PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 37 | 129--136
Tytuł artykułu

Opinie menedżerów banków na temat stosowania metody testu koniunktury w badaniu rynku usług finansowych

Warianty tytułu
Bank Managers' Opinions on Applying the Business Survey Method to Study the Market of Financial Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie opinii menedżerów banków na temat zastosowania metody testu koniunktury w diagnozowaniu i prognozowaniu sytuacji na rynku usług finansowych, a w szczególności uzyskanie informacji na temat sposobu wypełniania kwestionariuszy, stopnia trudności w udzielaniu odpowiedzi na formułowane pytania, a także przydatności wyników omawianej metody w bieżącym zarządzaniu placówkami bankowymi. (fragment tekstu)
EN
This paper presents bank managers' opinions on applying the business survey method to study the situation on the market of financial services. The following problems are most interesting for the author: sources of information used by respondents while filling in questionnaires, how difficult the questions are and managers' opinions on usefulness of the method for the studies of banking business conditions. The theses of the paper are based on the results of the survey carried out in the year 2000 among 220 banking units all over Poland. For the bank managers the main source of information both for evaluating and forecasting the situation is internal documents followed by their own knowledge and experience, with the role of the latter becoming more important along with the length of service. As could be expected it is more difficult for the bankers to forecast than to assess the current situation. Moreover, both formulating the assessments and the forecasts is easier for those working in the headquarters than those in subsidiaries. Some responses are not fully convergent with the survey's assumptions because some managers compare the situation in a given quarter with the previous period instead of comparing it to the same period one year earlier. This happens particularly frequently while formulating forecasts. According to banking specialists the most significant advantage of the business survey method is the possibility to obtain information on the current situation on the market, cyclical character of research and its simplicity. A disadvantage of the research is the fact that the responses have to be provided before the end of a reporting period, some questions are unnecessary and time-consuming. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
129--136
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171248933

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.