PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 20 | nr 3 | 71--84
Tytuł artykułu

Business Ethics Education in Banks - Levels and Methods of Education

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Etyka biznesu w bankach - poziomy i narzędzia kształcenia
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Purpose: The essay focuses on some important instruments and measures supporting the desired actual (and not just declared) ethical behavior in banking practices.

Methodology: The essay first used a combination of comparisons to show similarities and differences between 10 banking codes of ethics in EU countries. Then qualitative analysis of indicators and scales assigned to bank rankings was also used to identify some possibilities to promote the ethical behavior of banks in more efficient ways.

Finding: Ethical behaviors in the banks, despite a high awareness of moral norms, are largely declarative rather than actual. In order to approximate the actual behaviors to the declared ones, further improvements need to be introduced in the methods and instruments of education (codes of ethics, bank rankings), along with encouraging the implementation of management practices consistent with ethical behavior. This should start with redefinition of the functioning of the bank, i.e. broadening the task of achieving ambitious outcomes by adding respect for ethical standards.

Practical Implications Not every instrument of ethics education can be treated as directly useful in the process of training actual ethical behavior in banks. Some particular conditions must be taken into account that it should fulfill.

Originality: The author has distinguished three levels in business ethics education: ethical awareness and ethically oriented behaviors, both declared and actual. The essay described the necessary conditions for utilization of some educational instruments of ethics in the process of implementing actual ethical behaviors in the banks. Such an approach has not been found previously in the subject literature. (original abstract)
Cel: W artykule skoncentrowano się na pokazaniu wybranych narzędzi kształcenia pożądanych (faktycznych, a nie deklaratywnych) zachowań etycznych w bankach.

Metodologia: W pracy wykorzystano metodę analizy porównawczej w celu pokazania podobieństw i różnic 10 kodeksów etyki bankowej państw Unii Europejskiej oraz jakościową analizę wskaźników i wag wykorzystywanych w wybranych rankingach banków, wskazując na niewykorzystane możliwości lepszego promowania przez nie zachowań etycznych

Wnioski: Zachowania etyczne w bankach, pomimo panującej wysokiej świadomości norm moralnych, mają charakter w dużej mierze deklaratywny, a nie faktyczny. Zbliżenie zachowań rzeczywistych do deklarowanych wymaga wdrażania metod zarządzania spójnych z zachowaniami etycznymi - począwszy od zredefiniowania celu funkcjonowania banku, a mianowicie rozszerzenia zadania osiągania ambitnych wyników o respektowanie norm etycznych, do doskonalenia sposobów i narzędzi kształcenia, m.in. takich jak kodeksy etyki oraz rankingi banków.

Zastosowanie w praktyce: Nie każde narzędzie kształcenia etycznego można uważać za użyteczne do bezpośredniego wykorzystania w procesie efektywnego kształcenia faktycznych zachowań etycznych w banku. Należy wziąć pod uwagę warunki, jakie powinno ono spełniać.

Oryginalność: Wyodrębniono trzy poziomy kształcenia w ramach etyki biznesu, a mianowicie kształcenie: świadomości etycznej; zorientowanych etycznie zachowań: deklarowanych oraz faktycznych, a następnie pokazano na przykładzie wybranych narzędzi kształcenia, jakie warunki muszą one spełnić, by stały się w większym stopniu narzędziem kształcenia faktycznych zachowań etycznych w bankach. W literaturze poświęconej temu zagadnieniu nie znaleziono takiego podejścia. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
20
Numer
Strony
71--84
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach; Związek Banków Polskich
Bibliografia
  • Bachnik K. (2011) Rewolucja w CSR. Conversation with Wayne Visser. Harvard Business Review. Polska - Odpowiedzialny Biznes 2011. CSR 2.0, p. 7.
  • Bart (2011) Diabelski interes Deutsche Banku. Gazeta Wyborcza, 26 October 2011.
  • Best Global Brands 2011, www.interbrand.com (23.10.2011). Biznesowy przegląd tygodnia. Rzeczpospolita, 24 October 2011, p. B8.
  • Czapiński J., Panek T. (eds.) (2011) Diagnoza społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich.
  • Czubkowska S. (2009) Oszukujemy klientów, by wyrobić plan. Dziennik, 1 June 2009.
  • Doliniak K. (2011) Cenimy przejrzystych. Forbes, October 2011.
  • Garapich M. (2003) Mniejsze banki oferują korzystniejsze warunki. Parkiet, 18-20 November 2003.
  • Gasparski W. (2008) Responsible Management Education. In: Gasparski W., Responsible Management Education. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o./Akademia Leona Koźmińskiego.
  • Heineman B. (2010) W., Jak nie wpadać w pułapki etyczne? Harvard Business Review. Polska, April 2010.
  • Kieżun W. (2008) Idealny typ sprawnego menedżera i metody jego odpowiedzialnego kształcenia. In: Gasparski W. (ed.), Odpowiedzialne kształcenie menedżerów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o./AkademiaLeona Koźmińskiego, p. 68
  • Kuk M. (2010) Nieliczne wnioski o zmianę konta. Dziennik Gazeta Prawna, 4 February.
  • Ossowska M. (2005) Socjologia moralności. Zarys zagadnień. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Piłat K. (2011) Odpowiedzialny Biznes 2011. CSR 2.0. Harvard Business Review. Polska - Odpowiedzialny Biznes 2011. CSR 2.0, p. 1.
  • Piotrowski, M. (2011) Olympus od lat retuszował straty. Gazeta Wyborcza, 9 November 2011.
  • Porter M. (1992) Strategia Konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: PWE.
  • Przybylski J. (2011) Klienci w USA wygrali z bankami bitwę o opłaty. Rzeczpospolita, 3 November 2011.
  • Przybylski J. (2011) Bunt przeciw bankom. Rzeczpospolita, 7 November 2011.
  • Ranking CSR 2011. Dziennik Gazeta Prawna, a suplement from 14 April 2011.
  • Simon, H., Zinoecker W., Gorzeń R. (2009) 15 taktyk prowadzących do szybkich wygranych. Harvard Business Review. Polska, April 2009.
  • Stec A. (2011) Parada pechowych maklerów. Puls Biznesu Weekend, 7 October 2011.
  • Styrnik B. (2011) W poszukiwaniu konkurencyjnej przewagi. Gazeta Bankowa, July/August 2011, p. 22-23.
  • Welch J., Welch S. (2005) Winning znaczy zwyciężać. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
  • Young S. (2005) Etyczny kapitalizm. Wrocław: METAmorfoza.
  • Zdanowska J. (2011) Zasady dobrych praktyk bankowych oraz kodeksy etyki w wybranych krajach Unii Europejskiej. Komisja Etyki Bankowej przy ZBP, typescript, Warszawa, August 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171241383

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.