PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 25 Orientacja na klienta na konkurencyjnym rynku | 27--40
Tytuł artykułu

Marital Roles in Market Decision-Taking

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Role małżeńskie w podejmowaniu decyzji rynkowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The roles of spouses in consumer decision making underwent a thorough research at Polish households in 1990, 2005 and 2010. The survey covered households consisting of at least two adults of different gender who took all economic and financial decisions regarding the household together. The main purpose of the research was to examine the importance of the role in decisiontaking in feminine and masculine perspective. The results displayed possibilities of continuing the research and verifying a hypothesis pinpointing households representing higher income, wealth and education levels of both partners, as the ones which manifest consumption decisions autonomy. Due to decline of emotional ties within households, decisions traditionally perceived as male lost their masculine character and moved to autonomic decision area. Similarly, decisions with strong feminine domination, such as food products or cosmetics, lost their obvious femininity.(original abstract)
Badania ról małżeńskich w podejmowaniu decyzji rynkowych były prowadzone w polskich gospodarstwach domowych w latach 1990, 2005 i 2010. Badanie dotyczyło gospodarstw domowych, które składają się z co najmniej dwóch osób dorosłych innej płci, a gospodarstwo prowadzone jest wspólnie, łącznie ze wszystkimi decyzjami ekonomicznymi i finansowymi. Badania skoncentrowane były na pomiarze zakresu ról kobiecych i męskich wypełnianych przez dorosłych członków gospodarstw domowych. Wyniki wskazały możliwości prowadzenia dalszych badań celem zweryfikowania hipotezy, że gospodarstwa reprezentujące wyższy dochód, wyższą zasobność (majętność) i wyższy poziomy wykształcenia obydwu partnerów wykazują szybszą tendencję do autonomizacji (uniezależniania) decyzji rynkowych. Wynika to ze osłabienia więzi emocjonalnych w gospodarstwach domowych. Wiele decyzji, tradycyjnie męskich, straciło swój męski charakter i trafiło do kategorii decyzji autonomicznych. Z drugiej strony, decyzje o silnej dominancie feministycznej, takie jak artykuły spożywcze czy kosmetyki, straciły swój dotychczasowy oczywisty charakter kobiecy.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
autor
  • University of Czestochowa, Poland
autor
  • VŠB-Technical University of Ostrava, Czech Republic
Bibliografia
  • J.C. Mowen, Consumer behavior, Collier MacMillan Publishers, London 1987.
  • J.F. Engel, R.D. Blackwell, P.W. Miniard, Consumer behavior, The Dryden Press, Chicago 1990.
  • S. Kita, Świadomość konsumencka jako aspekt świadomości prawnej, Wyd. Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2010.
  • H.L. Davis, B.P. Rigaux, Perception of marital roles in decision processes, "Journal of Consumer Research" 1974, No. 1.
  • L.G. Schiffman, L.L. Kanuk, Consumer behavior, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey 1978.
  • L. Rudnicki, Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012.
  • Konsument na rynku. Postawy wobec produktów, red. Z. Kędzior, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Centrum Badań i Ekspertyz, Katowice 2003, p. 15.
  • A. Drab, Ewolucja zmian "płci" decyzji rynkowych. Konsekwencje marketingowe, "Handel Wewnętrzny" 2006, październik, p. 170-177.
  • A. Drab, Changes of marital roles in market decisions taking, ECON'2007,VŠB-Technická univerzita Ostrava, Ostrava 2007, p. 39-50.
  • A. Drab, Modele behawioralne w badaniach rynkowych, Ph.D. thesis, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice 1990, p. 48-56.
  • Moderni marketingový výzkum, ed. R. Kozel, Grada Publishing a.s., Praha 2006, p. 69-112.
  • D.M. Wolfe, Power and authority in the family, in: Studies in Social Power, ed. D. Cartwright, University of Michigan Press, Ann Arbor, 1959.
  • Autonomic decision making, in: The American Marketing Association, Dictionary of marketing terms, http://www.marketingpower.com/_layouts/Dictionary.aspx?dLetter=A (10.04.2012).
  • G. Katona, The powerful consumer. Psychological studies of the American economy, McGraw-Hill, New York, Toronto, London 1960.
  • Chování zákazníka. Jak odkrýt tajemství "čérne skříňky", ed. J. Vysekalová, Grada, Praha 2011, p. 89.
  • M.L. Roberts, Gender differences and household decision-making: needed conceptual and methodological developments, "Advances in consumer research" 1984, Vol. 11, p. 267-278.
  • S. Smyczek, I. Sowa, Konsument na rynku. Zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa 2005, p. 93-103.
  • D. Duch-Krzystoszek, Kto rządzi w rodzinie. Socjologiczna analiza relacji w małżeństwie, Wyd. IFIS PAN, Warszawa 2007, p. 190-191.
  • K.R. Allen, A.J. Walker, Constructing gender in families, in: Families as relationships, eds. R.M. Milardo, S. Duck, John Wiley & Sons, New York 2000, p. 15-17.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171244277

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.