PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 11 | 24--27
Tytuł artykułu

Czynniki determinujące internacjonalizację przedsiębiorstw rodzinnych - przegląd badań

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W przedsiębiorstwach rodzinnych system rodziny ma istotny wpływ na funkcjonowanie i zachowania strategiczne systemu biznesu. Stopień, zakres oraz przebieg internacjonalizacji biznesu jest determinowany czynnikami rodzinnymi. Autor prezentuje dotychczasową wiedzę empiryczną na świecie, opisującą zachowania międzynarodowe firm rodzinnych oraz formułuje rekomendacje, co do dalszych badań w tej dziedzinie. (abstrakt oryginalny)
EN
In family businesses the family system has substantial impact on business functioning and strategic behaviours. The degree, scope and model of internationalization are determined by family factors. The author presents the state of empirical world knowledge on family business international behaviours and formulates recommendations as for further research in this field. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
24--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • M. E. PORTER, The Competitive Advantage of Nations, The Free Press, NY 1998.
  • J. JOHANSON, J.E. VAHLNE, The Mechanism of Internationalization, "International Marketing Review" 7 (4), 1990.
  • J. JOHANSON, J.E. VAHLNE, The Internationalization Process of the Firm; A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments, "Journal of International Business Studies", 8, 1977.
  • B.M. OVIATT, P.P. Mc DOUGAL, Toward a Theory of International New Ventures, "Journal of International Business Studies", 25, 1994.
  • J.L. WARD, Keeping the Family Business Healthy, Business Owner Resources,1997, s. 161.
  • R. DONCKELS, E. FROHLICH, Are Family Businesses Really Different? European Experiences from STRATOS, "Family Business Review" 1991, 4(2), s. 149-160.
  • M.A. GALLO, J. SYEEN, Internationalizing the Family Business: Facilitating and Restraining Factors, "Family Business Review" 1991, 4(2), s. 181-190.
  • H.E. ALDRICH, J.E. CLIFF, The Pervasive Effects of Family on Entrepreneurship: Toward a Family Embeddedness Perspective, "Journal of Business Venturing" 2003, 18(5), 507-525.
  • S.A. ZAHRA, Entrepreneurial Risk Taking in Family Firms, "Family Business Review" 2005, 18(1), 23-40.
  • S.A. ZAHRA, International Expansion of U.S. Manufacturing Family Businesses: The Effect of Ownership and Involvement, "Journal of Business Venturing" 2003, 18, s. 495-512.
  • M.A. GALLO, M.J. ESTAPE, Internationalization of Family Business, Research Paper no. 230, IESE Business School 1992.
  • M.A. GALLO, G.C. PONT, Important Factors in Family Business Internationalization, "Family Business Review" 1996, 9(1), s. 45-60.
  • H. SIMON, Hidden Champions: Lessons from 500 of the World's Best Known Companies, Harvard Business School Press, Boston 1996.
  • P. DAVIS, P. HARYESTON, Internationalization and Organizational Growth: The Impact of Internet Usage and Technology Involvement Among Entrepreneur-led Family Businesses, "Family Business Review" 2000, Volume XIII, no. 2.
  • M.A. GALLO, A. ARINO, I. MANEZ, K. CAPPUYNS, Internationalization via Strategie Alliances in Family Businesses, paper presented at the Family Business Network's 13th World Academic Research Forum, Helsinki 2002.
  • Z. FERNANDEZ, M.J. NIETO, Internationalization Strategy of Small and Medium-sized Family Businesses: Some Influential Factors, "Family Business Review" 2005, Volume XVIII, no. 1.
  • D. CERRATO, M. PIYA, The Internationalization of Small and Medium-sized Enterprises: The Effect of Family Management, Human Capital and Foreign Ownership, Universita Cattolica del Sacro Cuore 2007.
  • CH. GRAVES, J. THOMAS, Internationalization of Australian Family Businesses: A Managerial Capabilities Perspective, "Family Business Review" 2006, Volume XIX, no. 3.
  • CH. GRAVES, J. THOMAS, Determinants of the Internationalization Pathways of Family Firms: An Examination of Family Influence, "Family Business Review" 2008, Volume XXI, no. 2.
  • E. CLAVER, L. RIENDA, D. QUER, Family Firms' International Commitment, The Influence of Family-related Factors, "Family Business Review" 2009, Volume XXII, no. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171245393

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.