PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 18 | 187--197
Tytuł artykułu

Kultura organizacyjna w tworzeniu przewagi konkurencyjnej firm handlowych. Podejście pozycyjne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Organizational Culture in Creating the Competitive Edge of Trading Companies. Positional Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W literaturze przedmiotu coraz więcej uwagi poświęca się znaczeniu zasobów niematerialnych, takich jak image czy kultura organizacyjna, dla osiągania przez firmy długofalowego sukcesu. Szczególnie ważną rolę odgrywa ona w sukcesie firm działających na rynku usług, co jest związane z cechami tej działalności. W artykule skoncentrowano uwagę na znaczeniu kultury organizacyjnej dla pozycjonowania firm handlowych. Bazę teoretyczną dla prowadzonych rozważań stanowi nurt analizy zewnętrznej budowania trwałej przewagi konkurencyjnej. Zostały one zilustrowane przykładami dwóch firm handlowych, Wal-Mart i Home Depot, posiadających silną kulturę organizacyjną, która przyczyniła się znacząco do zdobycia pozycji, jaką obecnie posiadają na rynku.(fragment tekstu)
EN
The paper deals with the problem of organizational culture importance for the success of retail companies. This problem is analyzed in the framework of environment theory of developing the sustainable competitive advantage. Definitions, dimensions of the organizational culture as well as service culture which is characteristic for service companies, is presented. The importance of organizational culture for the distinctive positioning, some aspects of its development and the cases when it can become the barrier of further development are illustrated by the examples of Wal-Mart and Home Depot. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • B. Fryzel, Kultura a konkurencyjność przedsiębiorstwa, TNOiK, Warszawa 2004, s. 20-31.
  • A.K. Koźmiński, D. Jemielniak, D. Latusek, Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji, "E-mentor" 2009, nr 3.
  • A.M. Wison, Understanding Organizational Culture and the Implications for Corporate Marketing, "European Journal of Marketing" 2001, Vol. 35, No. 3/4.
  • A. Parasuraman, V.A. Zeithaml, L.L. Berry, A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, "Journal of Marketing" 1985, Vol. 49, s. 49-50; A. Parasuraman, V.A. Zeithaml, L.L. Berry, SERVQUAL - a Multiple Item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality, "Journal of Retailing" 1988, Vol. 64, No. 1, s. 12-40.
  • R. Normann, Service Management, John Wiley & Sons, Chichester 1991.
  • T. Bauer, B. Erdogan, Organizational Behavior: a Management Challenge, Flat World Knowledge Inc., USA 2009, s. 349.
  • M. Porter, Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, The Free Press, New York 1980.
  • M. Porter, Competitive Advantage, The Free Press, New York 1985.
  • M. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001.
  • S.J. Arnold, Lessons learned from the world's Best retailers, "International Journal of Retail & Distribution Management", Bradford 2002, Vol. 30, No. 11/12.
  • F. Crawford, Speaking the Language of the Consumer, "Chain Store Age", Dec. 2000.
  • M. Treacy, F. Wiersema, The Discipline of Market Leaders, Addison- Wesley Publishing Company, Inc., Massachusetts, New York 1997, s. 18.
  • P. Kotler, G. Armstrong, Marketing, An Introduction, Prentice Hall, Upper saddle River, New Jersey 1999, s. 3-4.
  • Service equals sales, "Incentive" 1992, Vol. 167, No. 3.
  • R. Charan, Home Depot's Bluprint for Culture Change, "Harvard Business Review", April 2006.
  • D. Gross i redaktorzy "Forbes Magazine", Forbes o największych sukcesach w świecie biznesu, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1999, s. 223-239.
  • J. Arlen, Home Depot at 25, "Home Channel News" 2004, Vol. 30, No. 18, s. 4, 18-22.
  • M. Małkowska, Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie handlowym na przykładzie Wal-Mart Stores, w: Zarządzanie przedsiębiorstwem handlowym. Zadania i studia przypadków, red. M. Sławińska, J. Mikołajczyk, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171245037

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.