PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 4 | 58--68
Tytuł artykułu

Aktywność kooperacyjna małych przedsiębiorstw turystycznych w procesie innowacji

Warianty tytułu
Cooperative Activity of Small Tourist Enterprises in the Innovation Process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie i omówienie wyników badań współdziałania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw turystycznych oraz podmiotów lokalnego otoczenia biznesu turystycznego w zakresie działalności innowacyjnej. Przedstawione wyniki badań empirycznych zrealizowano metodą sondażu diagnostycznego przy użyciu techniki ankietowania w ramach projektu .Zarządzanie innowacyjnym łańcuchem wartości turystyki regionalnej" (N 115 321339). Współpraca podmiotów lokalnego otoczenia biznesu turystycznego i MMSPT w kolejnych etapach procesu innowacyjnego jest nie tylko rzadko stosowaną praktyką lecz również wąsko ukierunkowaną, jeśli chodzi o dobór partnerów. MMSPT nie dostrzegają potencjału samorządów gospodarczych, terytorialnych i społeczności lokalnych w zakresie realizacji procesu innowacji. Niedobór trwałych i silnych relacji z podmiotami lokalnego otoczenia biznesu turystycznego skutkuje ich marginalnym zaangażowaniem w procesy innowacyjne, a dalej zmniejszoną skalą korzyści dla regionu wynikających z działalności innowacyjnej przedsiębiorstw turystycznych. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to present and discuss the results of cooperation for innovation between micro, small and medium-sized tourism enterprises (MSMTE) and stakeholders of local tourism business environment. The empirical research carried out in the Project "Management of regional tourism innovative value chain" (N 115 321339) was based on the diagnostic poll method carried out by using the surveying technique. The cooperation of local stakeholders and MSMTE in subsequent stages of the innovation process is not only a rare but also narrowly oriented practice when it comes to the selection of partners. MSMTE do not acknowledge the potential of local government, business self-government and local communities. The shortage of durable and strong relationships with stakeholders of local tourism business environment results in their marginal involvement in the innovation process. Further, it implies reduction of benefits to the region generated from innovations introduced by tourism enterprises. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
58--68
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • 1. Bednarczyk, M. (2013), "Podstawy metodyczne badań", in Bednarczyk M. (red.) Zarządzanie innowacyjnym łańcuchem turystyki regionalnej, nieopublikowany raport merytoryczny z badań, projekt nr N 115 321339.
  • 2. Chesbrough, H.W., Vanhaverebeke, W., West, J. (2006) Open innovation: Researching a new paradigm, Oxford University Press, Oxford UK.
  • 3. Camison, C., Monfort-Mir, V.M. (2012), "Measuring innovation in tourism from the Schumpeterian and the dynamic-capabilities perspectives", Management in Tourism, Vol. 33 No. 4, 2012, s. 776-789.
  • 4. Hjalager, A.M. (2010) "A Review of innovation research in tourism", Tourism Management, Vol. 31, No. 1,2010, s. 1-12.
  • 5. Kurleto M., Chudzik J., Marszałek A., (2013), .Zewnętrzny łańcuch innowacyjności: samorząd terytorialny i gospodarczy, społeczności lokalne, turyści oraz wsparcie finansowe" in Bednarczyk M. (red.) Zarządzanie innowacyjnym łańcuchem turystyki regionalnej, nieopublikowany raport merytoryczny z badań przeprowadzonych w ramach projektu badawczego nr N 115 321339.
  • 6. Najda-Janoszka, M. (2012). "Współdziałanie przedsiębiorstw turystycznych w ramach działalności innowacyjnej", Przegląd Organizacji, nr 12, 2012, s. 20-23.
  • 7. Trigo, A., Vence, X. (2012) "Scope and patterns of innovation cooperation in Spanish sen/iceenterprises", Research Policy, Vol. 41 No. 3, s. 602-613.
  • 8. Weiermair, K. (2006), "Product improvement or innovation: What is the key to success in tourism?" in OECD Innovation and Growth in Tourism, OECD, Paris s. 53-69.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171242529

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.