Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Aby móc skutecznie konkurować i odnosić sukcesy na rynkach międzynarodowych, współcześni menedżerowie muszą zrozumieć i docenić warunki, w jakich działają. Występujące na szeroką skalę procesy internacjonalizacji są atrybutem współczesnej gospodarki. W ujęciu makroekonomicznym internacjonalizację i globalizację utożsamia się przede wszystkim ze wzrostem liczby i stopnia intensywności powiązań gospodarczych zarówno w wymiarze krajowym, jak i regionalnym. Procesy te stanowią jedno z najtrudniejszych wyzwań, wobec których stoją menedżerowie odpowiedzialni za rozwój przedsiębiorstw. Wśród wielu podejść próbujących przybliżyć zachodzące procesy internacjonalizacji na szczególną uwagę zasługuje podejście ewolucyjne.(fragment tekstu)
Rocznik
Strony
50--66
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Lee J., Balasundram M.: Smali Business and Globalization. "The Business Review" 2007, Vol. 7.
- Encyklopedia powszechna PWN. Warszawa 1976.
- Machaczka J.: Zarządzanie rozwojem organizacji. Czynniki, modele, strategia, diagnoza. PWN, Warszawa-Kraków 1998.
- Pierścionek Z.: Strategie rozwoju firmy. PWN, Warszawa 1996.
- Gorzelak G.: Rozwój regionalny Polski w warunkach kryzysu i reformy. T. 14. Warszawa 1989.
- Clarke L.: Zarządzanie zmianą. Gebethner i S-ka, Warszawa 1997.
- Czerska M.: Organizacja przedsiębiorstw. Metodologia zmian organizacyjnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996.
- Gościński J.W.: Cykl życia organizacji. PWE, Warszawa 1989.
- Quinn R.E., Cameron K.: Organizational Life Cycles and Shifting Criteria of Effectiveness: Some Preliminary Evidence. "Management Sciene" 1983, No. 1.
- Peszko A.: Podstawy zarządzania organizacjami. Uczelnianie Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków 2002.
- Organizacja i zarządzanie. Podstawy wiedzy menedżerskiej. Red. M. Przybyła. Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wroclaw 2001.
- Crozier M.: Przedsiębiorstwo na podsłuchu. Jak uczyć się zarządzania postindustrialnego. PWE, Warszawa 1993.
- Rymarczyk J.: Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 2004.
- Czinkota M., Johnston W.: Segmenting U.S. Firms for Export Development. "Journal of Business Review"1981, No. 4.
- Buckley A.: Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena. PWN, Warszawa 2002.
- Budzyński W.: Wizerunek firmy: kreowanie, zarządzanie, efekty. Poltext, Warszawa 2002.
- Aharoni Y.: The Foreign Investment Decision Process. Harvard Graduate School of Business, Cambridge, MA, 1966.
- Macias J.: Internacjonalizacja i globalizacja działalności przedsiębiorstw - tendencja XXI wieku. "Przegląd Organizacji" 2009, nr 5.
- Pietrasieński P.: Międzynarodowe strategie marketingowe. PWE, Warszawa 2003.
- Marketing międzynarodowy. Uwarunkowania, instrumenty, tendencje. Red. E. Duliniec. SGH, Warszawa 2007.
- Gorynia M., Jankowska B.: Teoria internacjonalizacji. "Gospodarka Narodowa" 2007, nr 10.
- Patora-Wysocka Z.: O teorii internacjonalizacji działalności gospodarczej przez pryzmat MSP i firm zagranicznych. "Przegląd Organizacji" 2004, nr 9.
- Johanson J., Vahlne J.E.: The Internationalization Process of the Firm. "Journal of Business Studies" 1997, No. 8(1).
- Cieślik J.: Zarys teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa. SGPiS, Warszawa 1987.
- Welch L.S., Luostarinen R.: Internationalization: Evolution of a Concept. "Journal of General Management" 1988, No. 14 (2).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171247219