PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 19 | 239--245
Tytuł artykułu

Strategiczny wymiar społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Strategic Dimension of Corporate Social Responsibility
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesny model biznesowy przedsiębiorstw coraz częściej uwzględnia czynniki społeczne i środowiskowe. Dotychczasowe podejście do prowadzenia działalności gospodarczej tylko jako do pomnażania krótkookresowych zysków powoli ustępuje miejsca stanowisku zorientowanemu na długookresowe powiększanie wartości organizacji wykorzystującej jej potencjał społeczny. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (ang. Corporate Social Responsibility - CSR) jest koncepcją, która pozwala spojrzeć na aktywność gospodarczą z perspektywy innej niż tylko właścicieli zainteresowanych stron. Komisja Europejska definiuje ją jako "dobrowolne działania przedsiębiorstw na rzecz lepszego społeczeństwa i czystszego środowiska. Traktowana jako proces zarządzania umożliwia zarządzanie relacjami z różnorodnymi grupami interesariuszy mającymi wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa"1. Przytoczona definicja CSR jest tylko jedną z propozycji teoretycznego ujęcia omawianego zagadnienia. (tekst z oryginału)
EN
There is a growing interest in the concept of corporate social responsibility among Polish companies. Social responsibility, due to its innovative nature and potential gives companies opportunities of improving their competitiveness and efficiency. Thus it is becoming an important factor for business success. Stakeholders may play an important role as a link between CSR and management system. They are these groups to whom many different social activities are addressed. An attempt should be made to integrate economic and non-economic goals with the business strategy. In the article the strategic dimension of corporate social responsibility will be presented. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • European Commission 2001, Promoting a European framework for corporate social responsibility Green Paper, http://ec.europa.eu/employment_social/publications/2001/ke3701590_en.pdf, s. 5 (3.06.2009).
  • Zestawienie wielu definicji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa z lat 1950-1990 znaleźć można m.in. w publikacji A.B. Carrol, Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct, "Business and Society" 1999, Vol. 38, No 3, s. 268-295.
  • Opracowanie własne na podstawie: ISO 26000 Guidance on Social Responsibility, ISO/FDIS 26000:2010 (E).
  • M. Meznar, J.J. Chrisman, A.B. Carroll, Social Responsibility and Strategic Management: Toward an Enterprise Strategy Classification, Academy of Management Best Papers Proceedings 1990, s. 333-334.
  • R.E. Freeman, Strategic Management A Stakeholder Approach, Pitman, Boston 1984, s. 25.
  • R.E. Freeman, A.C. Wicks, B. Pramar, Stakeholder Theory and "The Corporation Objective Revisited", "Organization Science", May-June 2004, Vol. 15, No 3, s. 364- 369.
  • D. Jamali, A.M. Safieddine, M. Rabbath, Corporate Governance and Corporate Social Responsibility Synergies and Interrelationship, Corporate Governance, September 2008, Vol. 16, No 5, s. 447.
  • K.A. McElhaney, Just Good Business: The Strategic Guide to Aligning Corporate Responsibility, Berrett Koehler Publishers Inc., San Fransisco 2008, s. 22.
  • Czy odpowiedzialny biznes zmieni polskie firmy?, prezentacja wyników badania kondycji dużych przedsiębiorstw, Deloitte Polska, PKPP Lewiatan, Warszawa 2010.
  • S. Bhattacharyya, Exploring the Concept of Strategic Social Responsibility for an Integrated Perspective, "European Business Review" 2010, Vol. 22, No 1, s. 884-885.
  • Interesujące ujęcie wspomnianych strategii w zarządzaniu relacjami z interesariuszami w zależności od cyklu życia organizacji znaleźć można w artykule I.M. Jawahar, G.L. McLaughlin, Toward a Descriptive Stakeholder Theory: An organizational Life Cycle Approach, "The Academy of Management Review" 2001, Vol. 2, No 3, s. 397-414.
  • H. Steinmann, G. Schreyögg, Zarządzanie Podstawy kierowania przedsiębiorstwem, koncepcje, funkcje przykłady, Wyd. III, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1999, s. 175.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171246407

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.