Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Odpowiedzią na postulat zwiększenia efektywności, racjonalności, jawności i przejrzystości gospodarki finansowej samorządu terytorialnego jest sięganie po metody i narzędzia stosowane przez podmioty sektora prywatnego. Ze względu na fakt, że podstawową formą gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego jest corocznie uchwalany i wykonywany budżet, głównym więc obszarem adaptacji nowych sposobów zarządzania jest właśnie budżetowanie zadań publicznych. W tym kontekście, jednostki samorządu terytorialnego mogą osiągnąć istotne korzyści dzięki wdrożeniu i stosowaniu budżetowania zadań. Istotną barierą w rozwoju tej metody są problemy w integracji elementów systemu budżetowania takich jak planowanie budżetowe, rachunkowość budżetowa, pomiar realizacji zadań oraz kontrola tej realizacji. Proces rejestracji wykonania budżetu zadań w wymiarze poszczególnych zadań powinien odbywać się przy wykorzystaniu systemów rachunkowości funkcjonujących w jednostce samorządu terytorialnego. Wiąże się to z koniecznością redukcji kosztów wdrażania nowego budżetowania jak i wystarczającym stopniem adaptywności i elastyczności rachunkowości budżetowej. Konieczne jest jedynie dostosowanie, rozszerzenie i scalenie istniejącego systemu ewidencji rachunkowej z innymi elementami systemu. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
43--54
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Gdański
Bibliografia
- Evans W., Filas J., Kszczek M., Rosenberg P., Stobnicka I., Doskonalenie metod budżetowania. Poradnik dla polskich samorządów., ARK, Warszawa 1996.
- Filas J., Piszczek M., Stopnicka I., Budżet zadaniowy - narzędzia i procedury, ARBC, Warszawa 1999.
- Kaleta I, Informator budżetowy., PWE, Warszawa 1989.
- Owsiak S. (red). Budżet władz lokalnych, PWE, Warszawa 2002.
- www.budzetzadaniowy.gov.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171249709