PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 3 | 46--64
Tytuł artykułu

Wykorzystanie pracowników zdalnych w firmach IT z sektora MMSP (mikro, małych i średnich Przedsiębiorstw)

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Remote Workforce Deployment in IT Companies from MMSE (Micro, Mini and Small Enterprise) Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszej pracy staram się odpowiedzieć na pytania, dlaczego zdalna praca kadry inżynierskiej w polskich mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach sektora IT jest mało popularna pomimo technicznych możliwości prowadzenia tego typu aktywności i co należy zmienić, aby problem ten można było przezwyciężyć. Podstawowym celem opracowania jest ustalenie, co ogranicza rozwój telepracy w polskich firmach IT sektora MMSP, określenie zalet i wad pracy zdalnej oraz zaproponowanie modelu postępowania dla kadry kierowniczej MMSP zainteresowanej wykorzystaniem pracy zdalnej w swoich firmach. W pracy opieram się na paradygmacie fenomenologicznym i wykorzystuję metodologię badawczą etnografii. Badania empiryczne przeprowadziłem, wykorzystując dwie metody: wywiad i ankietę, przy czym zastosowałem różne techniki badawcze. Próbką badawczą byli menedżerowie i pracownicy sześciu podmiotów gospodarczych, a także studenci trzeciego i czwartego roku Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej. Do najważniejszych wyników badań należy zaliczyć opracowanie analizy SWOT dla pracy zdalnej. Pozwoliła ona na stworzenie autorskiego modelu 4Z, czyli czterech kroków postępowania przy tworzeniu stanowiska telepracy. (abstrakt oryginalny)
EN
The research problem of this study was formulated as questions: why engineer's remote working in Polish MSME IT sector is not popular despite existing technical possibility of such activity? What needs to be changed to overcome this problem? Basic objectives of this study were to find out limitations of use remote work in Polish IT companies, indicate strengths and weaknesses of teleworking as well as to suggest a model procedure for management of MSME sector who want to introduce remote working. This study was based in the phenomenological paradigm and used an ethnographic research methodology. The empirical researches were based on two methods: interview and poll which were made in connection with several research techniques. Managers and employees from six companies as well as third and fourth-year electronics students from Silesian Technical University were research sample. The most important outcome of the study is a SWOT analysis of remote working. It allowed creating 4Z model which is group of four steps leading to effectively deploy remote workers. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
46--64
Opis fizyczny
Twórcy
  • Tartel Sp. z o.o.
Bibliografia
  • Burnside M. [2009], Being Remote in Location Only, "Professional Manager", vol. 18, Issue 5, p. 30-31.
  • Chen L., Corritore C. [2008], A Theoretical Model of Nomadic Culture: Assumptions, Values, Artifacts and the Impact on Employee Job Satisfaction, "Communications of AIS", Issue 22, p. 235-260.
  • Chen L., Nath R. [2008], A Socio-Technical Perspective of Mobile Work, "Information Knowledge Systems Management", Vol. 7, Issue 1/2, p. 41-60.
  • Conlin M. [2009] Is there a Virtual Worker Personality? "BusinessWeek Online", 6/17/2009, p. 1.
  • Dixon R. [2010], The Technology That Can Revolutionize Health Care, "Harvard Business Review", January-February 2010, p. 45-46.
  • Filisko G. M. [2009], A Day at the Virtual Office, "ABA Journal", Vol. 95, Issue 5, p. 28-29.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K. [2002], Przedsiębiorstwo wirtualne, Difin, Warszawa.
  • Lionel R.P., Jr., Dennis A.R., Yu-Ting Caisy H. [2009], Individual Swift Trust and Knowledge-Based Trust in Face-to-Face and Virtual Team Members, "Journal of Management Information Systems", Vol. 26, Issue 2, p. 241-279.
  • Lewandowski A. [2008], Kultura organizacji - między stałością a zmianą, http://www.personelplus.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=86:kultura-organizacji-midzy-staoci-a-zmian&catid=56:kultura-organizacji&Itemid=311
  • Lund D. [2003], Organizational Culture and Job Satisfaction, "Journal of Business & Industrial Marketing" (18)3, p. 219-236.
  • McDougall P. [2008], Google, IBM Join Forces To Dominate 'Cloud Computing', "InformationWeek", http://www.informationweek.com/news/services/data/207404265.
  • Nilles J.M. [2003], Telepraca. Strategie kierowania wirtualną załogą, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
  • Payton S. [2010], So far, so good? "Financial Management", May 2010, p. 12-16.
  • Piccoli G., Ives B. [2003], Trust and the Unintended Effects of Behavior Control in Virtual Teams, "MIS Quarterly", 27, p. 365-395.
  • Sankowska A. [2009], Organizacja wirtualna. Koncepcja i jej wpływ na innowacyjność, Wyd. WAIP.
  • Vietze A. [2009], Working Smart Working Mobile, "OfficePro", Vol. 69, Issue 6, p. 18-21.
  • Warner M., Witzel M. [2005], Zarządzanie organizacją wirtualną, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska Oficyna.
  • Waszczuk P. [2011], France Telecom i Deutsche Telekom chcą wspólnie pracować nad nowymi usługami, "IDG News Service ", http://www.computerworld.pl/news/367115/France.Telecom.i.Deutsche.Telekom.chca.wspolnie.pracowac.nad.nowymi.uslugami.html.
  • Workman M. [2005], Virtual Team Culture and the Amplification of Team Boundary Permeability on Performance, "Human Resource Development Quarterly", Vol. 16, Issue 4, p. 435-458.
  • Successfully Transitioning to a Virtual Organization: Challenges, Impact and Technology, [2010], "HRMagazine", Vol. 55, Issue 4, Special section p. 1-9.
  • Pięć innowacji technologicznych na stulecie IBM, [2011], "Computerworld" http://www.computerworld.pl/news/368107/Piec.innowacji.technologicznych.na.stulecieIBM.html.
  • http://www.facebakers.com/facebook-statistics.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171245301

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.