem. Zastosowany podział obejmuje trzy grupy. Dla każdej grupy ogólnych modeli wzorcowych określono atrybuty oraz zidentyfikowano mocne i słabe strony. Tak zdefiniowanych atrybutów użyto następnie jako punktu odniesienia przy określaniu szczegółowych kryteriów identyfikacji dla modeli biznesowych. Opisane podejście, oparte na sprawdzonym w praktyce szablonie modelu biznesowego, pozwala, zdaniem autorki, na lepsze oszacowanie ryzyka doskonalenia modelu w kontekście posiadanych w organizacji zasobów i/lub realizowanych procesów. (abstrakt oryginalny)
EN
An original proposal regarding the typology of business models for an IT branch companies from b2b sector and of the solutions aimed at supporting business management has been presented in the paper. Typological division of business models includes three groups. For each group of pattern models the attributes and the weak and strong points have been determined. The defined attributes were then used as a reference point when determining the detailed identification criteria of business models for each of the groups. The above-described approach, which has been based on business model template tested in practice, allows, in the author's opinion, to better assess the risk of optimizing the model in the context of resources and/or processes in the organization.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Becker G.S.: Investment in human capital: a theoretical analysis, "Journal of Political Economy" 1962, Vol. 70, No. 5.
  • Blattberg R.C., Jacquelyn G.G., Thomas S.: KLIENT jako KAPITAŁ. Budowa cennego majątku relacji z klientem i zarządzanie nim, Wydawnictwo MT Biznes, Czarnów 2004.
  • Butler E., Friedman M.: A concise guide to the ideas and influence of the free-market economist, Harriman House LTD Petersfield 2011.
  • Casadesus-Masanell R., Ricart J.E.: From Strategy to Business Models and onto Tactics, "Long Range Planning" 2010, 43.
  • Chesbrough H.W.: Open innovation. The New Imperative for Creating And Profiting from Technology. The New Imperative For Creating and Profiting from Technology, Harvard Business Press School Publishing Corporation, 2006.
  • Drucker P.: Innovation and Entrepreneurship, Elservier Linacre House, Jordan Hill, Oxford 2012.
  • Dubosson-Torbay M., Osterwalder A., Pigneur Y.: eBusiness model design, classification and measurements, "Thunderbird International Business Review" 2001, 44 (1).
  • Gutman J.: A means-end chain model based on consumer categorization process, "Journal of Marketing Spring" 1982, 46.
  • Hacklin F., Wallner M.: The business model in the practice of strategic decision making: insights from a case study, "Management Decision" 2012, Vol. 50, Iss. 2.
  • Hagel J., Singer M.: Unbundling the Corporation, "Harvard Business Review", March-April 1999.
  • Holloway S.S., Sebastiao H.J.: The Role of Business Model Innovation in the Emergence of Markets: A Missing Dimension of Entrepreneurial Strategy?, "Journal of Strategic Innovation and Sustainability" 2010, Vol. 6 4).
  • Logika dla prawników, red. A. Malinowski, Wydawnictwo Lexis Nexis, Warszawa 2012.
  • Morris M., Schindehutte M., Richardson J., Allen J.: Is the business model a useful strategic concept?, [w:] Conceptual, theoretical, and empirical insights, "Journal of Small Business Strategy" Spring/Summer 2006, Vol. 17, No. 1.
  • Mӓkinen S., Seppӓnen M.: Assessing business model concepts with taxonomical research criteria, "Management Research News" 2007, Vol. 30, No. 10.
  • Osterwalder A., Pigneur Y.: Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012
  • Parasuraman A.: Reflections on gaining competitive advantage through customer value, "Academy of Marketing Scienc. Journal" Spring 1997, 25, 2.
  • Porter M.E.: Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, Simon & Schuster Inc., New York 2008.
  • Powell W.W.: Neither Market Nor Hierarchy: Network Forms of Organization, "Research in Organizational Behavior" 1990, Vol. 12.
  • Prahalad C.K., Krishnan M.S.: The New Meaning of Quality in the Information Age, "Harvard Business Review" September-October 1999.
  • Schultz T.W.: Investment in human capital, "American Economic Review" 1961, Vol. 51, 1.
  • Tushman M.L., O'Reilly Ch.A.: Ambidextrous organizations: Managing evolutionary and revolutionary change, "California Management Review" 1996, Vol. 38, No. 4.
  • Williamson O.E.: The Vertical Integration of Production: Market Failure Considerations, "American Economic Review" May 1971, 61, 2.
  • Williamson O.E.: Transaction-Cost Economics: The Governance of Contractual Relations, "Journal of Law and Economics" October 1979, Vol. 22, No. 2.
  • Woodruff R.B.: Customer Value: The Next Source for Competitive Advantage, "Journal of the Academy of Marketing Science" 1997, 25, 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171240757

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.