PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 1 | nr 7 | 64--74
Tytuł artykułu

Rola kadry zarządzającej w kształtowaniu kultury bezpieczeństwa pracy w sektorze usług medycznych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Management Staff in Developing a Safety Culture in the Healthcare Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
O kulturze bezpieczeństwa w miejscu pracy możemy mówić tylko wtedy, gdy ogół pracowników tworzących zespół będzie wykazywał wobec niej pożądane postawy. Aby taka sytuacja mogła zaistnieć, probezpieczne postawy muszą cechować każdego pracownika indywidualnie i mieć całkowite poparcie ze strony kierownictwa zakładu pracy, które samo również wciela je w życie. W sektorze usług medycznych takie postawy są szczególnie ważne, ponieważ usługi medyczne świadczone są przez człowieka dla człowieka. (abstrakt oryginalny)
EN
A safety culture in the workplace can only be achieved when all the employees who make up a team have an appropriate attitude towards the issue. For this to happen, each individual employee must have such an attitude, and they must have the full support of the company's management. And the total support for pro-safety attitudes by the management is only possible when the management themselves share this attitude. In the healthcare sector, such attitudes are particularly important because medical services are provided by people,for people. (original abstract)
Rocznik
Tom
1
Numer
Strony
64--74
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Aniszewska, J., 2003, Geneza pojęcia "kultura organizacyjna", Przegląd Organizacji, nr 10, s. 17-19.
  • Blegen, A., Pepper, G., Rosse, J., 2005, Safety Climate on Hospital Units, http://www.ncbi.nlm. nih.gov/books/NBK20592/ [dostęp: 24.07.2011].
  • Brilman, J., 2002, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Buchelt, B., 2008, Znaczenie kierowników liniowych w zarządzaniu zasobami ludzkimi na przykładzie wybranych procesów realizowanych przez współczesne organizacje, Problemy Zarządzania, nr 22.
  • Bugdol, M., 2008, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej, Difin, Warszawa.
  • Flin, R., Yule, S., 2004, Leadership for Safety: Industrial Experience, Quality and Safety in Health Care, 13(Suppl II), s. 45-51.
  • Gershon, R., Karkashian, C., Grosch, J., 2000, Hospital Safety Climate and Its Relationship with Safe Work Practices and Workplace Exposure Incidents, Am J Infect Control, no. 28, s. 211-221.
  • Helmreich, R., 2000, On Error Management: Lessons From Aviation, BMJ, no. 320, s. 781-785.
  • Hofman, D., Morgeson, F., 1999, Safety-related Behavior as a Social Exchange: The Role of Perceived Organizational Support and Leader-member Exchange. J Appl Psychol., no. 84(2), s. 286-296.
  • Hołub, I.J., 2005, Usługi medyczne, w: Flejterski, S., Panasiuk, A., Perenc, J., Rosa, G. (red.), Wspołczesna ekonomika usług, PWN, Warszawa.
  • http://www.malopolskie.pl/Pliki/2007/RaportUM_2.pdf [dostęp: 02.09.2011].
  • Institute for Healthcare Improvement, 2005, Reduce Adverse Drug Events (ADEs) Involving Intravenous Medication. Use Oral Syringes for Oral Medications Only. http://www.ihi.org/ IHI/Topics/PatientSafety/MedicationSystems/Changes/IndividualChanges/Use+Oral+S yringes+for+Oral+Medications+Only.htm[dostęp: 02.09.2011].
  • Kerfoot, K., 2003, Attending to Weak Signals: the Leader's Challenge. Nurs Econ, no. 21(6), s. 293-295.
  • Kohn, L., Corrigan, J., Donaldson, M., 1999, To Err Is Human Building a Safer Health System Committee on Quality of Health Care in: America Institute of Medicine National Academy Press, Washington.
  • Krot, K., 2008, Jakość i marketing usług medycznych, ABC - Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • Larson, L., 2000, Ending the Culture of Blame. A Look at Why Medical Errors Happen-and What Needs to Change. Trustee, no. 53(2), s. 6-10.
