PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 37 | 114--129
Tytuł artykułu

Porównanie i ocena funkcjonowania zintegrowanego nadzoru finansowego na rynku niemieckim, brytyjskim i polskim

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest analiza procesu wprowadzania zintegrowanego systemu nadzoru nad działalnością instytucji rynku finansowego oraz ocena, czy i w jakim stopniu przyjęte w poszczególnych krajach rozwiązania wpływają na zwiększenie stabilności systemu finansowego. Za przykład wzięto rynki Wielkiej Brytanii, Niemiec i Polski. Na świecie istnieją dwie grupy rynków finansowych. Pierwsza skupia kraje, które dla podmiotów stojących na czele międzynarodowych korporacji finansowych są rynkami macierzystymi- do tej grupy należą Wielka Brytania i Niemcy. Druga grupa, do której zalicza się Polska, to kraje będące rynkami goszczącymi dla spółek zależnych należących do takich konglomeratów. Poza tym brytyjski rynek finansowy oraz rynki finansowe niemiecki i polski są ciekawymi obiektami badań, gdyż różnią się specyfiką kulturową i ekonomiczną. Kraje te reprezentują także odmienną kulturę legislacyjną - odpowiednio anglosaską i kontynentalną. Ponadto Niemcy są państwem federacyjnym składającym się z szesnastu krajów związkowych - landów. W związku z czym regulacja, zadania i uprawnienia niemieckiego nadzoru finansowego również są podzielone na szczebel federalny - ogólnokrajowy i poszczególnych landów. Natomiast Polska jest przykładem systemu skupionego na jednym poziomie regulacyjnym. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of supervision of the whole financial market is to ensure the proper functioning of the market, its stability, security, and transparency, as well as to ensure confidence in the financial market the protection of the interests of participants. This is achieved through implementation of the rule of law, in particular concerning banking supervision, insurance and pension supervision, supervision of the capital market, and supplementary supervision laws of credit institutions as well as insurance and investment companies which are parts of financial conglomerates. The European Union does not impose any particular form of organizational supervision over national legislatures. Despite this, in many member countries, including the UK, Germany and Poland, the integrated supervisors for banks, insurance companies and capital market do operate. The article analyses the process of introducing integrated financial market supervision in the UK, Germany and Poland with an aim to compare their effectiveness. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
114--129
Opis fizyczny
Bibliografia
  • Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht, 2011, Annual Report '09, Bundesanstalt fur Finanzdienstleistungsaufsicht, Bonn - Frankfurt am Main.
  • Courtis N. (ed.), 1999, How Countries Supervise their Banks, Insurers and Securities Markets, Central Banking Publications Ltd., London.
  • Cihak M., Podpiera R., 2006, Is One Watchdog Better Than Three? International Experience with Integrated Financial.
  • Sector Supervision, International Monetary Fund Working Paper WP/06/57, March.
  • Financial Services Authority, 1999, Annual Report 1997/98, Financial Services Authority, London.
  • Financial Services Authority, 2010, Annual Report 2009/10, Financial Services Authority, London.
  • Goodhart Ch.A.E., Hartmann P., Llewellyn D., Rojas-Suarez L., Weisbrod S., 1998, Financial Regulation: Why, how and where now?, Routledge - Taylor & Francis Group, London-New York.
  • Goodhart Ch.A.E., Schoenmaker D., 1995, Should the Function of Monetary Policy and Banking Supervision Be Separated?, Oxford Economic Papers, New Series, Vol. 47, No. 4, October.
  • Gromek T., Pawlikowski A., Reich A., Szczepańska O., 2009, Instytucjonalna organizacja nadzoru finansowego w krajach Unii Europejskiej, Narodowy Bank Polski, Warszawa.
  • Grzyb R., 2008, Podwyższenie limitu gwarancji ma uspokoić klientów, ale banki w Polsce są bezpieczne - rozmowa z prof, dr hab. Małgorzatą Zaleską, Prezesem Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, "Gazeta Prawna", 12 listopada.
  • Hawkesby Ch., 2000, Central Banks and Supervisors: The Question of Institutional Structure and Responsibilities, w: Halme L., Hawkesby Ch., Healey J., Saapar I., Soussa F., Financial Stability and Central Banks - Selected Issues for Financial Safety Nets and Market Discipline, Bank of England, London.
  • Huzarek A., 2006, Integracja jest potrzebna, "Nasz Rynek Kapitałowy", nr 9.
  • International Monetary Fund, 2009, Global Financial Stability Report: Responding to the Financial Crisis and Measuring Systemie Risks, World Economic and Financial Surveys, International Monetary Fund, Washington DC, April.
  • Komisja Nadzoru Finansowego, 2007, Nadzór bankowy w Komisji Nadzoru Finansowego, Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Komisja Nadzoru Finansowego, 2010, Sprawozdanie z działalności Komisji Nadzoru Finansowego w 2009 r., Komisja Nadzoru Finansowego, Warszawa.
  • Lastra R.M., 1996, Central Banking and Banking Regulation, Financial Markets Group, London School of Economics and Political Science, London.
  • Lasak P., 2006, Model przyszłości, "Nasz Rynek Kapitałowy" nr 10.
  • Mayer L.H., 1999, An Agenda for Bank Supervision and Regulation, Remarks before the Institute of International Bankers Annual Breakfast Dialogue, Washington.
  • Osborne G., 2009, From Crisis To Confidence: Plan For Sound Banking, London, July.
  • Pelc P., 2006, Zintegrowany - polecany?, "Nasz Rynek Kapitałowy", nr 10.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171241471

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.