Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Niepewność działalności na rynkach zagranicznych jest, ze względu na większą złożoność i dynamikę otoczenia międzynarodowego, wyższa niż niepewność związana z rynkiem krajowym. Jednocześnie w ostatnich dwóch dekadach wzrasta liczba przedsiębiorstw inicjujących działania na rynkach zagranicznych już w pierwszych latach swojego istnienia. Fenomen ten jest jednym z przejawów przedsiębiorczości międzynarodowej, rozumianej jako proaktywne poszukiwanie i wykorzystywanie okazji niezależnie od tego, czy są one kreowane przez otoczenie krajowe, czy międzynarodowe. (...) Aby możliwe było zaistnienie przedsiębiorczości międzynarodowej, konieczne jest współwystępowanie szeregu czynników o charakterze społeczno-psychologicznym, charakteryzujących osobę przedsiębiorcy. Czynniki te, w tym wcześniejsze doświadczenia na rynkach zagranicznych, sprzyjają rozwojowi więzi międzyorganizacyjnych o zasięgu ponadnarodowym. Więzi przedsiębiorcy z rynkami zagranicznymi stanowią ogniwo łączące przedsiębiorstwo z tymi rynkami (także katalizator procesu internacjonalizacji), a występujące w sieci współzależności pozwalają na redukcję niepewności związanej z prowadzeniem działalności o zasięgu ponadnarodowym. Redukcja niepewności odbywa się głównie poprzez minimalizację konieczności angażowania własnych zasobów oraz możliwości uczenia się wspólnie z partnerami sieci międzyorganizacyjnej. (fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
230--241
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Andersson S., Evangelista F. : The Entrepreneur in the Born Global Firm in Australia and Sweden. "Journal of Small Business and Entreprise Development" 2006, Vol. 13, No. 4, S. 643-645.
- Coviello N.E., Munro H. : Network Relationship and the Internationalization Process of Small Software Firms. "International Business Review" 1997, Vol. 6, No. 4, s. 369-371.
- Courtney H., Kirkland J., Viguerie P. : Strategie w warunkach niepewności. W : Zarządzanie w warunkach niepewności. Harvard Business School Review, Helion, Gliwice 2006, s. 7-37.
- Czakon W. : Dynamika więzi międzyorganizacyjnych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2007.
- Dyer J., Singh H. : The Relational View : Cooperative Strategy and Sources of Interorganizational Competitive Advantage. "The Academy of Management Review" 1998, Vol. 24, No. 4, s. 660-679.
- Freel M.S. : Perceived Environmental Uncertainty and Innovation in Small Firms. "Small Business Economics" 2000, Vol. 25, s. 49-64.
- Gulati R., Nohria N., Zaheer A. : Strategic Networks. "Strategic Management Journal" 2000, Vol. 21, No. 3, s. 203-215.
- Jędralska K., Kosiń P. : Zarządzanie przez controlling w sieci wartości. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2007.
- Johanson J., Vahlne J.E. : The Internationalization Process of the Firm - A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments. "Journal of International Business Studies" 1977, Vol. 8, No. 1, s. 23-32.
- Joshi A.W., Campbell A.J. : Effect of Environmental Dynamism on Relational Governance in Manufacturer-Supplier Relationships : A Contingent Framework and an Empirical Test. "Academy of Marketing Science Journal" 2003, Vol. 32, No. 2, s. 176-188.
- Kim W. Ch., Hwang P., Burgers W.P. : Multinationals'Diversification and the Risk-return Trade-off. "Strategic Management Journal" 1993, Vol. 14, No. 4, s. 275-286.
- Kim W.Ch., Mauborgne R.A. : Becoming and Effective Global Competitor. "Journal of Business Strategy" 1988 January-February, s. 33-47.
- Koźmiński K. : Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych. PWN, Warszawa 2004.
- Leisch P.W., Knight G.A. : Information Internalization and Hurdle Rates in Small and Medium Enterprise Internationalization. "Journal of International Business Studies" 1999, Vol. 30, No. 2, s. 383-394.
- Leonidou L.C., Katsikeas C.S., Piercy N.G. : Indentyfying Managerial Influences on Exporting : Past Research and Future Directions. "Journal of International Marketing" 1998, Vol. 6, No. 2, s. 74-102.
- Oviatt B.M., McDougal P. : Defining International Entrepreneurship and Modeling the Speed of Internationalization. "Entrepreneurship Theory & Practice", September 2005, s. 537-554.
- Oviatt B.M., McDougal P.P.: Towards a Theory of International New Ventures. "Journal of International Business Studies" 1994, Vol. 25, No. 1, s. 45-64.
- Sledge S. : Globalization and Performance in the New Millenium. "The Journal of American Academy of Business" 2007, Vol. 10, No. 2, s. 51-58.
- Zucchella A., Scabini P. : International Entrepreneurship. Theoretical Foundations and Practices. Palgrave Macmillan 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171243843