  • Leape, L., Berwick, D., 2005, Five Years After To Err Is Human: What Have We Learned? JAMA, no. 239(19), s. 2384-2390.
  • Millenson, M., 1997, Demanding Medical Excellence: Doctors and Accountability in the Information Age, University of Chicago Press, Chicago.
  • Organizations: Having the Bubble, IEEE Transactions on Engineering Management, no. 36(2), s. 132.
  • Ostrom, L., Wilhelmsen, C., Kaplan, K., 1994, Assessing Safety Culture, Journal of Nuclear Safety, no. 34(2).
  • Pronovost, P., Weast, B., Holzmueller, C., Rosenstein, B., Kidwell, R., Haller, K., Feroli, E., Sexton, J., Rubin, H., 2003, Evaluation of the Culture of Safety: Survey of Clinicians and Managers in an Academic Medical Center, Qual Saf Health Care, no. 12(6), s. 405-410.
  • Reason, J., 2000, Human Error: Models and Management. British Medical Journal, no. 320(7237), s. 768-770.
  • Roberts, K., Rousseau, D., 1989, Research in Nearly Failure-Free, High-Reliability.
  • Rogoziński, K., 2000, Nowy marketing usług, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Scott, R., Backman, E., 1990, Institutional Theory and the Medical Care Sector, w Mick, S.S. (ed.), Innovations in Health Care Delivery: Insights for Organization Theory, Jossey-Bass Inc. Publishers, San Francisco.
  • Sexton, J., Klinect, J., 2001, The Link between Safety Attitudes and Observed Performance in Flight Operations. Columbus, OH: The Ohio State University.
  • Sexton, J., Thomas, E., Helmreich, R., 2000, Error, Stress and Teamwork in Medicine and Aviation: Cross Sectional Surveys. BMJ, no. 320, s. 745-749, http://homepage.psy.utexas.edu/ homepage/group/helmreichlab/publications/pubfiles/pub245[dostęp: 23.08.2011].
  • Shannon, H., Walters, V., Lewchuk, W., 1996, Workplace Organizational Correlates of Losttime Accident Rates in Manufacturing, Am J Ind Med., no. 29, s. 258-268.
  • Shortell, S.M., Kałużny, A.D., 2001, Podstawy zarządzania opieką zdrowotną, Fundacja Zdrowia Publicznego, Uniwersyteckie Wydawnictwo "Versalius",Krakow. http://jama.jamanetwork. com/article.aspx?articleid=200911 [dostęp: 02.09.2011].
  • Singer, S., Gaba, D., Geppert, J., Sinaiko, A., Howard, S., Park, K., 2003, The Culture of Safety in California Hospitals. Quality and Safety in Health Care, no. 12(2), s. 112-118.
  • Starr, P., 1982, The Social Transformation of American Medicine. NY: Basic Books Inc, New York.
  • Tucker, A., Edmondson, A., 2003, Why Hospitals Don't Learn From Failures: Organizational and Psychological Dynamics That Inhibit System Change, California Management Review, no. 45(2), s. 55.
  • Varonen, U., Mattila, M., 2000, The Safety Climate and Its Rrelationship to Safety Practices, Safety of the Work Environment and Occupational Accidents in Eight Woodprocessing Companies, Accid Anal Prev., no. 32, s. 761-769.
  • Weick, K., 1987, Organizational Culture as a Source of High Reliability. California Management Review, no. 29(2), s. 112-127.
  • Weller, C., 1984, "Free Choice" as a Restraint of Trade in American Health Care Delivery and Insurance, Iowa Law Review, no. 69(5), s. 1351-1378 and 1382-1392.
  • Zohar, D., 2000, Group-level Model of Safety Climate: Testing the Effect of Group Climate on Micro-accidents in Manufacturing Jobs, J Appl Psychol., no. 85(4), s. 587-596.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171250701

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.