PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 3 | 60--76
Tytuł artykułu

Rola podejścia innowacyjnego w budowaniu wartości przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Innovative Approach to Build of Enterprise Value
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dążenie do wzrostu wartości przedsiębiorstwa oraz wybór strategii realizacji tego zamierzenia to pierwszy krok do sukcesu firmy. Wiele firm koncentruje się na finansowych źródłach i czynnikach wzrostu wartości przedsiębiorstwa. Tymczasem zaobserwowano, że punkt ciężkości przesuwa się z finansowych generatorów wartości na marketingowe i niematerialne. Celem tego artykułu jest wskazanie znaczenia niematerialnych generatorów wartości, w szczególności podejścia innowacyjnego, w budowaniu wartości przedsiębiorstwa. Jako narzędzie efektywnego wdrażania strategii, prowadzącego do wzrostu wartości firmy, zaproponowaliśmy strategiczną kartę wyników (ang. the balanced scorecard). W artykule zwracamy także uwagę na konieczność uwzględniania w procesach planowania strategicznego kwestii związanych nie tylko z tworzeniem wartości dla akcjonariuszy, ale także dla interesariuszy, wykorzystując koncepcję zrównoważonego rozwoju. Istotnym zagadnieniem, jakie poruszamy w artykule, jest także problem utowarowienia (ang. commoditizing) produktów i rynków oraz umiejscawiania innowacji w łańcuchu budowania wartości w celu ich odtowarowienia (ang. decommoditizing). (abstrakt oryginalny)
EN
The endeavour to increase of the enterprise value and the choice of strategy of realization of this intention it is a first step to achieve company's success. The most of companies are only focused on their financial sources and factors of growth of enterprise value. Whereas, is observed, that the point of heaviness is switched from financial generators to marketing and immaterial values. The goal of the present article it is an indication of weight of immaterial generators of value, particularly innovation, in construction of enterprise value. As an useful instrument of effective implementation of the strategy, that leads to growth of enterprise value, the authors have suggested the balanced scorecard. In the article an attention is paid to the necessity of taking into consideration, within the processes of strategic planning, not only issues related to creation of value for shareholders but also for stakeholders, to taking advantage of the concept of balanced development. An important issue discussed in the article it is a commoditizing of products and markets and positioning of innovation inside the chain of construction of the value in order their decommoditizing. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
60--76
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania / Polish Open University
  • Wyższa Szkoła Zarządzania / Polish Open University
Bibliografia
  • Anthony S.D., Johnson M.W., Sinfield J.V., Altman E.J. [2010], Przez innowację do wzrostu, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • Carr N.G. [2003], IT Doesen't Master, "Harvard Business Review", Vol. 81, No. 5.
  • Carr N.G. [2004], Does IT Master? Information Technology and The Corporation of Competitive Advantage, Harvard Business School Press, Boston.
  • Chan Kim W., Mauborgne R. [2005], Strategia błękitnego oceanu, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
  • Chan Kim W., Mauborgne R. [2006], Jak oceniać potencjał rynkowy nowych pomysłów? [w:] Zarządzanie innowacją, Wydawnictwo HELION, Gliwice.
  • Christensen C.M., Rayner M.E. [2008], Innowacje. Napęd wzrostu, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa.
  • Chrzanowski A. [2002], Rola strategicznego zarządzania operacjami w rozwoju firmy, Wydawnictwo PRET, Warszawa.
  • Dudycz T. [2005], Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Gołębiewski T. [2001], Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Difin, Warszawa.
  • Kaplan R.S., Norton D.P. [2004], Czy niematerialne zasoby współgrają ze strategią twojej firmy?, "Harvard Business Review Polska", kwiecień.
  • Kaplan R.S., Norton D.P. [2010], Wdrażanie strategii dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, Wydawnictwo Naukowe PWM, Warszawa.
  • Laszlo Ch. [2008], Firma zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa.
  • Orzechowski R. [2008], Budowanie wartości przedsiębiorstwa z wykorzystaniem IT, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
  • Moore G.A. [2008], Aby osiągnąć sukces w perspektywie długookresowej, skoncentruj się na celach średniookresowych, "Harvard Business Review Polska", marzec.
  • Prawa ochrony środowiska [2001], Dz.U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627.
  • Treacy M., Wiersema F. [1995], The Discipline of Market Leaders: Choose Your Customers, Narrow Your Focus, Dominate Your Market, Basic Books, New York.
  • Zemke R., Anderson K. [2006], Jak zapewnić znakomitą obsługę klientów, Oficyna Ekonomiczna Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171245515

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.