PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 237 | 148--158
Tytuł artykułu

Innowacje w produkcji i handlu żywnością

Warianty tytułu
Innovation in Production and Trade of Food
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zmieniające się potrzeby konsumentów, wraz z rosnącymi wymaganiami w stosunku do żywności, są wyzwaniem dla przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. Rośnie świadomość i wiedza nabywców na temat zasad prawidłowego odżywiania się i jego wpływu na jakość i długość życia. Sprostanie oczekiwaniom nabywców wymaga wprowadzania innowacji produktowych. Celem opracowania była identyfikacja stanu i perspektyw rozwoju przemysłu spożywczego w Polsce - rozwoju indukowanego przez wprowadzanie nowych, innowacyjnych wyrobów. Wskazano obszary i kierunki działań podejmowanych przez producentów artykułów żywnościowych. Stwierdzono, że szczególnie dynamicznie rozwija się produkcja tzw. żywności funkcjonalnej, której zadaniem jest m.in. wspomaganie prawidłowego funkcjonowania organizmu, minimalizowanie ryzyka wystąpienia określonych chorób czy poprawa sprawności psychofizycznej. Oprócz nowości produktowych producenci doskonalą również techniki i technologie ich wytwarzania, pakowania i dystrybucji. Wśród nich ważną rolę pełni opakowanie, które chroni produkt przed mechanicznymi uszkodzeniami, ale również przed utratą właściwości odżywczych czy smakowych. Zapewnia także bezpieczeństwo zdrowotne, ułatwia transport i przechowywanie. Producenci doskonalą zarówno jego cechy funkcjonale, jak i użytkowe, czego efektem są np. opakowania aktywne i inteligentne. (abstrakt oryginalny)
EN
The changing of consumer needs, along with the growing demands for food, are a challenge for the food industry. There is a growing awareness and knowledge of buyers about the principles of nutrition and its impact on the quality and longevity. Meeting the needs of buyers' expectations requires product innovation. Especially rapidly developing so-called functional foods production, whose task is support the proper functioning of the body, minimizing the risk of certain diseases or improve fitness. In addition to new products manufacturers improve the techniques and technologies of their manufacture, packaging and distribution. Among them, the important role plays packaging that protects the product from mechanical damage, but also the loss of nutritional quality or taste. It also provides health security, easy transport and storage. Manufacturers improve both its functional characteristics, as well as utility, which resulted in for example active and intelligent packaging. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
148--158
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Adamczyk, G., 2010, Popularność "żywności wygodnej", Journal of Agribusiness and Rural Development, no. 4(18).
  • Andrzejewska, O., 2009, Żywność racjonalna, Fresh & Cool Market, no. 1.
  • Drucker, P., 1992, Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa.
  • GUS, 2011, Nauka i technika w 2009 r. Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa.
  • GUS, 2012, Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2008-2010, Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa, US, Szczecin.
  • GUS, 2012b, Rocznik Statystyczny Przemysłu 2011, Warszawa.
  • Heidenreich, M., 2009, Innovation Patterns and Location of European Low- and Medium Technology Industries, Research Policy, vol. 28, iss. 3.
  • Innovation Union Scoreboard 2011. Research and Innovation Union Scoreboard, 2012, Maastricht Economie and Social Research Institute on Innovation and Technology (UNU-MERIT), European Commission.
  • Kierunki rozwoju obszarów wiejskich. Założenia do "Strategii zrównoważonego rozwoju wsi i rolnictwa", 2010, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa.
  • Koziołkiewicz, M., Nebesny, E., Krysiak, W., Rosicka-Kaczmarek, J., Budryn, G., Gałązka-Czarnecka, I., Libudzisz, Z., 2011, Żywność i żywienie w XXI wieku, Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź.
  • Kubacka, D., 2004, Zastosowanie technologii w działalności detalicznych firm handlowych, http://www.swiatmarketingu.pl/index.php7rodzaj=01&id_numer=131378 [dostęp: 20.06.2012],
  • Nowacka, M., Fijałkowska, A., 2011, Inteligentne opakowania - przykłady i zastosowanie, Opakowanie, nr 5.
  • Obidzińska, E., Zientek-Varga, J., 2010, Konsument wyznacza trendy, Fresh & Cool Market, no. 1.
  • Panfil-Kuncewicz, H., Kuncewicz, A., Mieczkowska, M., 2011, Postęp w pakowaniu produktów spożywczych, Przemysł Spożywczy, nr 7-8 (65).
  • Piech, K., 2004, Technologie, edukacja i innowacje w teoriach wzrostu gospodarczego, Polityka Gospodarcza, nr 9.
  • Rogut, A., Piasecki, B., 2011, Główne kierunki polskiej innowacyjności. Podstawowe czynniki warunkujące kreowanie i powstawanie innowacji, http://www.mrr.gov.pl/aktualnosci/rozwój_regionalny/Documents/Rogut_Piasecki_02022011.pdf [dostęp: 15.06.2012],
  • Schumpeter, J., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa.
  • Szczepaniak, I., Drożdż, J., 2010, Kryzys gospodarczy a inwestycje w polskim przemyśle spożywczym, Przemysł Spożywczy, nr 4 (64).
  • Thiele, D., Leitze, A., Tanner, M., 2011, Trendy w sektorze przetwarzania i pakowania żywności, Opakowanie, nr 8.
  • Traczyk, I., Walkiewicz, A., 2009, Opakowania żywności, w: Kulawik, J. (red.), Obrót żywnością a zdrowie -praktyczny poradnik dla przedsiębiorców, PARP, Warszawa.
  • Wigier, M., 2011, Przemysł spożywczy w Polsce obecnie i w przyszłości, Przemysł Spożywczy, nr 7-8(65).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171243381

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.