PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 3 Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej | 260--269
Tytuł artykułu

Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w małych warsztatach samochodowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Conditions for Enterprise Development in Small Car Workshops
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Małe warsztaty należą do licznej grupy mikroprzedsiębiorstw. W literaturze takie mikrofirmy nazywane są lokomotywą przedsiębiorczości i stanowią jej synonim. W Polsce, po wstąpieniu do Unii Europejskiej, istnieją sprzyjające warunki rozwoju małych warsztatów samochodowych, a zatem i ich przedsiębiorczości. Wynikają one z dużego popytu na używane samochody i z unijnych dyrektyw wyzwalających konkurencyjność w motoryzacji. Ponadto małe warsztaty są już w znacznym stopniu zakorzenione w warunkach gospodarki rynkowej; niektóre rodowodem sięgają czasów PRL-u, zdobyły doświadczenie i są uodpornione na czynniki hamujące przedsiębiorczość. Nauczyły się do perfekcji minimalizować koszty swej działalności. Barierami rozwoju małych warsztatów, a więc i rozwoju ich przedsiębiorczości, są przede wszystkim: niedostateczna wiedza i umiejętności z zakresu zarządzania, słabe wyposażenie techniczne i niewielkie możliwości finansowe. Od umiejętności pokonywania tych barier będzie w przyszłości zależała ich obecność na rynku. (fragment tekstu)
EN
The most important organizational and technical conditions for the development of the enterprise in small car workshops are presented in the report. Small workshops belong to the numerous group of small enterprises. In the literature of SMEs they are called the "smithy of the entrepreneurship" and make up their synonym. Small workshops are already considerably rooted in the environment of the market economy. Some of them were founded in the times of PRL, and possessed rich experiences. They have learned to perfectly minimalize the costs of their businesses. After the access to EU favorable conditions for the development of the enterprise in small car workshops exist in Poland. They are the effect of the demand for used cars from western EU that liberated competitiveness in the auto industry. Numerous conditions are results of weak management and equipment - they are the barriers to technical and financial opportunities. Generally the small workshops apply passive strategies directed to the survival. (original abstract)
Twórcy
  • Zespół Szkół w Żychlinie
Bibliografia
  • 1. Badanie kanałów dystrybucji, GIPA, 12/2003.
  • 2. Bieniok H., Ocena kondycji ekonomicznej oraz stopnia przedsiębiorczości i konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych województwa śląskiego [w:] H. Bieniok (red.), Przedsiębiorczość, konkurencyjność oraz kondycja małych i średnich przedsiębiorstw w obliczu integracji z Unią Europejską, 2003, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • 3. Dietl J., 2006, Przedsiębiorczość, Wyższa Szkoła Biznesu w Nowym Sączu, Nowy Sącz.
  • 4. Gołąbek T., Porządek i wielka improwizacja, "Świat Motoryzacji" 6/2004.
  • 5. InterCars o sobie i o polskim rynku, "AutoExpert" 12/2004.
  • 6. Janczewski J., Sytuacja małych przedsiębiorstw usługowych sektora motoryzacyjnego, "Notatki Płockie" 3/196/2003.
  • 7. Janczewski J., 2003, Wybrane aspekty funkcjonowania małego przedsiębiorstwa branży motoryzacyjnej w dużym mieście i na rynku wiejskim [w:] M. Trocki, K. Krajewski (red.), Przedsiębiorczość w Polsce w perspektywie integracji z Unią Europejską, IPiS, Warszawa.
  • 8. Steinbarth J., Traci budżet i właściciele aut, "Gazeta Prawna" 199/2002.
  • 1. Instytut Samar: www.samar.pl
  • 2. Motofocus: www.motofocus.pl
  • 3. Polska Izba Motoryzacji: www.pim.org.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171244935

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.