PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4/2 | 145--151
Tytuł artykułu

Sukces zawodowy w percepcji przyszłych menedżerów

Warianty tytułu
Professional Success from the Perspective of Future Managers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule analizie poddano zagadnienie sukcesu zawodowego. Pojęcie to ma poniekąd dwa znaczenia: pierwsze związane z indywidualną oceną poziomu trudności i ważności zadania, drugie wynikające z norm i zasad przyjętych przez społeczeństwo. W kontekście pracy zawodowej te dwie perspektywy wpływają na siebie i ulegają zmianom. Czym innym jest sukces zawodowy dla człowieka na początku kariery, czym innym w trakcie jej trwania, inaczej też jest postrzegany w okresie wycofania. Dynamika tych zmian ma jednak wpływ nie tylko na sferę poznawczą (jak rozumiany jest sukces), ale również, a może przede wszystkim, na behawioralną - na wybory, jakich dokonuje jednostka w ciągu swojego życia. Na podstawie wyników badań własnych, można wskazać, iż wśród przyszłych menadżerów dominuje orientacja na sukces zawodowy, jednak postrzeganie go charakteryzuje się pewną specyfiką. Studenci wskazali pewne ograniczenia wiekowe w jego osiągnięciu (sukces przed 25. i po 50. roku życia jest "niemożliwy"), jednak w stosunku do swojej osoby zdają się być optymistami (73% badanych ma pond 50% pewność osiągnięcia zamierzonych celów). Rozważania na temat sukcesu mają swoje korzenie zarówno w filozofii (czym jest sukces), psychologii (jakie wartości ma człowiek), socjologii (co nam przekazuje społeczeństwo), jak i zarządzaniu (jak zaplanować proces zarządzania zasobami ludzkimi). Tak zróżnicowane perspektywy skłaniają do pogłębionych analiz interdyscyplinarnych i prowadzenia badań w tym zakresie. Wyniki mogą być tyleż zaskakujące, co przydatne dla praktyki zarządzania. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to understand the notion of professional success. For everybody it means something different and changes during the professional life. The results of the research show that people want to achieve professional success, but they believe that it is possible only between the age of 30 and 40. This findings make us consider how success is perceived by society and how this should influence human resources management. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
145--151
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Guichard J., Huteau M. (2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Wydawnictwo Impuls.
  • Mariański J. (2001), Kryzys moralny czy transformacja wartości? Studium socjologiczne, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
  • Pszczółkowski T. (1978), Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Zakład Narodowy im. Osoolińskich, Wrocław.
  • Sobczyk J.R. (2009), Aksjologia sukcesu - uwarunkowania pomiaru (miary i oceny), [w:] Sukces organizacji. Istota. Pomiar. Uwarunkowania, R. Rutka, R Wróbel (red.), Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego nr 2/1, Gdańsk.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171244009

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.