PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 10 | 18--26
Tytuł artykułu

Giełdy transportowe oraz platformy przetargowe - elektroniczne narzędzia wspomagające wybór przewoźnika w transporcie samochodowym

Warianty tytułu
Freight Exchanges and Bidding Platforms - Electronic Tools Supporting the Selection of a Carrier in the Vehicle Transport of Goods
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Największy udział w zaspokajaniu potrzeb transportowych w przewozach ładunków w Polsce i Europie ma transport samochodowy. Udział ten systematycznie rośnie, towarzysząc wzrostowi ogółu przewozów. W 2005 roku udział transportu samochodowego w pracy przewozowej wykonanej przez polskie przedsiębiorstwa w transporcie ładunków ogółem wyniósł 52,5%, natomiastw 2011 roku wartość ta wzrosła do 69,9%. (...) W ostatnich latach zauważyć można dynamiczny rozwój elektronicznych giełd transportowych oraz platform przetargowych oferowanych dla branży transportowej. W artykule opisane zostały zasady ich funkcjonowania, a także korzyści i zagrożenia wynikające z ich użytkowania. Dokonano przeglądu dostępnych serwisów oraz charakterystyki wybranych.(fragment tekstu)
EN
Polish motor transport market is characterized by a high level of supply-side subjective dispersion. In 2011, more than 25,000 motor transport enterprises engaged in the international transport of goods were recorded in the country, of which approximately 90% were the entities whose car park did not exceed ten vehicles. The use of traditional tools of contact with transport companies in order to select a specific carrier (e.g. trade catalogs, phone, or fax) can make it difficult to reach satisfactory offers, increasing the operating costs of business activity. Necessary arrangements enabling the sharing of information on the market are provided by the electronic B2B market (business-to-business). Online tools increase the possibility of reaching a large number of customers and provide better adaptation of the agreements to the current needs. Most frequently these are the directories ofoffers with the possibility of performing various searches (e.g. Keyword Search), auction services, and online platforms enabling the conclusion of the short-or long-term contracts. In recent years, we could also observe a dynamic growth of the online freight exchanges, and tender transport platforms. This paper describes the principles of operation of such tools and the benefits and risks associated with their use. There has also been a review and characterization of a selection of sites. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
18--26
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Transport - wyniki działalności w 2011 r., GUS. Warszawa 2012, s. 77.
  • M. Stajniak i in.. Transport i spedycja, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2008, s. 14-15.
  • M. Bloos, H. Kopfer. On the Formation of Operational Transport Collaboration Systems, w: H.J. Kreowski i in. (red.), Dynamics in Logistics, Springer-Verlag, Berlin - Heidelberg 2011, p. 191.
  • Z. Kordel i in., Perspektywy unowocześnienia parku ciężarowego w Polsce m.in. w aspekcie wprowadzenia elektronicznego systemu Poboru opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej, Transport Samochodowy 2010, nr 2, s. 26.
  • M. Mazur. B. Włodarczyk. Elektroniczne platformy handlowe typu B2B na tynku polskim, w: K. Rutkowski (red.), Logistyka on-line, PWE, Warszawa 2002, s. 189-190.
  • I. Davies, R. Mason, Ch. Lalwani, Assessing the Impact of ICT on UK General Haulage Companies, International Journal of Production Econo-mics2007, no. 106, p. 17.
  • J. Mieszaniec, M. Ogrodnik, Innowacyjne rozwiązania dla wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa w obszarze zarządzania transportem, w: R. Knosala (red.), Komputerowo zintegrowane zarządzanie, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcja, Opole 2010, s. 225.
  • M. Ciesielski (red.), Rynek usług logistycznych, Difin, Warszawa 2005, s. 128.
  • M. Jurczak, Giełda kontra giełda, Transport i Spedycja 2011, nr 4 (lipiec-sierpień), s. 28-31.
  • P. Lewandowski, M. Dziechciarz, Wpływ giełd transportowych na sektor TSL, Logistyka 2011, nr 5, s. 1127-1132.
  • J. Długosz, Nowoczesne technologie w logistyce, PWE, Warszawa 2009, s. 48-49.
  • P. Mamcarz, Rynek elektronicznych systemów B2B, PARP, Warszawa 2008, s. 4-5.
  • http://porad-nikprzewoznika.pl/2012/jak-pozyskac-stale-zlecenia/ (data wejścia: 31.07.2013 r.).
  • P. Mamcarz, Rynek elektronicznych systemów B2B, PARP, Warszawa 2008, s. 5.
  • P. Romanów, Internetowe giełdy frachtów w operacyjnej działalności przewoźników drogowych, Logistyka 2011, nr 5, s. 44-45.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171249063

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.