PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 4 | 45--57
Tytuł artykułu

Rentowność sprzedaży przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce

Warianty tytułu
Return on Sales of Food Industry Companies in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem artykułu była analiza zróżnicowania poziomu rentowności sprzedaży w branżach przemysłu spożywczego w układzie wielkości przedsiębiorstw. W analizie zastosowano dekompozycję wskaźnika rentowności sprzedaży umożliwiającą postrzeganie tej miary rentowności w kontekście siedmiu wskaźników (mnożników) cząstkowych. Zaproponowany system dekompozycji ROS, poza zwiększeniem możliwości analitycznych, może stanowić podstawę do podejmowania decyzji zarządczych. Ponadto, w celu określenia siły i kierunku wpływu poszczególnym mnożników systemu ROS, zastosowano regresję logitową. Badania wykazały, że najwyższy poziom rentowności sprzedaży uzyskują duże przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego, najmniejszy zaś przedsiębiorstwa średniej wielkości. W świetle regresji logitowej, czynników determinujących poziom rentowności należy upatrywać głównie w zdolności generowania wartości dodanej, kosztach pracy oraz w efektywnym zarządzaniu działalnością finansową. (abstrakt oryginalny)
EN
The main objective of this paper was to analyze the differences in return on sales in food industry sectors in the system sized companies. The analysis uses the decomposition rate of return on sales to allow the perception of this measure of profitability in the context of the seven indicators (multipliers) involved. The proposed system decomposition of ROS, in addition to increasing the analytical capacity, can provide a basis for making management decisions. Moreover, in order to determine the strength and direction of the impact of the multipliers ROS system, logit regression analysis was used. Research has shown, that the highest level of return on sales achieve large enterprises of the food industry, the smallest and medium-sized companies. Based on logistic regression, the factors determining the level of profitability should be seen mainly in the ability to generate value-added, labor costs, and the effective management of financial activities. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
45--57
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Bibliografia
  • 1. L. Bednarski, R. Borowiecki, J. Duraj, E. Kurtys, T. Waśniewski, B. Wersty, Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1993.
  • 2. A. Bieniasz, D. Czerwińska-Kayzer, Z. Gołaś, "Analiza rentowności kapitału własnego przedsiębiorstw przetwórstwa przemysłowego w Polsce", Journal of Agribusiness and Rural Development, Wyd UP Poznań, nr 2 (16), 2010, s. 17-26.
  • 3. D. С. Bums; T. J. Sale, J.A. Stephan, ,A better way to gauge profitability: systematic ratio analysis using the advanced DuPont model", Journal of Accountancy, 2008, Vol. 206(2), s. 38-42.
  • 4. F. Colin, "Investment basics: XXXIV. The Du Pont Identity, Investment Analysts Journal", 1997, Vol. 44, s. 71-73.
  • 5. E. H. Feroz, S. Kim, R. L. Raab, "Financial statement analysis: A data envelopment analysis approach", Journal of Operational Research Society, 2003, vol. 54, s. 48-58. http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.jors.2601475.
  • 6. M. Gruszczyński (red ), Mikroekonometria, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010.
  • 7. M. Gruszczyński, Empiryczne finanse przedsiębiorstw, Mikroekonometria finansowa, Difin, Warszawa, 2012.
  • 8. M. Gruszczyński, Modele i prognozy zmiennych jakościowych w finansach i bankowości, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2002.
  • 9. Niepublikowane dane Głównego Urzędu Statystycznego: FO-2, statystyczne sprawozdanie finansowe, produkcja artykułów spożywczych, produkcja napojów, GUS, Warszawa, 2012, (plik excel).
  • 10. A. Stanisz, Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STA TISTICA PL na przykładach z medycyny, Tom 2 - modele liniowe i nieliniowe, StatSoft, Kraków, 2007.
  • 11. D. Wędzki, Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2006.
  • 12. D. Wędzki, Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Тот II Wskaźniki finansowe, Wolters Kluwer, 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171242501

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.