PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 18 | nr 6 | 86--97
Tytuł artykułu

Konkurencyjność przedsiębiorstw a zamówienia publiczne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Competitiveness of Companies and Public Procurement
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie rozważań dotyczących rozpoznania i diagnozy czynników, które oddziałują ma konkurencyjność współczesnych przedsiębiorstw. Przyjmuje się, że przewaga konkurencyjna jest zdobywana dzięki kluczowym kompetencjom, wykorzystywaniu wiedzy pracowników, kreowaniu kapitału intelektualnego, kultury organizacyjnej, a także dzięki odpowiedniemu stylowi zarządzania, procesom biznesowym, wyróżniającym produktom i innowacjom technologicznym. Niewątpliwie równie ważna jest umiejętność adaptacji do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów oraz reagowanie na działania podejmowane przez konkurentów. Jednakże są również inne ważne czynniki, które mają istotny wpływ na sukces przedsiębiorstwa. Analizując kluczowe czynniki konkurencyjności, przyjęto kompleksowe podejście, mające na celu odzwierciedlenie realiów praktyki zarządzania. Oprócz rozważań teoretycznych przeprowadzono badania empiryczne dotyczące procedur przetargowych w zamówieniach publicznych. Szczególną uwagę skoncentrowano na rozpoznaniu i analizie metodyki przygotowywania specyfikacji warunków przetargowych. Wyniki przeprowadzonych badań udowadniają, że stosowane w praktyce sposoby przygotowywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia w procedurach przetargowych znacząco ograniczają konkurencyjność rynkową, pozbawiając tym samym wiele firm szansy wzięcia udziału w prowadzonych postępowaniach. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this study is to present a diagnosis and analysis of the factors affecting the competitiveness of contemporary companies. It is being recognized that competitive advantage can be obtained through significantly developing the company's special skills or core competencies, using the knowledge of employees, creating intellectual capital, a distinctive organizational culture, appropriate management processes and systems, differentiated products and technological innovation. Undoubtedly, it is very important to be able to respond to the changing needs of customers and moves of competitors. However, there are also other key factors that may be crucial for the success of companies. When identifying and analyzing competitive factors a comprehensive approach was adopted that took into account the reality of management practice. Apart from a theoretical analysis, empirical research concerning procurement procedures was conducted. Particular attention was paid to methods of preparing the essential terms and conditions of the contracts. Research results indicate that the way of defining the requirements in the essential terms and conditions of the contracts considerably limits the market competitiveness and deprives the majority of companies of the chance to take part in the conducted proceedings. (original abstract)
Rocznik
Tom
18
Numer
Strony
86--97
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Bieliński, J. (red.) (2005) Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle Strategii Lizbońskiej. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
  • Daszkiewicz, N. (red.) (2008) Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i mikro. Warszawa: WN PWN.
  • De Wit, B., Meyer, R. (2010) Strategy Synthesis: Resolving Strategy Paradoxes to Create Competitive Advantage, third edition. Andover, Cengage Learning EMEA.
  • Dobiegała-Korona, B., Kasiewicz, S. (2000) Metody oceny konkurencyjności przedsiębiorstw. W: Kuciński, K. (red.), Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw w Polsce. Materiały i Prace IFGN, tom LXXIX.
  • Gorynia, M., Łaźniewska, E. (red.) (2009) Kompendium wiedzy o konkurencyjności. Warszawa: WN PWN.
  • Gorynia, M. (red.) (2002) Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  • Haffer, M., Karaszewski, W. (red.) (2009) Czynniki wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
  • Kaplan, R., Norton, D. (2010) Wdrażanie strategii dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Warszawa: WN PWN.
  • Porter, M. (2006) Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
  • Porter, M. (2000) Porter o konkurencji. Warszawa: PWE.
  • Porter, M. (2008) On competition, Updated and expanded edition. Harvard Business School Publishing Corporation.
  • Stankiewicz, M.J. (2002) Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Wydawnictwo TNOiK "Dom Organizatora"
  • Stankiewicz, M.J. (2000) Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa. Gospodarka Narodowa, nr 7-8.
  • Schwab, K. (red.) (2009) The Global Competitiveness Report 2009-2010. Geneva, World Economic Forum.
  • Walczak, W. (2009) Niematerialne determinanty konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw. W: Lachiewicz, S., Matejun, M. (red.), Konkurencyjność jako determinanta rozwoju przedsiębiorstwa. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171241867

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.