PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | z. nr 29 | 212--219
Tytuł artykułu

Wybrane aspekty rozwoju partnerstwa turystycznego w regionie w kontekście podnoszenia atrakcyjności wiejskiego obszaru recepcji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Selected Aspects of Development of Tourism Partnership in a Region in the Context of Increasing the Attractiveness of Rural Area of Reception
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu przedstawiono wybrane aspekty kształtowania partnerstwa w regionie w kontekście rozwoju zintegrowanego produktu w turystyce wiejskiej. Na tle rozważań teoretycznych odnoszących się do istoty i uwarunkowań rozwoju partnerstwa turystycznego zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych w formie wywiadu bezpośredniego wśród 30 wójtów/burmistrzów z gmin wiejskich i miejsko-wiejskich woj. podkarpackiego. Wśród badanej grupy gmin 15 jednostek posiadało wysoko rozwiniętą funkcję turystyczną, natomiast pozostałe 15 znajdowało się na początkowym etapie jej rozwoju. Wyniki badań wskazują na zróżnicowany poziom partnerstwa turystycznego, które w gminach o wysokim stopniu rozwoju turystyki jest już w zaawansowanej fazie. Działa tam wiele organizacji pozarządowych, podejmujących ciekawe inicjatywy w zakresie turystyki wiejskiej. Inspiracją do tworzenia partnerskich inicjatyw są "ludzie z pasją", reprezentujący zazwyczaj lokalne stowarzyszenia i fundacje, których oryginalne pomysły i determinacja stanowi źródło sukcesu w partnerstwie turystycznym. (abstrakt oryginalny)
EN
The study presents selected aspects of shaping partnership in a region in the context of integrated product development in rural tourism. On the background of theoretical considerations regarding the essence and conditions of tourism partnership development, outcomes were presented of research conducted in form of direct interviews among 30 village leaders/mayors from communes of the voivodeship of podkarpackie. Among the analysed group of communes, 15 entities had a highly developed tourist function, whereas the remaining 15 were at the initial stage of its development. Research outcomes indicate a differentiated level of tourist partnership, which in communes with a highly developed tourism level is already at an advanced stage. There are a lot of non-government organisations, taking interesting initiatives in the area of rural tourism. 'People with passion' are an inspiration for creating partnership initiatives, who usually represent local associations and foundations and whose original ideas and determination are the source of success in tourism partnership. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
212--219
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
  • Bramwell B., Sharman A., 1999, Collaboration in local tourism policymaking, "Annals of Tourism Research", Vol. 26, No. 2.
  • Gołembski G., 2009, Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Gray B., 1989, Collaborating: Finding Common Ground for Multiparty Problems, Jossey-Bass Publishers, San Francisco.
  • Kornak A, Rapacz A., 2001, Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Long Ph., 1997, Researching Tourism Partnership Organization: From Practice to Theory to Metodology [w:] Quality Management in Urban Tourism, red. P.E. Murphy, John Wiley&Sons, Chichester.
  • Panasiuk A. (red.), 2008, Gospodarka turystyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Strzembicki L., 2011, Determinanty procesu komercjalizacji produktu turystyki wiejskiej [w:] Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji, red. C. Jastrzębski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa w Kielcach, Kielce.
  • Wiatrak A.P., 2007, Turystyka wiejska w kontekście zagospodarowania zasobów ludzkich na obszarach wiejskich [w:] Rola władz samorządowych w rozwoju turystyki w kontekście wykorzystania zasobów ludzkich na przykładzie woj. podkarpackiego, red. S. Makarski, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
  • Zmyślony P., 2008, Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171241237

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.