PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 218 Finanse a efektywność mikroekonomiczna | 19--33
Tytuł artykułu

Centra usług

Warianty tytułu
Shared Service Centres
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule zaprezentuję podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem centrów usług jako stosunkowo nowym narzędziem zwiększającym efektywność działania przedsiębiorstw. (fragment tekstu)
EN
The article outlines one of the methods used by companies in order to increase effectiveness of their operations by separating back-office functions to so called shared service centres. From international corporations point of view, shared service centres are created as a result of centralisation of particular back-office function and locating it in one place as separate entity rendering services for the part of or the whole company. Higher effectiveness of new entities is supposed to be achieved by lower global costs and increase in quality of services. The article describes decision making process when choosing between shared services and outsourcing, as well as the most important factors that should be taken into account when creating shared services and main methods of managing such entities, especially the chargeback system. Forecasts for development and future of shared services are summing up the article. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki, doktorant
Bibliografia
  • Czubaszek M., Marcinkowska M., Centra usług (shared services centers), "Controlling i Rachunkowość Zarządcza", kwiecień 2006.
  • Fahy M., Financial Shared Service Centres. Creating Value in Accounting Services 21st Century, The Certified Accountants Educational Trust, www.accaglobal.com, 2000.
  • Kearney A.T., Soccess Through Shared Serviced, 19.08.2004.
  • Oracle, Shared Services, FAQ, http://www.oracle.com.
  • Hill R., How Innovative Technology Can Impact The Shared Service Model, http://www.accenture.com, 18.08.2004.
  • Schulman D.S., Harmer M.J., Dunleavu J.R., Lusk J.S., Shared Servies. Adding Value to the Business Units, John Wiley&Sons, Inc., New York 1999, s. 52.
  • Reily P., Williams Т., How to Get Best Value from HR. The Shared Services Option, GOWER, Aldershot 2003, s. 30.
  • Quinn В., Cooke R., Kris A., Mining for Corporate Gold, s. 14.
  • Kearney A.T., Success Through Shared Services.
  • Shared Services, The Evolution of Higher Performance, wyniki corocznej ankiety przeprowadzonej przez Shared Services and Business Process Outsourcing Association przy współpracy z Accenture, http://www.accenture.com, 19.08.2004.
  • Czubaszek M., Tworzenie centrum usług, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza", maj 2006.
  • Duncan G.A., Bergman R.N., Building Shared Service Centers, http://www.ac-centure.com, 19.08.2004.
  • Duncan G.A., Cousineau D.Т., Creating and Operating an Effective and Equitable Shared Services Chargeback Framework, http://www.accenture.com, 19.08.2004.
  • Quinn B., Cooke R., Kris A., Mining for Corporate Gold, s. 142.
  • Bergeron B., Essentials of Shared Services, Jon Wiley&Sons, Inc., New Jersey 2003, s. 93-95.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171250749

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.